Hej, är det någon som testat de där kodlåsen Assa lanserat för fönster och altandörr, Code Handle?

Jag pillade lite på ett på Woddys, men man funderar ifall det verkligen är värt nästan 1000:-

Skall enligt uppgift fungera bra. Kanske lite pga att det är en FIX produkt igentligen men går sen en tid tillbaka under namnet ASSA.

Är det ingen som köpt detta lås?

Om man har svårt o hålla reda på nyckeln, kan det nog var smidigt, men det är inte lätt o komma ihåg en kod heller. sen måste man komma ihåg efter 5 år när batteriena tagit slut vart man la dem . ( usch vad negativ jag låter) det ser ju mer high-tech ut iallafall än nyckel !

Nja, jag tänkte mer i säkerhetssynpunkt. En nyckel som man har ligger kan bergis en tjuv hitta på en gång (även om man själv glömt var man lagt den :-) ), öppna fönstret eller balkongen och ta ut grejjor den vägen.
Om det desutom är ett fönster man öppnar ofta, tex ett köksfönster så orkar man till slut inte lägga nyckeln på ett säkert ställe utan det kommer att sitta kvar i läset, eller ligga nånstans i närheten. Därför verkar det vettigt med kodlås.

Lånar o lyfter denna tråd.

Någon som har erfarenhet av dessa?
Postivt, negativt.

Har precis bytt några fönster och det känns lite trist att sätta tbx de gamla fönsterlåsen, speciellt som jag vet med mig att nycklarna allt som oftast satt kvar i till vardags. Bara när man skulle resa iväg som man var duktig och låste/gömde nyckel. Trots att man vet att de flesta inbrott sker vanliga vardagar...

Jag har installerat dessa lås på altan- och balkongdörrar och jag är mycket nöjd med funktionen.
Skönt att slippa nycklar och enkelt att låsa och låsa upp vid behov.
Enda problemet var att få bort de gamla låsen med envägsskruvar, men det gick med en vass mejsel och hammare och massor av tålamod.
Kan verkligen rekommenderas, dock inte helt billiga förstås.

Ett av mina code handle har börjat uppföra sig konstigt.
Det låser sig självt i vissa fall.
Det har svårt att svara på knapptryckningar.
Det låser inte upp sig fast jag anger rätt kod.
Naturligtvis har jag bytt batterier men det hjälper inte.
Har även mailat Assa men de hänvisar till åf.
Pratat med åf som inte har någon idé om åtgärd - köp nytt lås är svaret.
Finns det någon på BH som upplevt nåt likande och som ev har tips om åtgärd?

Installerade 3 st för ett par år sedan. Ett av låsen kärvar ibland. Tror det beror på att "stången" är lite lite klämd/sned på detta lås. Har försökt justera men det är svårt när man moterar i dom gamla skruvhålen. Funderar på om man kan slipa stången en aning så att det inte sitter så tajt.

Dom andra funkar finfint. Dock fick jag byta batteri på ett i helgen. 2 st CR2 batterier sväljer ett lås.

Monterade ett på altandörren i somras och det funkar perfekt!
Dock så är jag lite trött på den 6-siffriga koden och jag har för mig att jag läst nånstans att det ska gå att ha bara 4 siffror... Nån som vet nåt om det?

Sent from my X10i using Tapatalk

Håller med föregående,
Installerade ett i höstas, fungerar hur bra som helst.

Sen kan man ju alltid diskutera vad som händer vid brand, rökfyllt rum, hur kul är det att sticka upp huvudet i röken för att kolla att man slår rätt kod mot att vrida på en nyckel ( för ni med nyckellås, förmodar jag att ni låser om natten men lämnar nyckeln i för er säkerhet )

Har också tänkt på om det skulle börja brinna, men jag har låga, stora fönster bredvid så det går nog fortare den vägen :-) Eller genom ytterdörren eller källaren :-)

Sent from my X10i using Tapatalk

Kanske finns i handeln nu men vet att en kollega hade problem att få tag på ett kodlöst tvillinghandtag till sin dubbeldörr, en annan som retade han var att hantaget i uppfällt läge skrapade i tvillingdörren, men bortsett från detta var han nöjd med funktionen, dock låter det oroande att de strular efter tre år?!?

Jag har 3 ACH lås och det jag använder mest är det som krånglar, nu börjar jag tröttna så jag får väl hacka ur låset och köpa ett nytt och hoppas på bättre tur.
Jag ser i alla fall ingen annan åtgärd i nuläget. SURT...

Nusnäs skrev:
Jag har 3 ACH lås och det jag använder mest är det som krånglar, nu börjar jag tröttna så jag får väl hacka ur låset och köpa ett nytt och hoppas på bättre tur.
Jag ser i alla fall ingen annan åtgärd i nuläget. SURT...
Du har ju alltid möjligheten att via konsumentköplagen använda dig av din 3-åriga reklamationsrätt.

Den typen av produkt kan knappast anses vara förbrukad efter bara 2år, detta borde således kunna innebära att låset varit behäftat med fel redan vid leverans som gjort att livslängden blivit klart begränsat.

ÅF kommer troligtvis påstå att garantin bara är ett år, men konsumentköplagen är inte dispositiv (det går inte att förhandla bort den). Vilket innebär att du alltid har rätt att reklamera en produkt upp till tre år efter inköpet.
Du ska dock meddela ÅF snarast när felet upptäcks (inom 2 månader anses alltid vara i tid).

(Jag är fullt medveten om att det är många företag som inte tycker om mig, men detta är ju ett konsumentforum! :thumbup: )

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.