F
Fredrik Christensen: [citat] är ovanför ”muren” på huset! Och ja dem sitter emot ”duken”
3 svar · 963 läst
·
J
Jesper Ronn: Hej, Behöver byta en del panel på huset som är en 1 1/2 plans villa. Vid inspektion visar det sig att det är lite udda dimensioner. Underbrädan är 16 eller möjligen 17 x 85 och övre panelbrädan 22 x 105. Gällande den övre kommer jag köpa 22 x 120 och klyva. Gällande underbrädan har jag sett att Beijer bygg har en panelbräda som är 17 x 95. Den hade funkat fint men det verkar som
0 svar · 1,2k läst
·
O
Ohlson_: Hej på er! Hoppas ni har det bra i värmen. Ska äntligen ta tag i lite lagningar och sedermera måla sockeln på huset. Vi har haft några som dränerat om hos oss (och gjort backjobb så allt fick grävas upp igen). I samband med det så gjöts en trappa ner till källaringången och då fixade dem väggen, till viss del men bara minsta möjliga och tyvärr har frostsprängningar mellan ny o
0 svar · 1,5k läst
·
Vasco
Vasco: Hej, vi ska flytta ventilationen (friluftsventil) i vårt sovrum. Ventilationen går rakt igenom väggen till utsidan. Vi bor i trähus. Vilket material ska vi använda för att ordentligt täppa igen det gamla ventillationshålet på utsidan? Sillikon? Skum?
0 svar · 833 läst
BirgitS
BirgitS: Här är några bra sidor om färgsättning: https://www.sekelskifte.se/page/1920-20-talsklassicism https://www.byggahus.se/forum/threads/faergsaettning-av-20-talshus.246387/ https://alcro.se/inspiration/fargsatta-hus/fargsatta-fasader-en-tidsresa Det är risk för att 0500-N kommer att se blåaktig ut utomhus, särskilt om fasaden går i någon gultonad kulör.
1 svar · 1,7k läst
·
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] För mig gick det bort från glaset utan att gnugga. Tvättade flödigt med ättikan. Alltså inte bara fukta utan riktigt blött på trasan. Tror inte det repade.
7 svar · 5,9k läst
Bo arnold
Bo arnold: Naturligtvis tvättar man först husfix går bra att laga med
1 svar · 3,0k läst
·
J
Johan Lindell2: [citat] Tack! Jo vi har koll. Idag finns ingen luftspalt alls.
5 svar · 1,6k läst
Nissens
Nissens: [citat] Du vet att det är olagligt att förstöra bon för fredade fåglar under häckningstiden? Edit: såg i efterhand att andra redan tagit upp det.
15 svar · 24,7k läst
·
B
Bosse#3617: Målar om husets eternitplattor. Behöver veta var reglarna finns så jag kan fästa ställningen säkert. Antar att det är lite klent att fästa i panelen bakom plattorna som är 3/4 tum spåntat. Vet någon om det finns någon regelsökare som funkar till detta utan att kosta alltför mycket. /Bosse
0 svar · 973 läst
F
Flundran: Hej, efter att jag fått huset omputsat finns det nu rester/fläckar av puts eller bruk på kopparplåt (fönsterbleck, och andra lite större kopparytor). Hur kan man ta bort det utan att skada kopparplåten? Undrar Flundran
0 svar · 852 läst
F
Fjeddan79: Hejsan! Jag jobbar på ett måleri som målar ytterpanel.. Vi brukar måla en panel åt ett företag som heter Lamtech, och dom har fantastiskt fin limträpanel av olika varianter.. Vet dock inte priset på dom, men vill ändå tipsa om att dom är vackra! Mvh/Fredde. https://www.lamtech.se/utemiljo/limtrapanel?gclid=EAIaIQobChMI5a-Y-pOu-AIVGbayCh3SxASlEAAYASAAEgIkdfD_BwE
1 svar · 3,0k läst
·
B
brandemannen: [bild] Ägnade förra sommaren åt att gjuta platta och mura grunden till mitt blivande vöxthus/uterum. Hann aldrig mer än att grundputsad med grund KC frpn weber och tänkte att jag putsar med c-bruk denna sommar. Jag lade inte jättestor vikt vid att brädriva och jämna av grundputsen. Har nu nätat hela putsade skiktet och ska börja slå på c puts men slog mig nu att det kanske fäster
0 svar · 895 läst
·
F
Feskekörka: [citat] tack för svar! Ja, en titt då och då är väl inga konstigheter. Att fuktig luft tar sig upp i luftspalten är kanske inget större bekymmer heller? Tänker spontant att man borde se påverkan längst ned oavsett…
2 svar · 1,2k läst
·
L
Lena Nilsson3: [citat] Tack
4 svar · 1,3k läst
·
mrsnhp
mrsnhp: Vi skulle behöva byta några kvadratmeter stockpanel på fasaden. Problemet är att panelen är 160 mm exklusive spont, och allt vi hittar i bygghandeln och på nätet är 120 eller 145 inklusive spont. Råkar någon här känna till något hyvleri som kan fixa andra mått på stockpanel?
0 svar · 800 läst
Scout
Scout: Jag har en sedan ifjol och byggde ihop den själv när jag nyttjade den. Dock så satte jag upp plattformen först innan jag satte dit del2 (för att sedan höja plattformen) men delarna är ju i aluminium och mycket lätta att hantera. Passade på när Jula reade/sålde ut i höstas och kompletterade med del3 och stödben. I höstas byggde jag garage och rullade därför hela ställningen på
10 svar · 1,4k läst
·
K
kaherdin: [citat] Ja. Fasaden är sannolikt uppförd 1980-talet. Huset finns i sydvästra Skåne, nära ett gammalt kalkbrott och nära havet.
3 svar · 2,0k läst
·
Kalle91
Kalle91: Hej, Är denna korrekt monterad av snickaren? Är monterad dropplåt på två renoverade Gavlar. Gavlarna har träpaneler på övre sidan och tegel mot nedre sidan. Plåten sitter mellan. På gaveln på bild har han använt samma plåt fanns där innan renoveringen. monterats innanför regeln och sticker upp ca 5cm. På den andra gaveln är den betydligt kortare och sticker upp ca 1cm på insidan
0 svar · 1,3k läst
·
H
heimlaga: Jag skulle inte bygga in det där. Annars ser det ut som en typisk plastfärgsskada.
1 svar · 1,6k läst
·
Blodsoppen
Blodsoppen: Jotun har bra färg. Tror serien heter dry tech. Finns en primer och en ytfärg.
3 svar · 1,0k läst
·
Stefan N
Stefan N: Då får man nog jobba med det själv, ingen kommer ta på sig det jobbet. Verkar va stort tryck från marken, att gjuta helt nytt ser jag som den bästa lösningen.
2 svar · 833 läst
·
Z
Zoller: Hej, Kommer måla Pergola "taket" med järnvitriol som resten av huset och sen ska duk på men nu till min fråga. Skulle vilja kunna styra duken genom typ Google home eller liknande app som jag har innan till innerbelysning, larm, utebelysning osv. Hittar inga tydliga saker på hur man kan gå tillväga? Skulle vara tacksam för idéer och självklart lösningar. Har dosa för el precis ovanför
0 svar · 869 läst
·
JennyGörDetSjälv
JennyGörDetSjälv: Hej! Vi har en vägg mot garaget som i dagsläget är putsad. Vi skulle vilja klä in denna i trä så det är estetiskt snyggare och för att putsen inte skall släppa och bli ful. (Putsade om den nertill och målade om för ett år sedan men den har snart släppt igen..) Hur går man till väga för att klä in med trä? Kan man skruva reglar direkt på putsen? Behövs det någon isolering
0 svar · 2,2k läst
·
MathiasS
MathiasS: Det är lite svårt att se i djupled på bilden men om den gula brädan ligger innanför den bakre vita brädan så kan man väl tänka sig att lägga en fog där. Du kan ta vilken latexfogmassa som helst men om du inte har något på hyllan kan du ju ta en som är speciellt anpassa för fogning utomhus, tex https://www.hornbach.se/shop/Utefog-vit-300ml/8193545/artikel-detaljer.html
8 svar · 1,7k läst
·
MathiasS
MathiasS: Varför inte bara läsa på Isodräns websida, de har bra dokumentation: 2.3 Behandling grundmur och grundsula Nyproduktion Eventuellt formvirke avlägsnas. Skarvar/fogar mellan prefabricerade väggelement tätas med fogmassa eller annat sätt som leverantören rekommenderar. Grundmurar av lättbetong och Lecablock ska vara slammade. Utstickande grundsulor pågjuts med fall utåt minst 1:5.
7 svar · 2,2k läst
·
Kalle91
Kalle91: [citat] hejhej, det är vanliga paneler/bräder. Tack för tipset ska kolla på hur jag gör .
7 svar · 1,4k läst
S
SvanteC: [citat] En panel är väl inte heller alltid helt tät, har man spikläkten kan vatten rinna ut enklaste vägen, för att därefter torka upp?
8 svar · 4,3k läst
S
Stefan ..: Hittade på Blocket https://www.blocket.se/annons/100626995
4 svar · 2,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.