B
bjorsi: Gav mig på och riktade vid 22.30 idag, kanske inte det smartaste då hjärnan inte vill vara med. Har testat att riktat på alla möjliga vis men får inte till det. Borde stannat upp och funderat när första knäcken gav oönskat resultat. Nu tar dörren i karmen än mer på låssidan till den grad att dörren inte alls går igen. Men samtidigt tar den även i på gångjärnssidan, dörrbladet
13 svar · 3,0k läst
·
U
Uffe A: Är inte låssmed men alterativen som jag ser det är 1 Anlita en låssmed. 2 Köp en dyrksats, vet att det det finns på nätet. Har aldrig testat så vet inte om det fungerar 3 Borra upp låscylindern. Har gjort det med enklare lås och det har fungerat. Själv hade jag använt mig av det första alternativet även om det är det som kostar mest 😎
3 svar · 1,5k läst
·
L
lepardman: [citat] Hur gjorde du och hur blev det? :)
2 svar · 1,3k läst
·
N
nova383: [citat] Bra, Har bara en 70 regel att fästa i på ena sidan så det väl ändå rätt trångt med två i bredd. Så jag kör på enkla !👍
2 svar · 793 läst
B
Bonqis: Tack!
2 svar · 780 läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Har du frågat styrelsen? I vissa föreningar tar de hand om dörrar som de boende inte längre vill ha.
5 svar · 1,1k läst
·
F
fiskarn87: Ska byta några och så småningom alla fönster i huset. Huset är ganska litet runt 100 m^2.. Har väl ca 11-12 m^2 fönster totalt vid ett snabbt överslag. U-värde på 1,3 skulle vid t.ex 30°C temperaturskillnad ge 1,3*12*30=468W U-värde på 1,1 skulle vid t.ex 30°C temperaturskillnad ge 1,1*12*30=396W Alltså. 11,23 eller 9,50 kWh per dygn i läckage från fönstren. Om det är svinkallt
0 svar · 571 läst
1
123abc: [citat] Om du bara känner luft så kanske nyckeln är för kort och inte når in i låset. Finns det någon nyckel som är längre? Anledningen är att det är bökigt att öppna i en nödsituation.
3 svar · 622 läst
N
Nymis: Tack. Ska kolla med dem.
2 svar · 519 läst
D
Dr.Rosik: Jag skulle behöva lite tips och råd med hur jag ska göra klart mina fönster i källaren. Hantverkaren har stuckit för han vill ha mer betalt än det vi hade kommit överens om. Dessutom upptäckte jag att han hade fuskat så jag har fått ta bort allt halvfärdigt han hade gjort runt fönsterna och nu måste jag slutföra det själv. Som ni ser på bilderna nedan så måste jag först få
0 svar · 807 läst
·
Farstatjej90
Farstatjej90: [citat] Har haft problem att få kitt snyggt så jag tror jag provar nåt annat.
13 svar · 3,2k läst
·
O
ohlinj: akrylfog?
3 svar · 1,1k läst
·
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: Nu har det ju löst sig, men andra kanske kan få lite inspiration av hur proffsen gör https://www.leifarvidsson.se/arbetsmiljo/ergonomiska-hjalpmedel-lyfthjalpmedel/fonsterlyften-for-utatgaende-sidohangda-fonster
9 svar · 4,6k läst
T
tobsy: tror jag testar med en trälist istället, passar dörren bättre
3 svar · 1,7k läst
·
J
JoakimPe: [citat] Jag köpte bastupanel av gran och ska testa. Sen såg jag den här dörren. Så skulle jag vilja ha det. Måste ju vara kluvna brädor?
6 svar · 1,7k läst
·
1
123abc: Missat denna tråden antagligen pga skrollningen. Det finns nya låscylindrar att köpa till låset som troligtvis är av ANSI typ det finns lite olika medbringare till dem men jag är inte säker på om många låssmeder i sverige har koll på dem, om jag inte minns fel så slutar assas låscylindrar på 51. Det kan även vara möjligt att göra en ny nyckel till låset men tror inte många
7 svar · 3,0k läst
·
1
123abc: Jag hade använt smålandstillverkade Sibes Vädringsbeslag 1236 eller 1237, jag tycker stilen passar till äldre hus och lägenheter. Utåtgående fönster 1236 https://www.sibes.se/produkt/1236-vadringsbeslag-utatgaende-nickel/ https://www.sibes.se/produkt/1236-vadringsbeslag-utatgaende-massing/ [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Inåtgående fönster 1237
3 svar · 1,7k läst
·
H
Helmersson: Prido gör portar som du efterfrågar. Kanske 30000kr. Mycket beror på om du skall ha fönster gångdörr mm.
5 svar · 889 läst
P
Anonymiserad 633930: Jag hittar ingen standardritning på nätet för fönster. Naturligtvis är de flesta äldre fönster "skräddarsydda" men vissa mått borde kunna vara standardiserad. T.ex. verkar en vanligt mått på fönsterbågar vara 37*42 mm? Finns det t.ex. mått på djup och bredd på en vanlig kittfals? Har listat mej till att 15*15 mm kan vara ett vanligt mått?
0 svar · 1,1k läst
Kierkau
Kierkau: Hej hej! Vi ska välja ny ytterdörr på huset och står nu i valet mellan nordan eller drömfönstret. Det rör sig om en vit nästan helt slät dörr så inget extra glasparti utan helt enkelt bara kvalitén på dörren. Är det någon som har någon erfarenhet av respektive märke? Ha det fint Amos .
0 svar · 1,5k läst
D
Dilato: Blir det inte billigare att byta hela låset?
3 svar · 1,5k läst
·
1
123abc: Jag har beskrivit öppningsanförandet flera gånger i forumet i andra trådar. Ända sättet för mig att hitta det trådarna är att söka efter dom så rekommenderar att ni söker i forumet. I korthet så ställer man handtaget i öppet läge för att sedan tvinga in kolvarna i via springan på utsidan.
10 svar · 8,4k läst
·
1
123abc: Modulbredd 6 tror jag inte du hittar som standard utan ni tvingas nog att beställa. Modulbredd 7 brukar det gå att få tag i snabbt men det är värre med 6. Antingen får du beställa en dörr som är rätt eller göra om så en bredare dörr passar.
1 svar · 837 läst
1
123abc: [citat] Det är för SP, Traryd & Mockfjärds då bör dorndjupet vara rätt vilket är det enda man normalt behöver mäta vid byte (dorndjup 31, 45 och 41mm). Det finns även en instruktion för bytet. https://www.bygglagret.se/UserFiles/Archive/88143/Beskrivning_-_Byte_av_spanjolettens_lashus_pa_en_3-glas_utatgaende_fonst_._.pdf
9 svar · 2,9k läst
·
1
123abc: [/QUOTE] [citat] Det är för SP, Traryd & Mockfjärds då bör dorndjupet vara rätt vilket är det enda man normalt behöver mäta (dorndjup 31, 45 och 41mm). Det finns även en instruktion för bytet. https://www.bygglagret.se/UserFiles/Archive/88143/Beskrivning_-_Byte_av_spanjolettens_lashus_pa_en_3-glas_utatgaende_fonst_._.pdf
8 svar · 4,5k läst
·
A Stenberg
A Stenberg: [citat] Tack för svar i alla fall. Har full förståelse för att du inte minns så gamla svar men tänkte att det var värt ett försök. Ja här är det också målat på en del av listerna. Någon är dessutom så snedspikad att det inte riktigt går att få in ullsnöre på plats. Det sitter alltså både bleck och tätningssnöre i våra fönster Våra fönster är mestadels i gott skick
5 svar · 6,5k läst
1
123abc: Det du beskriver kallas grindklinka och det finns en del olika sorter på marknaden däremot är dom nog inte gjorda för den dörrtjockleken. Många grindklinkor man ser på diverse stället är handsmidda för just den applikationen vilket var vanligt förr. Det kan även vara möjligt att anpassa eller bygga om en grindklinka så att den fungerar till tjockare dörrar. Habo Grindklinka 031
1 svar · 1,2k läst
·
Jakopp
Jakopp: [citat] Ah har aldrig testat fett! Testade med maskeringstejp och tuschpenna, men ska göra ett fett försök 😉
4 svar · 1,2k läst
·
T
tobsy: [citat] Snickare säger karm ligger inte an mot dörrbladet och behöver sättas om
3 svar · 1,2k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag har följt nedanstående råd från @imported_byggaren sen flera år tillbaka. Hur man bygger en dörr som inte slår sig. Det kanske är att överarbeta det, men eftersom även mina gamla uthusdörrar slår sig så har jag kört just med vändlimmning med störtning som han skriver om. Tidens tand får väl visa om det gör någon skillnad, men det är lite kul om inte annat. Dock blir det
2 svar · 4,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.