prototypen
prototypen: Skjut tillbaka locket, vill det åka ner av sig självt så sätt en tejp som håller fast locket. Protte
3 svar · 1,1k läst
·
B
Beckidekk: [citat] Hej. En tredje strykning är i min mening bara bortkastade pengar då skillnaden kommer bli extremt liten. Jag skulle hålla mig till två strykningar och spara pengar:)
1 svar · 751 läst
M
mekarkenneth: Slutade med att jag kapade fasadbrädorna längs en läkt och kommer sätta ett bleck enligt bilden [bild] länk finns här https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomkomplettering/utvandig-bekladnad/staende-utvandig-panel/
6 svar · 1,2k läst
·
S
Svanteman: Hej Jag förstår inte din fråga riktigt, har du bild kanske? Är det en innervägg eller en yttervägg? Är det en typ spontad panel där den "synliga" delen monterad tidigare var 108mm men nu hittar du bara som är 102mm? Isf är jag inte riktigt med på vad som är 120mm Vad är det isf för panel, råspont, fasspont, pärlspont? Jag ser iaf en innervägg framför mig med stående panel, isf
1 svar · 511 läst
E
E_krang: [citat] det är på vissa ställen, bara, i övrigt sitter den bra. Men jag vet inte riktigt. Känns som att det är ett jäkla projekt och kostnad att ta bort färg på en hel eternitfasad [citat]
4 svar · 2,0k läst
M
Modski: Biltemas BT Multibond Rapid, den grå i ert fall. Artikelnummer 36-4833. Fungerar till prick allt.
1 svar · 2,0k läst
·
S
Sigward: [citat] Tack för tips! Funderar lite på hur jobbigt det är att få bort putsen. Undviker gärna flexmaskin om möjligt, dammnoja. Har en borrhammare med "bilfunktion" men vill inte riskera skada lecan. Sen är det kanske inte lämpligaste verktyget. Får fundera
2 svar · 1,7k läst
·
S
super70: Dom flesta sitter väl skyddade av takfoten så det kommer aldrig regn på dom, men som sagt några ska jag nog montera droppbleck på [bild]
2 svar · 1,7k läst
·
F
fribygg: Ta bort plåten och sätt panel på det sätt du tycker är snyggt
2 svar · 1,3k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Är huset ditt svartprickigt efter borstning? Om inte skulle jag säga måla på du. (y) Vill du tvätta bort eventuella prickar brukar detta rekommenderas. Funkar även på vindskivor/knutbrädor. [bild] [bild] https://www.jape.se/produkt/prick-fri-1-l Säljs på färghandeln och bygghandeln.
1 svar · 2,4k läst
·
Caroline543
Caroline543: Vad blev det för fasadval? :)
6 svar · 12,2k läst
·
B
b8q: Om man inte vill vänta till oktober (och jag håller med om att det kan vara en olämplig månad att måla i), så får man väl förhandla fram något med grannen. Typ ”Vi kommer inte åt att måla med mindre än att trampa ner 3 meter av era odlingar. Vad sägs om 5000 kr som ni kan köpa nya plantor för?”
12 svar · 3,8k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Det såg väldigt bra ut och lättarbetat. Osäker på hur länge färgen setat på grannens hus men det blev väldigt rent med den borsten. (y) Han körde av en gavelspets väldigt fort, störst insats krävde det att klättra upp och ner på stegen samt flytta den.:cool:
10 svar · 4,3k läst
·
F
Ferasp: Jag ska sätta upp två utfällbara brandstegar i serie på min fasad (de hakar i varandra så de fälls ut samtidigt). Problemet är att jag inte vet hur jag smartast tar reda på var de kan fästas. Min fasad består nämligen av faspanel (tror jag det heter) som spikats fast ovanpå tilläggsisolering. Faspanelen är då spikad på ganska klena reglar (45*45 tror jag), och typen av panel gör
0 svar · 1,2k läst
S
skanfals: [citat] Det är klart och godkänt av besiktningsman. Detta var dock inget han tittade noga på.
3 svar · 1,2k läst
T
Tjalve_85: [citat] Hej och tack för ditt snabba svar. Ok men då går jag till färghandeln och visar upp bilden på färgburken och säger att jag vill ha samma sorts färg, fast vit helt enkelt! Tack :) Vad gäller springorna så har man satt en avrinningsplåt på utsidan, men eftersom det då blir ett hål mellan panelen och plåten så verkar det som att man satt in en liten extra "tråbit/kloss"
2 svar · 1,6k läst
·
P
PJSL: Kan man göra något för att förhindra dessa?
2 svar · 1,1k läst
T
tergo: snesågar man så blir ytan som kan ta upp fukt större, bättre såga rakt av och olja 2-3 gånger de nedersta 15-20 cm runt om innan målning
5 svar · 2,6k läst
·
J
jimmyalf: Har bytt fönster och tilläggsisolerar samtidigt. Tänkte även passa på att byta till en omvänd lockpanel. Min fråga är då, behöver jag en spikläkt för luftspalten eller blir det tillräckligt luftigt med den smala omvända lockpanelen?
0 svar · 1,6k läst
M
mazer2: [citat] Ne det känns kallare en va det egentligen är inomhus. Kanske kan vara värt att lägga lite pengar på att rusta upp källaren i sommar då. Har ca 60cm under jord så bör inte vara allt för omständligt. Har rörligt elavtal ja så denna vintern var inte rolig ^^
6 svar · 1,5k läst
·
Unikt namn
Unikt namn: Min markis sitter med fransk träskruv. Snickarna använde slagskruvdragare när den behövde monteras ner tillfälligt. Men dom fick slita ordentligt för att ta ner den...
2 svar · 937 läst
D
Dr.Rosenrosen: En undran. Jag har haft över en firma för att skrapa och tvätta min fasad inför ommålning. Måla tänkte jag göra själv men skrap och tvätt har jag lejt bort pga tristess. Jag har inte varit helt nöjd med firman då jag konstant fått påpeka brister i deras arbete och de har varit här och försökt åtgärda de fel som hittats. Exempel på fel har varit att de påstod att de tvättat
0 svar · 1,3k läst
·
H
Huzzbutt: Kolla så att allt ser fräscht ut och att det inte läkt in vatten. Ta bort den gamla läkten och spika fast ny stående i samma dimensionen som befintlig
1 svar · 1,8k läst
·
T
Titagurgi: [citat] Är osäker på eternit platta..
6 svar · 1,4k läst
·
N
neo11: Kör du ef bruk får du armera med glasfiberväv första vändan. Med a46 är det bara spackla rakt på sockeln utan nät, men är snabb bruk. Man har bara 20 min på sig. Och Ja, du behöver då inte ta bort färgen på sockeln.
4 svar · 3,1k läst
·
T
truckdriver_mange: Okej tack ska kolla alternativen
6 svar · 1,3k läst
daddydj
daddydj: En släktings nybyggda hus blev också attackerat. Definitivt inga insekter där. En fejk-hackspett som sattes upp på fasaden har undanvärjt nya angrepp.
4 svar · 2,1k läst
·
fredrikojdahl
fredrikojdahl: Hej! Har målat staketet på balkongen (se bild) med Nordsjö One door and window tech. Lyckades i samma veva fortsätta även på trädetaljerna på fasaden. Fotade av hur det såg ut innan jag smetade på och kände att det borde vara en typ av instängande färg (plast/akrylat), men fick lite kalla fötter så här på kvällen.. Det var fina värden på fuktmätaren innan målning och det
0 svar · 1,9k läst
·
Karl.s
Karl.s: Hej. Har också ett tegelhus med en liten del panel runt entrén som ska bytas i sommar, där panelen sitter direkt på asfaboard utan luftspalt. Kan inte heller bygga ut fasaden pga ett trappräcke som är gjutet i trappen. Funderar på att riva bort asfan och sätta vindduk + luftspalt lika tjock som asfaboarden, har du funderat på en liknande variant?
11 svar · 4,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.