Har monterat tre dörrar 1st 118 karm och 2 st 147mm karmar.
Trösklar till 147mm var restade, så jag använde en 95 jag hade hemma vid inpassningen. Nu funderar jag på om jag verkligen vill ha en megabred tröskel. Med en bred tröskel så sticker ju tröskeln ut rätt mycket på innersidan när dörren är stängd.

Mina golv är skarvade under tröskeln, så jag har inga problem att gå ner . Frågan är tänker jag rätt eller ser det fel ut. Bör jag satsa på den tröskel som fyller hela karmen, eller gå ner på 95?

Jag använder falsade trösklarför bättre ljuddämpning.

Inomhus, golv, trätröskel, dörrkarmar, solljus, skugga, verktyg, renovering, parkettgolv, ljusa färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Jag tycker det ser konstigt ut när golvet fortsätter in så långt.

Fungerar det med bara en övergångslist, eftersom du inte vill ha en bred tröskel?

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det ser konstigt ut när golvet fortsätter in så långt.

Fungerar det med bara en övergångslist, eftersom du inte vill ha en bred tröskel?
Jag har använt ljuddämapde karmar och lagt ganska mycket energi på ljuddämpning mellan rummen. Då det är sovrum . Då är falsade trösklar att föredra. Tröskelplattor etc släpper igenom mycket mer ljud.

Nu har jag inte fått hem dörrbladen än. Men frågan är vad som kommer se bäst ut vid stängd dörr. Att golvet går fram till dörren, eller om det ligger en utstickande tröskel..

M mojjen skrev:
Då är falsade trösklar att föredra. Tröskelplattor etc släpper igenom mycket mer ljud.
blir där då någon ventilation mellan utrymmena ?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
M mojjen skrev:
Nu har jag inte fått hem dörrbladen än. Men frågan är vad som kommer se bäst ut vid stängd dörr. Att golvet går fram till dörren, eller om det ligger en utstickande tröskel..
Jag har då aldrig reagerat, vare sig i vår lägenhet eller i någon annans bostad, på att tröskeln syns när dörren är stängd.

T tergo skrev:
blir där då någon ventilation mellan utrymmena ?
Ja, jag har tilluft i bortre delen av rummen, och frånlufts ventil till mekanisk frånluft ovanför varje dörr.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har då aldrig reagerat, vare sig i vår lägenhet eller i någon annans bostad, på att tröskeln syns när dörren är stängd.
Inte jag heller, men jag har aldrig haft trösklar som är bredare än 95mm tidigare.

Jag hade helt klart använt samma bredd på tröskel som karm. Tycker det ser ut som att man valt fel tröskel om den är för liten...

Dessutom gillar jag lite bredare trösklar, klart bekvämare för fötterna när man råkar trampa på dem än en smal hög tröskel som kan göra riktigt ont, framförallt när man bär något tungt och otympligt :-)

Jag försöker alltid se till så att karmen är lika bred som väggen, tröskel likaså. OM jag hade haft en för smal karm och hade behövt klackfoder för att täcka upp så vete tusan om jag inte försökt hitta tröskel som var lika bred som väggen så att linjen vägg-tröskel-vägg hade varit rak. Fodret gör liksom att karmen då ser bredare ut.

Men det är förstås en fråga om tycke och smak. Just det att trampa på en smal/bred tröskel är kanske något mer praktiskt som du kan prova.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Skall tillägga att dörrarna är inåtgående, pga trång hall intill trappa. Jag hade nog reagerat mindre om den "släta delen av dörren gick ut mot hallen, och inte in i rummen.

Dörren rakt fram är skjutdörr,

Renovering pågår, trägolv installation, verktyg utspridda, nybygge utanför fönstret, inomhus arbetsmiljö, konstruktionsfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag hade helt klart använt samma bredd på tröskel som karm. Tycker det ser ut som att man valt fel tröskel om den är för liten...

Dessutom gillar jag lite bredare trösklar, klart bekvämare för fötterna när man råkar trampa på dem än en smal hög tröskel som kan göra riktigt ont, framförallt när man bär något tungt och otympligt :)

Jag försöker alltid se till så att karmen är lika bred som väggen, tröskel likaså. OM jag hade haft en för smal karm och hade behövt klackfoder för att täcka upp så vete tusan om jag inte försökt hitta tröskel som var lika bred som väggen så att linjen vägg-tröskel-vägg hade varit rak. Fodret gör liksom att karmen då ser bredare ut.

Men det är förstås en fråga om tycke och smak. Just det att trampa på en smal/bred tröskel är kanske något mer praktiskt som du kan prova.
Det mesta lutar åt att ni har helt rätt. Skall göra en liten koll med 118 tröskel som är till en av dörrarna, men glömde på jobbet igår. Från början var det ingen tvekan om 147 trösklar. men dom fanns inte på lager, och nu började jag få lite griller i huvudet....

• Haha
Tomtom79
  • Laddar…
Är det väldigt dyra trösklar? Vill minnas att de kan kosta någon hundralapp på byggladorna så kanske är en idé att köpa en av varje och helt enkelt prova innan man sätter fast den permanent?

Annars brukar de vara väldigt lika varandra mellan tillverkarna så man kanske kan köpa en av billigaste sorten och testa ändå?

M mojjen skrev:
Det mesta lutar åt att ni har helt rätt. Skall göra en liten koll med 118 tröskel som är till en av dörrarna, men glömde på jobbet igår. Från början var det ingen tvekan om 147 trösklar. men dom fanns inte på lager, och nu började jag få lite griller i huvudet....
Ja, det är väl visserligen bättre att om man ångrar sig byta till en större i efterhand än till en mindre, om det blir lite skador i golvet när den legat där ett tag..

BirgitS
Våra sovrumsdörrar går också inåt (standard) och även om tröskeln bara är 9 cm bred så syns ju 5 cm tröskel när dörren är stängd.

Men om du tycker att något annat är snyggare ska du förstås göra på det viset.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Är det väldigt dyra trösklar? Vill minnas att de kan kosta någon hundralapp på byggladorna så kanske är en idé att köpa en av varje och helt enkelt prova innan man sätter fast den permanent?

Annars brukar de vara väldigt lika varandra mellan tillverkarna så man kanske kan köpa en av billigaste sorten och testa ändå?
Det är väl skälet att jag ville utreda om jag tänkt rätt innan beställning. Kostar ca 5-600:- /st.
Ingen kostnad i sammanhanget, men väldigt onödigt om en smalare känns bra, och dessutom tillgänglig.

BirgitS BirgitS skrev:
Våra sovrumsdörrar går också inåt (standard) och även om tröskeln bara är 9 cm bred så syns ju 5 cm tröskel när dörren är stängd.

Men om du tycker att något annat är snyggare ska du förstås göra på det viset.
Ja så har jag på fler dörrar också. men här blev det ju >10cm synligt.
Undrar om jag inte reagerar lite starkt pga den stora nyansskillnaden också. Kanske värt att lasera/lacka om dom så de bättre matchar golvets ljusa färg.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.