T
tobsy: [citat] Snickare säger karm ligger inte an mot dörrbladet och behöver sättas om
3 svar · 1,2k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag har följt nedanstående råd från @imported_byggaren sen flera år tillbaka. Hur man bygger en dörr som inte slår sig. Det kanske är att överarbeta det, men eftersom även mina gamla uthusdörrar slår sig så har jag kört just med vändlimmning med störtning som han skriver om. Tidens tand får väl visa om det gör någon skillnad, men det är lite kul om inte annat. Dock blir det
2 svar · 4,6k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Virket behöver inte vara kvistfritt om kvistarna shellackas före målning. Rätt dåligt att det inte gjorts tycker jag.
13 svar · 2,4k läst
·
1
123abc: Hur man borrar lås är inget jag delar med mig av på forumet.
15 svar · 2,0k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Bygget var väl klart för ungefär ett år sedan
3 svar · 809 läst
1
123abc: Brevinkastet blindnitas (popnit) vid montering så om den ska monteras bort så får man borra nitarna. Monteringsanvisningen är inte speciellt bra och informativ så vet inte om den tillför mycket. http://www.brax.bz/Homepage/Download-File/f/599506/h/35774eda950f23b6a72f9e03cc4ad133/Monteringsanvisning+swedbox http://www.brax.bz/produkter/swedbox-23481930 Däremot kan du kontakta Bröderna
2 svar · 3,1k läst
·
ozg
ozg: Är problemet löst? Jag har en säkerhetsdörr från Proloc och har samma problem.
5 svar · 3,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Det var ju bra! Men om du berättar hur så kan det ju hjälpa någon annan som har samma fråga i framtiden.
2 svar · 721 läst
·
1
123abc: [citat] Jag har fått lära mig att man ska förklara så att det inte kan missförstås samt att även ett barn eller någon väldigt gammal osv kan förstå och följa instruktionerna, han som var på mig om det kallade det "blondinförklaring". Om du inte kan be valfri person att läsa, förstå och utföra instruktionerna så är det inget bra svar. Jag har lärt upp många lärlingar och
4 svar · 1,6k läst
·
V
verydisco: [citat] Nej, men jag har funderat på om det skulle funka bättre. Har ingen skrapa så behöver köpa en i sånt fall. Jag upplever dock att det funkar att slipa och att lacken/fernissan släpper utan att gegga ihop sig. Men kan ju vara bra att göra både och kanske :) Tack för tips!
2 svar · 1,7k läst
D
Daniel 109: Det var det jag menade med stående. Att glaset är vertikalt, inte horisontellt. Om man kör den på taket bör man nog i alla fall täcka över och undersida med någon stadig skiva. Vindlasten på glaset kan bli stor annars.
12 svar · 3,0k läst
1
123abc: Om du inte bryr dig om kopieringsskydd av nycklar så kan du på båda dörrarna men det kostar en hel del även det. Exempel 2 par runda dubbelcylindrar med likalåsning https://lasshop.se/produkt/cylinder-1312-ll2-6ny/ Du behöver då även en cylinderhylsa och en skruvsats med cylinderproppar och eventuellt förlängare.
3 svar · 4,1k läst
·
1
123abc: Sibes Vädringsbeslag 1236 kanske kan vara ett alternativ tillverkas i Småland. https://www.sibes.se/produkt/1236-vadringsbeslag-utatgaende-nickel/ https://www.sibes.se/produkt/1236-vadringsbeslag-utatgaende-massing/
3 svar · 1,6k läst
·
Karrock
Karrock: Som sagt, den färg du har tillgängligt lär göra ett gott jobb för att skydda dörren. Och ser du att den ska bytas inom en femårsperiod lär den inte hinna ruttna ens om du låter den vara orörd.
3 svar · 758 läst
·
VLJ
VLJ: Hej, I ett försök att få kallras vid två fönster i vardagsrummet tänkte jag bygga enkla lösa innanfönster. Tanken är att bygga dem i 34x34 planhyvlat då det passar bra i fönstersmygen. Skulle behöva lite råd angående om konstruktionen skulle fungera. Här är fönstret det ska sitta. Det är 1400x1000 ungefär. [bild] Tanken är att göra en tredelad båge där ytterkanterna sätt
0 svar · 890 läst
·
T
The_Nyll: [citat] Den tanken finns med, för vill ändå kunna komma in och ut med lite grejer ibland. Har lite noll koll bara hur man murar som säga 😂
7 svar · 721 läst
·
T
Tronxy: [citat] Ahh okej, får göra detta. Tack alla :)
8 svar · 1,2k läst
·
C
cpalm: [citat] Näe, det funkar inte så. Grundläggande för en någorlunda dyrksäker låskonstruktion är att den inte avslöjar utåt vad du behöver göra för att få nyckeln att passa. Möjligen kan du lokalisera problemet genom att ta isär låset och studera tillhållarnas läge när nyckeln vrids, men det handlar om bråkdelar av en millimeter så inte så lätt att se och känns
13 svar · 3,2k läst
·
sam2018
sam2018: Nästa fråga. Dörren öppnas idag åt höger och den stå i väg när dörren är öppet. kan man byta gångjärnet från högra sidan till vänstra sidan för att öppnas dörren åt vänster istället? men kanske handtaget bli felvänd eller?
9 svar · 2,2k läst
·
R
Robbban77: https://www.torn.se/product/scanflex-pocket-karm-8x21825x2040/?srsltid=AfmBOopmOenPQ7UxCBO0MshCB3aC5DzH4HlWmbvlvNmfQtPNu1rvD5WnWKI Det är den här, känns som ett skapligt pris om de är möjliga att korta ner👍
2 svar · 607 läst
H
Holmin: Nu till nästa fråga. Jag har kollat på en pardörr 13x21 som har likstora dörrblad på båda sidorna, dvs ca 65cm/dörrblad. Men alla pardörrar jag hittat har ju bara handtag på ena sidan dvs det ser ut som den andra dörren är stum. Jag söker en pardörr som har handtag på båda dörrarna, någon som vet var man kan lyckas hitta en sån?
3 svar · 630 läst
Toesk
Toesk: [bild] [bild]
4 svar · 611 läst
·
K
Kroffa: Hej! Satte igång med att vända en dörr hemma. Den ska vändas 180 grader så karm och dörrblad ska återanvändas. Har nu tagit bort dörrfodren och ser att det är rätt poröst mellan karmen och väggen och är lite osäker på hur jag ska gå vidare. (30 tals lägenhet) Måste jag ta bort allt det porösa för att komma åt och såga av tidigare karmskruvar? Behöver jag ta bort något mer
0 svar · 1,2k läst
·
1
123abc: [citat] ASSA 837 används väldigt sällan då den är självlåsande, om man har handtag på utsidan blir man lätt utelåst. ASSA 835 är den vanligaste men det finns andra om du inte gillar utseendet eller önskar annan funktion. Du kanske vill ha en underläggsbricka 841S för att täcka det undre skruvhålet hålet eller märken från den gamla underläggsbrickan, det brukar råda lite olika
7 svar · 2,5k läst
·
Z
ZipLock: Du kan inte skruva på en breddning på den befintliga? Risken är att den befintliga är spikad med dolda fyrtumsspikar.
1 svar · 1,4k läst
·
A
andnel: Inga tankar eller tips?
1 svar · 720 läst
·
F
fribygg: [citat] Fäller du in 45x195 i bef stomme bär den ändå bättre.
10 svar · 7,9k läst
·
B
BosseHansson: Är det omöjligt få in ett nytt hjul? Jag hade ett u-järn som passar i profilen, borrat ett hål för en axel och nytt hjul. Sen får man shimsa u-järnet till lagom höjd. Rätt säker på det går att dela det. Men kan vara lite pill och risken är att man behöver nya lister.
18 svar · 10,2k läst
·
Larsa
Larsa: Öppna dörren och fota springan, så man ser hur det är konstruerat
3 svar · 2,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.