23 301 läst ·
19 svar
23k läst
19 svar
Låshus gammal dörr
Det tror jag inte, du får nog åka till en riktig låssmed, låsbutik. Man brukar behöva ta med den stora plånboken också.K Karl-Magnus Holmbäck skrev:
[Masajäkel skrev:
Behöver hjälp med detta låshus av okänt märke och årtal (huset är från 1929). Handtagen hänger och kolven går inte tillbaka efter man släppt handtaget.
Första tanken var att endast byta trasig roddarfjäder och tryckesroddare (osäker på namn), men den enda återförsäljare jag hittade (gyllenhak) var fel mått på.
Bestämde mig då för att byta ut hela låshuset mot nya fräscha. Men standardmåtten då och nu är ju inte alls samma och orkar inte fräsa ur dörrarna (12 st) för att få nya att passa. Så mina frågor är dessa:
1. Var kan jag få tag på passanderoddarfjäder/trycke?
2. Var kan jag hitta passande låshus (måtten: 145x73x13 stolpen är 215) för en rimlig summa, ska ju byta på så pass många dörrar. [bild]
Ursäkta för att jag väcker liv i en sån gammal tråd.
Jag har ett liknande lås och är på jakt efter passande nyckel. Habo innerdörrsnyckel 62014 passar hjälpligt men "blecken" på nyckeln är något för korta och tycker inte upp låsanordningen tillräckligt mycket.
Har du en nyckel du kan kan fota och lägga upp så vet man vad man ska leta efter?
Jag var nere på låssmeden i byn och hittade både fjäder och nyckel som fungerade till en av mina gamla lås.
P Petrollos skrev:[
Jag har ett liknande lås och är på jakt efter passande nyckel. Habo innerdörrsnyckel 62014 passar hjälpligt men "blecken" på nyckeln är något för korta och tycker inte upp låsanordningen tillräckligt mycket.
Har du en nyckel du kan kan fota och lägga upp så vet man vad man ska leta efter?
Jag hänvisar till mina tidigare inlägg i tråden, ta med låshuset till en låssmed så blir det rätt då deuxbattantlås (bondlås) inte är lika utan måtten skiljer för olika låsningar (nycklar).P Petrollos skrev:[
Ofta finns det färdiga nycklar t.ex Aledal men det finns flera U-nycklar med olika mått.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden