Var så dyr frakt på ett fönster och en altandörr och när jag ändå skulle till Göteborg så tänkte jag hämta själv.
Men jag har ju ingen skåpbil utan en V60...
Tvivlar på att det får plats med en 2m dörr även om jag skjuter fram stolarna så långt det går 🙂
Takräcke har jag men någon konstigt modell som det är kanske 1m mellan fram och bak räcke ( ska kolla om det går att modda)

Tror ni det funkar att köra en dörr helglasad pvc dörr på taket och få hem den hel, ca 45mil.

Visst kan jag ta släpet men vore skönt utan...

Tänkte om man lägger reglar i 50*100 på högkant, sen skruvar bitar mellan så man får en ram som är 80*200 som dörren ligger plant på.
Får ju sätta fast reglarna ordentligt i takräcket först sen dörren i reglarna.
Men det kanske sviktar ändå?

Jag hade tagit släpet utan att tveka en sekund. Den adderade tiden och bränsleförbrukningen är marginell jfr nyttan av en enkel och säker transport.

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag hade tagit släpet utan att tveka en sekund. Den adderade tiden och bränsleförbrukningen är marginell jfr nyttan av en enkel och säker transport.
Ja det är väl sant, får väl bli så om ingen har nån superbra ide på fraktsätt 😄

Nu var min dörr inte helglasad men 2/3...
Jag köpde den begagnad men fick med karm så det var bara att lyfta upp allt på taket och åka.
Är dörren 2m och du har 1m mellan bågarna så är utsticket bara 0,5m på varje sida...

• Gilla
nino
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Nu var min dörr inte helglasad men 2/3...
Jag köpde den begagnad men fick med karm så det var bara att lyfta upp allt på taket och åka.
Är dörren 2m och du har 1m mellan bågarna så är utsticket bara 0,5m på varje sida...
Ja det är ju inte mycket men ska som sagt åka 45mil. Vore enormt tråkigt att spräcka kassetten, den är nog dyrare än frakten så då har man varit dumsnål igen...

Hur är den packad? Är den utan enskilt emballage så lär det väl inte hålla nå bättre av att ha den på ett släp heller. Tänker då mest på risken för sprickor. Kan ju inte vara högre på ett räcke än på ett släp?

Tror också den får den lugnare på taket 50 cm utstick är inte så mycket. Ta det försiktigt över fartgupp.

På släp kan man frakta den stående, vilket rejält reducerar lasten på glaset.

S Stefan1972 skrev:
Hur är den packad? Är den utan enskilt emballage så lär det väl inte hålla nå bättre av att ha den på ett släp heller. Tänker då mest på risken för sprickor. Kan ju inte vara högre på ett räcke än på ett släp?
Brukar komma ståendes på pall, fastskruvade med lite brädor.
Tänker att man ställer den på kant på pall på släpet, på räcket så blir ju hela glaset neråt

D Daniel 109 skrev:
På släp kan man frakta den stående, vilket rejält reducerar lasten på glaset.
Har kåpa på släpet så den kan inte stå upp men ligga på långa kanten. Men även det borde ju vara bättre än att den ligger plant?

nino nino skrev:
Brukar komma ståendes på pall, fastskruvade med lite brädor.
Tänker att man ställer den på kant på pall på släpet, på räcket så blir ju hela glaset neråt
Ja om den fraktas till dig ja. Men om du köper den hos försäljaren direkt så kanske den är helt lös. Leverantören kanske får dem monterade på pall i partier om 5 dörrar eller nåt.

Det var det jag menade med stående. Att glaset är vertikalt, inte horisontellt. Om man kör den på taket bör man nog i alla fall täcka över och undersida med någon stadig skiva. Vindlasten på glaset kan bli stor annars.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.