Skulle behöva justera karmen på altandörren så att lås pluppen kan gå ner riktigt i karmen om ni förstår vad jag menar.
Köpte ett montering och justeringsverktyg som jag antar man ska använda. Men vet inte vilken sida eller om man kör motsols eller medsols. Behövs så jäkla lite.
Köpte ett montering och justeringsverktyg som jag antar man ska använda. Men vet inte vilken sida eller om man kör motsols eller medsols. Behövs så jäkla lite.
Den ena sidan av karmnyckeln är för att även dra med skruven vilket används vid montering och demontering av skruvarna.
Den andra frigående sidan (det större hålet) är till för att justera karmskruvarnas hylsor vilket görs vid justering.
Angående vilket håll så beror det på vad du vill uppnå hylsan är som en jättestor skruv som gängar i hålet i karmstycket och när skruven sitter fast och endast hylsan vrids så "gängar" hylsan i karmen vilket får den att röra sig i.
Riktningen styr alltså åt vilket håll karmen rör sig, moturs särar på karmen (ökar karmmåttet) och medurs minskar karmmåttet,
Den andra frigående sidan (det större hålet) är till för att justera karmskruvarnas hylsor vilket görs vid justering.
Angående vilket håll så beror det på vad du vill uppnå hylsan är som en jättestor skruv som gängar i hålet i karmstycket och när skruven sitter fast och endast hylsan vrids så "gängar" hylsan i karmen vilket får den att röra sig i.
Riktningen styr alltså åt vilket håll karmen rör sig, moturs särar på karmen (ökar karmmåttet) och medurs minskar karmmåttet,
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "karmskruvarnas"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Vilka tydliga och utförliga svar du ger! Hatten av!1 123abc skrev:Den ena sidan av karmnyckeln är för att även dra med skruven vilket används vid monter och demontering av skruvarna.
Riktningen styr alltså åt vilket håll karmen rör sig moturs särar på karmen (ökar karmmåttet) och medurs minskar karmmåttet,
Jag har fått lära mig att man ska förklara så att det inte kan missförstås samt att även ett barn eller någon väldigt gammal osv kan förstå och följa instruktionerna, han som var på mig om det kallade det "blondinförklaring".yoloboi skrev:
Om du inte kan be valfri person att läsa, förstå och utföra instruktionerna så är det inget bra svar.
Jag har lärt upp många lärlingar och hållit kurser för vaktmästare och teknisk personal mm så jag hoppas att jag kan förklara tillräckligt tydligt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden