Fönster & Dörrar
nimhed: Svårt att få det att se snyggt ut, men jag hade testat att spackla med trälim blandat med slipdamm från ek
Immobil: [citat] Om det är ett dörrhål du tillfälligt ska stänga igen, sätt i en passande dörr. Häng av den när du är klar med målningen.
MrJay: [citat] FYI, Nordiska Fönster har alltid kampanj - lite som Hemtex..
Skånepåg: Jag ska renovera en del av vårt hus som hittills varit oinredd. Denna delen av huset är i original från 1791 och besår av korsvirkesväggar och jag ska mura upp en ny vägg i leca innanför korsvirkesväggen med en luftspalt där emellan. Den som vill läsa mer om det kan titta här. Jag har tänkt mura in block tvärs ut från lecaväggen mot korsvirkesväggen och täta av med lintätning
fremax: Hej , yes har sett detta flera gånger. Prisbild ca 3000-5000:-/kvm + elarbeten. Hur det ser ut? .. usch. Grumligt. Satsa istället på smarta glas med flytande kristaller mellan. Mycket bättre vy genom. Något dyrare , men mycket bättre. Tyvärr än så länge långt ifrån perfekt. [MEDIA=youtube]zJIP1gS4edw[/MEDIA] https://www.clspecialglas.se/ Med vänlig hälsning, / fremax
123abc: Det närmsta du kommer är nog trioving 2214 (LK2214) då det är väldigt länge sedan de slutade att tillverka dessa lås. Ritning LK2214 [bild]
jahallåja: Om inte trekantslisten hjälpte så blir det antagligen fortfarande för brant för dammsugaren. Något som gör backen flackare skulle kanske kunna lösa det. Kanske något sånt här skulle kunna funka https://www.hornbach.se/p/nivalist-sjalvhaftande-grafit-0-18x50x1000mm/10473136/ Eller: https://www.hornbach.se/p/nivalist-2-12mm-sjalvhaftande-ek-imitation-1m/10486467/ Det kommer ju bli mer
hsd: Har själv kört en grund och två färg -strykningar det har blivit bra På något ställe har jag missat utstrykningen och då blir det skrynkligt när färgen härdat klart, irriterande
BirgitS: Du kan ju fråga grannar och styrelsen till att börja med, kanske någon vet om det finns något intressant bakom. Fönstren ser ut att vara från 80-talet så det är ju svårt att veta hur omfattande den renoveringen var.
BosseHansson: [citat] Lister mm är det krav? Annars är väl någon form av spontad panel ett alternativ som även enkelt kan bytas i framtiden.
123abc: [citat] Jag hänvisar till mina tidigare inlägg i tråden, ta med låshuset till en låssmed så blir det rätt då deuxbattantlås (bondlås) inte är lika utan måtten skiljer för olika låsningar (nycklar). Ofta finns det färdiga nycklar t.ex Aledal men det finns flera U-nycklar med olika mått.
123abc: Gångjärn säljs kompletta men det kan hända att någon har en lös karmdel på hyllan, normalt går den andra halvan till återvinningen om den blir över.
Spikotrix: [citat] Återkoppling: Tack Birgit. Det du skrev om att det inte blir någon kondens stämmde bra nu i vinter. Beror nog på att husväggen är välisolerad för det blir inte heller varmare än utetemperaturen. Största fördelen är att vinden inte ligger på hela tiden och kyler ner fönstren. Rejält varmt när solen ligger på. Hade 37 grader när det var +3-5 grader utomhus i skuggan.
Finndjävel: Det är svårt att veta vad som ska göras då du inte skriver. Men det ser ut som tre äldre fönster i udda mått som ska bytas. Sen tillkommer väl listning, dropplåtar etc... Tycker inte det låter speciellt orimligt, säkert hittar du nån som gör det lite billigare men i närheten av det där priset kommer det att landa.
TechChad: [citat] Gäller bara att våga Det är ju egentligen bara 4st brädor (egentligen fler) som kanten fräses med handöverfräs och sedan så spackel och färg.
Helena Gunnarsson: Har någon handlat spröjsade 2+1 fönster från Nya Trädets snickeri utanför Jönköping? Erfarenheter?
123abc: Du får läsa monteringsanvisningen. https://www.hajom.com/content/documents/monteringsanvisning.zip Tänk på att dörrbladet är ganska tungt så det underlättar om du har någon som hjälper dig. Jag rekommenderar även att använda vakuumlyftare/glaslyftare så ni har något att lätt greppa tag i. Exempel på vakuumlyft/glaslyft
yllegarn: Hej! Tack för svar! Det är i Malmö. Man kommer behöva sätta en balk för säkerhets skull. Elen behöver inte flyttas eller räknas med i priset iaf (det görs samtidigt iaf).
ÉlPon: [citat] Ja de hade en bra guide tycker jag. Upptäckte det dokumentet igår när jag lärde mig vad sekundärtätning var och sökte på det ordet.
iMacce: Tack för all input! Det visade sig sitta, vid en närmre titt, plomberingskulor i skruvskallarna. Stod redo med borr för att borra ut dessa, men med en kniv lyckades jag pilla loss kulorna. Slutet gott allting gott!
Anonymiserad 156538: Om det är isolerglas så brukar det stå skrivet i kassetten när den är tillverkad. Kika på nederdelen av aluminiumlisten som syns mellan rutorna.
Tjrex: Dumt å utsätta folk för fara i onödan.. är inte många hunda d kostar extra
terzy: [citat] O vad najs =) Jag gillar huset men hos oss har inte satt upp innerväggar ännu. Utan blir nästa vecka. Jag har skickat lite frågor privat.
Gipsy72825: Hej, Ska byta ut fönsterna på min 30-tals villa och letar efter allmoge fönster med äkta kittad spröjs. Vill ha 2+1 Är det någon som har beställt sådana fönster ifrån Polen eller liknande och har fabrik att rekommendera? Tack
4väggarochtak: Jag ringde mitt försäkringsbolag Länsförsäkringar och de verkar inte ha 100% koll själva. Killen jag pratade med var tvungen att gå och fråga sin kollega, där svaret var att de ”gärna” vill ha klass 3 på dörrar. Efter det ringde jag SSF som har gratis rådgivning med expert. Hon sa att på ytterdörr ska det vara klass 3, alt. Klass 3S (tror det var S för elektromekaniska lås