Hej på er,
Märkte att alla våran fönsterfoder ute i vårt hus är släta så efter några år tappade färgen på några fönsterfoder i vissa ställe men inte på själva träpanelen som är inte släta.
1-Måste fönsterfoder vara släta eller de som byggde huset gjorde fel?
2-Kan jag byta vårt fönsterfoder ute som är släta mot fönsterfoder som är inte släta for att färgen fastna bättre och inte tappar färgen?

Bifogade bild visar verkligheten

• Stängt fönster med vit karm mot en husvägg med ljusa paneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MrTobbe
  • Laddar…
sam2018 sam2018 skrev:
Hej på er,
Märkte att alla våran fönsterfoder ute i vårt hus är släta så efter några år tappade färgen på några fönsterfoder i vissa ställe men inte på själva träpanelen som är inte släta.
1-Måste fönsterfoder vara släta eller de som byggde huset gjorde fel?
2-Kan jag byta vårt fönsterfoder ute som är släta mot fönsterfoder som är inte släta for att färgen fastna bättre och inte tappar färgen?

Bifogade bild visar verkligheten
Troligen har "fel" färg använts till "fel" sida av fodret. Fasadfärg funkar på den "rufsiga" sidan och snickerifärg på den släta. Idag är det nog vanligast att man använder samma sorts färg till foder som fasad och då bör ju rätt sida vändas utåt.

Ok så måste jag tar bort vårt fönsterfoder och köpa nya och montera med rufsiga sida ut och släta sidan in.
Sedan måste måla med fasad täckfärg eller snickeri färg?

Kan du inte vända dem om det behövs och måla på andra sidan?

• Gilla
sam2018
  • Laddar…
Jag tror att orsaken till att färgen släpper på fodren är att fönstret saknar överbleck.

• Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
om man lyckas tar bort utan att skada den, men bra förslag :)

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
F fribygg skrev:
Jag tror att orsaken till att färgen släpper på fodren är att fönstret saknar överbleck.
Men kolla på bilden fönster har överbleck.

Redigerat:
Düsseldorff
F fribygg skrev:
Ja, detta.

Düsseldorff
sam2018 sam2018 skrev:
Men kolla på bilden fösnter har överbleck.
Nej, det ska sitta över fodret ovan fönstret.

sam2018 sam2018 skrev:
Men kolla på bilden fösnter har överbleck.
Var då?

Stefan N Stefan N skrev:
Var då?
Överbleck är under fodret, kanske svårt att se i bilden
Detalj av fönsteröverdel med överbleck placerat under träfodret markerat med röd pil.

Düsseldorff
sam2018 sam2018 skrev:
Överbleck är under fodret, kanske svårt att se i bilden
[bild]
Det sitter i så fall på fel sida fodret. Blecket ska stoppa vatten från att rinna över fodret.

• Gilla
sam2018
  • Laddar…
Blecket ska sitta över fodret så att vattnet som rinner på fasaden och ner droppar utanför överfodret. Nu får du vattnet mellan fasadbrädorna och fodret. Felgjort från början

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
I mitt fall som tappade färger i foder kanske beror på att foder utsidan är slätt och sugit inte färgen ordentlig när målades för 5 år sedan. eftersom tappade färger på foder ovan, höger och vänster sidan.
Om skulle vara på grund av överbleck som är fel monterad då måste bara foder som är ovansidan av fönster drabbas och inte höger och vänster sidan. eller hur?

G Golf2r skrev:
Blecket ska sitta över fodret så att vattnet som rinner på fasaden och ner droppar utanför överfodret. Nu får du vattnet mellan fasadbrädorna och fodret. Felgjort från början
Det är helt rätt som du säger men en tillfällig lösning som jag brukar göra är att. jag bruka lägga silikon på ovanför fodren vartannat år och kommer inte vatten mellan fasadbrädorna och fodret troligen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.