Hej på er,

Jag har flyttat in i en gammal kåk där en av innerdörrarna saknar glas. Det låg passande glasrutor här, men frågan är hur jag gör det på bästa sätt. Det sitter trälister på båda sidorna i en av öppningarna, men bara på ena sidan i den andra, så jag antar att jag bör ta bort dem på ena sidan av dörren, sätta dit rutan och på nya lister. Men hur fäster man glaset? Eller kan man använda vanligt fönsterkitt för utomhusbruk?

Tack på förhand!

Kartongen sitter förresten där eftersom vi har dragit ner värmen i halva huset.

• Vit dörr med fönster täckta av brun kartong, sliten färg, metallhandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vitmålad dörr- eller fönsterkarm med sprickor och nött färg, som visar underliggande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du klämmer bara fast glaset med listerna, vill du kan sätta några tunna spik som håller rutan tills listerna är tillbaka.

• Gilla
robinjoensuu
  • Laddar…
Istället för tunna spik, använder glasmästarna en stifttråd. Det är en ståltråd med brottanvisningar ca var 20e mm. Man böjer vid anvisningen, håller i den långa delen av tråden och slår ned den i träet, böjer en gång till så knäcks den och man kan upprepa i nästa läge. Finessen är dels att det inte finns något spikhuvud, dels att man lätt håller "spiken" medan man slår in den.

Men som sagt i innerdörrar tror jag man brukar låta glaset bara vara klämt mellan listerna.

• Gilla
robinjoensuu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.