Funderar på att tilläggsisolera framsidan av huset. Väggarna är asfaboard.

Blir 50mm tillägg, bättre än inget och panelen skall bytas iaf så det gamla ska ned. Hur ska man gör detta?

Ska jag regla upp med 45x45 och sedan sätta dit isolering innan jag sätter 25x48 läkt vertikalt för att fästa den liggande panelen på? isoleringen hade papp på ena sidan, innebär detta att jag slipper sätta vindpapp?

Håller på att riva gamla fjällpanelen och bakom den har ju inte varit luftspalt, har dock ej stött på några skador utan allt är torrt och fint.

Längst ned så satt en 25x45 läkt på putsen, denna satt sedanförst panelbrädan i och det var lufttätt, dvs ingen ventilation bakom panelen.

Nu ska jag lägga till 50mm isolering på väggen och därmed blir det en spalt där nere. Först ska jag sätta vindpapp, sen regla upp 3 rader horisontalt, sätta isolerskivorna sedan vertikalläkt för den liggande panelen

Ska jag bygga tätt nu också där nere eller sätta musband samt insektsnät och ha ventilation bakom panelen?

• Del av en husvägg med synlig isolering och läkt, vid sidan av siffra 19 och ett stålrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg med avlägsnad panel visar äldre isolering och vindskyddspapp, samt nedre delen av ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är fasadisoleringsskivor brukar man inte regla upp nått utan använda distanshylsor som man slår in och skruvar genom för att fästa isoleringen. Sen fäster du läkten utanpå med långa skruvar som går genom isoleringen och fäster bakom. Då slipper du köldbryggor. Fasadskivorna brukar ha en vindtät yta så du behöver ingen extra vindpapp. Vill man göra det riktigt vindtätt drar man en sträng polyuretan eller tejpar längs alla skivskarvar.

https://www.isover.se/products/isover-distanshylsa

F Finndjävel skrev:
Om det är fasadisoleringsskivor brukar man inte regla upp nått utan använda distanshylsor som man slår in och skruvar genom för att fästa isoleringen. Sen fäster du läkten utanpå med långa skruvar som går genom isoleringen och fäster bakom. Då slipper du köldbryggor. Fasadskivorna brukar ha en vindtät yta så du behöver ingen extra vindpapp. Vill man göra det riktigt vindtätt drar man en sträng polyuretan eller tejpar längs alla skivskarvar.

[länk]
Kollade nu och har bygghandeln sålt mig fel saker månne? den är ju för tak....

PAROC UNM 37pz - Paroc.se

Men hu bör jag göra längst ned, låta det finnas en spalt för ventilation bakom panel och bara sätta mus och insektsskydd där eller bygga tätt?
Rent spontant utan att veta så bör väl det vara ventilation mellan isoleringen och ytterpanelen?

Lämna öppet nere så att luften kan cirkulera och hålla panelen torr.

• Gilla
mattias1343
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.