Fönster & Dörrar
Biclight: Hej! Står i valet och kvalet inför köp av två nya ytterdörrar och skulle vilja ha lite råd av er som har erfarenheter kring detta. Har bestämt oss för en modern slät dörr med avlångt fönsterparti i. Vill ha frostat glas pga insyn från gatan utanför. Har nu hittat en lagerförd dörr till riktigt bra pris men med klarglas. Sparar cirka 3000kr per dörr mot mitt andra alternativ,
Demmpa: [citat] Byt slutblecket till ett 6510, https://habo.com/se/sortiment/las-och-sakerhet/slutbleck/slutbleck-15041
Aleari: Hej! Nu är allt klart totalt tog det 3 dagar monteringstid. Leveransen var väldigt punktligt och de som monterade fönstren var väldigt duktiga och tog hänsyn till möbler och inredning inomhus så allt plastades in. Våra väggar är tegel och betong så de vart nog en del extra arbete för att få jobbet utfört. För vår del vart det inte bara utseendemässigt skillnad utan det har blivit
JohanLun: [citat] Jag gillar heller inte det som byggts med masonit, möjligen garderober och skåp som faktiskt kunde vara riktigt bra byggda... Men som material för tex sätta på en dörr är det dugligt. Jag river dock bort det från mina dörrar och även där man satt masonit på väggar etc... Fast det blir väl en masonitskiva varje år, så jag lär väl få hålla på till pension. Kanske kan
Robin_CG: [citat] Enklast att bara mäta karminnermåttet och sen räkna bort 2mm runt om för springa. Ang gångjärn kan du montera vadsomhelst. Men då måste du ju hitta dörrblad med gångjärn på samma ställe, annars får du ju göra nya uttag till dessa och ev trälaga uttag för de gamla eller spackla med ex. Woodfiller innan målning. Personligen hade jag nog tyckt det va värt att köpa
Går det att byta gamla gångjärn till snap-in på innerdörr? Om en annons som inte hade ett enda rätt!
Fruberlundslantliv: [citat] Tack för svaret :) När exakt samma dörr man drömmer om kommer ut på annons till kanonpris, ja då slår man så klart till direkt utan att blinka :rofl:. Resan och boendet på det mysiga slottshotellet väljer vi inte att se som en kostnad för det var ändå välbehövligt. Hade god kontakt med säljaren före men eftersom hon inte hade koll själv på vad hon sålde så vet jag
tergo: Nivålister - handla hos HORNBACH.se dessa klarar olika höjder tex denna klarar mellan 2mm till 12mm höjdskillnad Nivålist 2-12mm självhäftande guld 2m - köp på HORNBACH.se
123abc: Inga bilder från insidan trots att frågeställningen? Normal lossas foder för att byta karmen samt ny drevning men visst kan det eventuellt vara möjligt att byta från insidan. Det värsta scenariot är att ni behöver någon som temporärt kopplar bort värmepumpen under de timmar som bytet tar.
jonaserik: Tveksamt. Ser risiga ut, tycker dom är vackra med speglarna. Varför inte höra med en firma som lackar dörrar och låta dom lacka om. Blir nog billigare än nya.
Robin_CG: [citat] Många sätter upp enklast möjliga för att många dörrtilverkare skriver att det krävs om garanti ska gälla. Måste du ha nåt? Rent estetiskt hade det varit snyggast utan som det antagligen varit tills någon bytte dörr. Annars bygga en liten tjusig farstu med tak. Vore dock synd att skymma skylten om den hör till det gamla mejeriet. Finns många byggnadsvårdsfirmor som besitter
Jason18: Hej! Ska byta panel på huset och funderar på att göra något snyggt med foderna. Kollat lite och tror vårt hus hade passat bäst med något enklare där man sätter vanliga foder nere och på sidorna sen gör något special på ovansidan. Någon som gjort liknande och vill komma med lite tips eller inspirationsbilder? Mvh
mrsnhp: [citat] Det är lätt hänt och man vet aldrig. Jag hade fönsterlås med två olika nycklar på kontoret. Ibland kärvade låsen på riktigt och ibland var det bara fel nyckel. Det gick inte att känna skillnaden på kärvande lås och fel nyckel. Man stod där och bytte nyckel fram och tillbaka, lite som när man sätter i en USB-sladd och måste vända på den två gånger innan det blir rätt.
Dr Benz: Alltså jag vet inte vad som är rätt sätt. Men det är iaf fel sätt. Tejp mot tegel OCH silikon? Sen sitter det dubbla skruvar på någon bild….. Ser inte klokt ut..
laila donar: [citat] Saknar ord! Hoppas detta kan bli en klistrad guide här i forumet! #byggafönster #inglasning #isolerglas #glaskasett
Larsa: Går ju att spika dekorlist så det ger ett intryck av speglar. Görs ibland på köksluckor också. https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/byggmaterial/socklar-och-lister/brostlist-och-panellist/dekorlist-grimslov-tra-list-9x20-mm-obehandlad/p-1223069
Åsa Lund: Det för rätt mycket mer jobb med sig att öka bredden på ett fönster jämfört med att bara öka det på höjden. Det påverkar bäringen på väggen. Jag hade satt ett lika brett fönster som nu men så högt som möjligt och valt ett som är överkantshängt.
Boan: [citat] Är det trä eller alu? är det trä hade jag målat dem två gånger direkt. Gjordet det med ett förrådsfönster, nu var det ju bara ett och inte så mycket jobb när foder ändå skulle målas, men blev ju bra. :)
sojo89: Står i valet och kvalet att välja färg på pardörrarna till vårt husbygge.. Tänker mig svarta, men är lite tveksam så därför ser jag gärna bilder för att få lite hjälp på traven. Huset kommer vara vitt med svart tak. Så sitter ni på bilder på vita enplanshus med svart tak och parytterdörrar så visa dom gärna!
FrankTheTank: Tack för snabba och kloka svar. Jag gräver vidare. Trevlig helg Per
AndersS: Renovering av mindre fönster: Före, limmade bågar och urfräst, sedan färdigt fönster. [bild] [bild] [bild]
reez: Sätt en tunn skiva polykarbonat mellan bågarna, supersnabbt och gör mycket stor skillnad
pacman42: Jag har kondens/frost på utsidan på alla de fönster som inte är original i huset. Men bara vid stora temperaturvariationer. Tur man bor på västkusten där det regnar mycket så att man slipper det.
madde_r: Någon som har nya erfarenheter att dela med sig av?
madde_r: [citat] Hur gjorde ni? Jag vill också ha penselmålade massiva dörrar och funderar på samma sätt som ni gjorde.