Fönster & Dörrar
snartfemtio: [citat] Jag har ett nytt lås som är höger och jag behöver vänster, vilken fjäder var det?
BirgitS: Välkommen till forumet! Eftersom det är lägenhet som borde det ju finnas någon granne inkl. styrelseledamot som vet hur det är tänkt att man ska göra.
123abc: Du köper ett nytt handtag. Det ser ut som ett vinga handtag om du vill ha liknande utseende.
TechChad: [citat] Det är det som kallas att lära sig och det här forumet är perfekt för att få råd. Så det är bara fortsätta att prova och misslyckas, en enklare innerdörr är billigare än en snickare :)
nwickander: [citat] Stämmer. Så här gjorde jag på alla mina källardörrar när vi satte nya dörrar där. Hade samma problem.
Daniel 109: Man får definitivt ha glasdörrar. Med dagens regler måste de beroende på utformning vara säkerhetsglas. En halglasdörr har det kravet. Det är dock inte retroaktiva krav.
Jonatan79: Tack! Det är viktigt att se och förstå hela konstruktionen innan vi kan ge råd. Inget ont menat.
TM79: Vi har precis bytt fönster och kikar nu på screenmarkiser för syd/väst för att ta bort eftermiddagssol och förbättra inomhusklimat under de varmaste dagarna. Valet står mellan det tyska märket Heroal och Lukaflex. Heroal rekommenderar inte screenmarkiser för dörrar Lukaflex hade inga invändningar i mot det. Heroal kan ordna valfri RAL kulör på kasetten utan att det kostar skjortan,
tergo: [citat] Ja använd en självhäftande kronlist typ som denna Kronlist 5x10 självhäftande, SVART 100 m (leifarvidsson.se)
bråviken: Stort tack för tydligt svar! Mkt bra vägledning. Ska kolla in området kring rosetten.
123abc: [citat] Nej karmdelen ska endast föras in i dörrdelen så snäpps de ihop, det enda skruvandet är att montera karmdelen i karmstycket.
Stefan1972: Nä det är inte eternit. De ser helt annorlunda ut.
Davince: Fick köpa hylsorna som var för 8-9 mm, klippa till dom och limma dit dom med epoxi. Får hoppas skiten funkar nu :thinking:
gaia: [citat] ang kemi som hindrar solpåverkan så är det troligtvis samma UV stabilisatorer som finns i all sortens färger vi använder idag. Vet någon när fönstervirkets standard bytes från minimum 6 årsringar per cm till mindre? 60-talet? Detta försämrade kvalitet ska nu kompenseras med bättre ytbehandling. Ibland lyckas man....
stjärnan: Testade tipsen här och det gick fint! Skruvade bort medbringaren, drog ut cylindern och vred upp låset med våld och den största skruvmejseln. Satte i en ny låskista som funkar fint. Tack för hjälpen!
juhmar: [citat] Blir ju att flytta hela karmen i så fall, tänke man kanske kunde undvika det. Jag gissar att det inte är ett helt okänt problem under solen att det inträffar och att någon listig person sett till att det fanns speciella gångjärn som löser detta.
Fredrikfr: Hej. Har fräst mina egna köksluckor, så nu har suget kommit till att fräsa egna fönster. Jag har ett tb90 system, såg dessa typ av skär, men jag kan inte riktigt lista ut hur man ska ha glasen? Kan man göra både 2.och 3 glasfönster med detta skär? Kan någon förklara hur?
juhmar: Kika ovanpå dörren och se om centrumaxeln i dörrbromsen roterar lite när du manövrerar handtaget på dörren. Om den inte gör det är det med största sannolikhet övergången mellan spanjoletten och dörrbromsen som hoppat loss/gått sönder. Det är någon sorts vinkelväxel (i brist på bättre ord) som sitter längst upp i dörrens ytterkant. Skruva bort lite och kika där, ganska basal
123abc: [citat] För att undvika att det flisar så såga ett grunt snitt först som går igenom fanér på klingsidan sedan är det bara att såga, en vass klinga ger bättre snitt. En bordssåg fungerar men en del anser att det är klumpigt men det finns olika olika sågbord.
123abc: [citat] Om du behöver den bredden fritt så får du köpa en M15x19. Ett exempel. https://www.bauhaus.se/varmforradsdorr-palmako-lodrata-spar-15x19