Fönster & Dörrar
tergo: fönster skall helst sitta i linje med den isolerade väggen
chrillol: Hej! Har fått möjlighet att köpa ett Doorman L3-lås till attraktivt pris men tydligen saknas kvitto så ev. garantiärenden lär ju bli svårt. Nu till frågorna - ni som har L3 eller L3s; Har ni haft problem med era lås inom garantitiden? Finns det några kända vanliga fel? Vad kan man för övrigt vänta sig för livslängd på dessa svindyra lås?
bossespecial: Då finns det tyvärr inte så mycket plats över för en ny balk. Om det bara är takstolarna som ligger uppe på balken ser det ut som att du skulle kunna få in en balk på vinden och hänga upp takstolarna i denna. Iom att balken är så hög och så kort så går det inte från bilderna förstå om det bara är upplag för takstolarna eller ej.
MalZon: [citat] Problemet är ju att det just är SP fönster jag vill ha.
123abc: Ta med låscylindern dit du köpt den eller till din lokala låssmed så fixar han så du får en lång medbringare.
Pjer Polanski: Det finns inget klistermärke eller liknande som berättar vad det är för fönster du har? Kan sitta i karm eller fönsterbåge och synas först när man öppnat.
jonaserik: Bry er inte om kondensen, har lika varje höst och vår. Och säkert 2 eller 3-glas i rutan. Mina fasta med tvåglas blir dt på. Det enda som är problemet är att det det inte går att se ut varje morgon.
ErikB3: [citat] Tack för svar! Jag vill inte ha en dubbelcylinder, enbart enkel för att komma undan lite billigare. Inser nu (tror jag) att 1311 är då beteckning för yttercylinder så det är en sådan jag i så fall behöver hitta!
raveper: Lycka till. Det är bara slipa mer om du inte vill rikta upp karmen och gångjärnen.
Petkoljub: Hej alla, jag har en Hautau Skjutdörr som liknar denna: [MEDIA=youtube]dYBSDn1z7cc[/MEDIA] Problemet är att dörren fastnat i ”vädringsläget” mao på glänt, något som innebär att den varken går att öppna helt eller stänga i sin helhet. Detta inträffade då handtaget gick sönder, något jag försökt fixa genom att beställa ett helt nytt handtag. Har försökt montera den själv,
tbar: ok, sökte vidare och ser att någon rekommenderat leifarvidsson. De verkar till och med ha en butik i Kista - perfekt. Ska försöka återkomma om det blev lyckat resultat.
jonaserik: Ser väldigt tätt ut mellan karm och bågar upptill, du ska ta bort fodret på insidan eller utsidan och se om husets överdel buktar neråt. Inte helt ovanligt med att något sjunker, blir då att såga ur så det blir mjn 1 cm glapp. Det får inte vara tryck på ovansidan ett fönster eller dörr. Fönster/ dörrar ska vara fria från konstruktion och bara hänga kvar på dess infästningar.
Mats-S: När jag renoverade alla mina fönster på sommarstället tog jag ur glaset och gjorde en separat renovering av fönsterramarna innan jag målade fönstren och därefter satte in nytt glas och kittade dom. Påpekas bör att fönsterramarna (inklusive spröjs) från 30-talet var i mycket dåligt skick, men tack vare att det vara kärnvirke som fortfarande luktade kåda gick dom att rädda. Jag
Bruiser: Hej. Jag har en lite krånglig gård som gör att räckvidden från Huben inte riktigt når genom väggar o annat till alla dörrar och garaget samtidigt, vet någon om man kan ha flera hubar samtidigt eller hur man förstärker räckvidden? Mvh. B
Allixon 56: Ja det är synd ! Tror de skulle må bra av bättre kultur på det företaget , vet med fakta att de har missnöjda anställda där .
123abc: [citat] Det följer inte med ett -4 slutbleck om du har ett 1487-4 i dörren så använder du det istället för det som följer med Yale Doorman L3.
Krabbeluring: På något vis så glömde jag av helt och hållet att jag startade tråden. Därmed missade jag också din idé med sänkta krav då man fick jämka med sovrum på mindre utsatt sida. Dock ligger huset 22 meter från stambana så upplevde att de var väldigt hårda med kraven, eller iallafall svårförhandlade. För någon som googlat sig hit så blev det till slut Elitfönster Harmoni 2+1
Thammasat: [citat] Stort stort tack ❤️🤞 jag känner mig hoppfull! Tack igen
Sandra Bengs: [citat] Joo det är mellan, inte utanpå. Finns det något man kan göra för att åtgärda detta? eller skall de bytas för utseendets skull?
ecceman: [citat] OK, så hette det! Tackar. Provar med denna: https://www.clasohlson.com/se/Dammtatningslist-vit,-1%E2%80%935-mm/p/34-318
Miscela: [citat] Ah! Det är ett bostadshus. Men enligt historien hat det en gång i tiden bestått av tre lägenheter.... dock har denna dörr bara gått till vinden.
123abc: Detta är inte mitt expertområde men det här gissar jag kan vara orsaken. Det blir lätt kondens på fönstret och med de rundade profilerna droppar det lätt ner om det är mycket kondens. Vattnet åker kana i hörnen och leds då ut i hörnen men om det blir mycket kondens så rinner det längs hela profilen och kan då droppa var som helst. Med de rundade profilerna på PVC fönster och
123abc: [citat] Kontakta hyresvärd/BRF och lyssna med dom annars ringer du eller dom efter en låssmed som fixar det.
FredrikR: [citat] Vi får hoppas det löst sig på ett år. 😉 Jag tror inte karmen lutar utan dörrbladet, det ligger emot karmen nedanför handtaget. Alltså bör man försöka justera gångjärn/dörrblad.
RichardRR: Hej Jag tror jag har ett liknande scenario gällandes tröskelplåt som nedan tråd från @TeroM https://www.byggahus.se/forum/threads/troeskelplat-hur-skall-det-egentligen-monteras.286287/ Jag har bytt entrédörr och tagit bort ett gammalt parti med glasbetong. I samband med detta monterade jag en syll i botten som delvis syns på bilderna. Drevningen ni ser är temporär, och senare ska
Elfredda: [citat] Hej, Jag funderar på att köpa ytterdörr från Viljandi och letar referenser för att höra hur det är med deras kvalitet och design. Det ser ut som att du har haft deras fönster i >3 år nu. Är du nöjd med deras produkter?
123abc: Det är inte säkert att karmen står på det nya golvet utan de kan ha sågat av karmen för att kunna sticka in golvet under karmen för att få ett bättre slutresultat. För att karmen ska kunna höjas måste det finnas utrymme ovan karm vilket det inte alltid finns och då blir det än mer arbete. Det vanliga är att man lägger en bit av golvet upp och ner och sågar sedan av karmen så