Jag ska renovera en del av vårt hus som hittills varit oinredd. Denna delen av huset är i original från 1791 och besår av korsvirkesväggar och jag ska mura upp en ny vägg i leca innanför korsvirkesväggen med en luftspalt där emellan. Den som vill läsa mer om det kan titta
här.
Jag har tänkt mura in block tvärs ut från lecaväggen mot korsvirkesväggen och täta av med lintätning eller något liknande för att skapa fönsternischer, ungefär 500mm djupa(!). Murblocken kommer då liksom att bilda en trumma från rummet, genom luftspalten och ut mot existerande fönster i korsvirkesväggen. I fönsterhålen har jag då tänkt sätta ett fönster med enkelglas i ytterväggen/korsvirkesväggen samt ett fönster med isolerkassett i innerväggen/lecaväggen. Se bifogad bild.
I övre murblocken ("taket" i nischen) får jag nog borra några mindre ventilationshål för att slippa kondensproblem. Luftspalten mellan väggarna är alltså mer eller mindre ouppvärmd, förutom läckagevärmre inifrån som ännu inte hunnit ventileras ut genom takfot och nock.
Vad tror ni om mina planer på att göra denna nisch? Tankar, tips och förslag mottages tacksamt!
Jag tror mig ha sett liknande lösningar med ett yttre och ett inre fönster på andra ställen. Heter det något särskilt när man har två fönster så?
Mvh
Mats