Hej,
I beskrivningen av principlösningar för stående panel på Träguiden visas ett exempel där man ”skarvat” brädor med ett droppbleck. Vad det gäller utstick av bleck från fasad, avstånd mellan panelbrädor och bleck på höjden, finns info om brukliga dimensioner.
Det jag saknar är information om hur långt bakom panelen droppblecket behöver sticka upp i vertikal led (markerat med röd pil i bilden). I bilden ser det fritt tolkat ut att inte ut vara mer än ca 5 cm.
Finns det några rekommendationer på detta uppvik?
Om 5 cm räcker så stämmer det överens med Plannjas överbleck som har längden 50mm på denna del. Min tolkning är så att Plannjas standard profiler borde gå att använda.
Vad har ni för synpunkter eller rekommendationer?
https://www.traguiden.se/konstrukti...ng/utvandig-bekladnad/staende-utvandig-panel/