1 685 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Ta upp hål för innerdörr i vägg med stålreglar
Hej,
Vi ska sätta in en innerdörr i en ickebörande vägg i källaren. Väggen ör uppreglad med stålreglar (upptäckte jag när jag sågat bort gips+osb (träskivan under) och det går en regel vertikalt rakt genom öppningen… Hur gör jag nu? Hittar fina beskrivningar på nätet om hur man tar upp ett hål för innerdörr i väggar med träreglar, men inget om stålreglar. Måste jag ta bort allt gips+osb och regla om mellan golv och tak eller kan man göra som med träreglar; kila in nya reglar som enbart fästs i gipset som man sedan fäster karmen? Hur fäster man karmen?
Är inte jätte byggkunnig så alla tips tas tacksamt emot! Tack på förhand!
Mvh Hedvig
Vi ska sätta in en innerdörr i en ickebörande vägg i källaren. Väggen ör uppreglad med stålreglar (upptäckte jag när jag sågat bort gips+osb (träskivan under) och det går en regel vertikalt rakt genom öppningen… Hur gör jag nu? Hittar fina beskrivningar på nätet om hur man tar upp ett hål för innerdörr i väggar med träreglar, men inget om stålreglar. Måste jag ta bort allt gips+osb och regla om mellan golv och tak eller kan man göra som med träreglar; kila in nya reglar som enbart fästs i gipset som man sedan fäster karmen? Hur fäster man karmen?
Är inte jätte byggkunnig så alla tips tas tacksamt emot! Tack på förhand!
Mvh Hedvig
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Gör hålet måtträtt och gör sen en regelram i trä du skruvar i gipset runt om. Gör de stående reglarna lite längre så kan du skråskruva överliggaren och få det att fästa bra.
Klicka här för att svara