Fasad
kniv: [citat] Ofta kräver fasadändringar bara en anmälan, inte bygglov (kan du skilja mellan kommuner men rent generellt är det oftast så). Bästa tipset är ändå att höra av dig till din kommun och fråga vad som behövs för att sätta in en ny altandörr. En liten kattlucka hade jag inte lagt energi på att basunera ut till vida världen…
Snidarn: Inte värt besväret i mitt tycke att tillföra någon kemikalie som ska fungera förebyggande. För att få penetrering in i träet måste ämnet vara vattenlösligt. Utan tryckimpregnering kommer man bara få penetrans in i ytträet, och efter npt års utsatthet för väder och vind lär det ha lakats ur igen. Medlet du nämner innehöll visst, pentaklorfenol. Fenoler är volatila och
Elin Johansson1: [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Hej! Förra året köpte vi ett gult mexitegel hus med bruna träpartier. Vi målade d bruna svart ink garageporten (billig svart färg). Upplever att det blev för hård färg mot det gula. Vi ska dränera nästa år och tänkte då måla om husgrunden och anlägga en ny trädgård framför huset. Jag funderar på att bara ha en
StorBagaren: Knepig rubrik! Men det blir tydligare med en bild. Vi har ett gult hus som skall bli granitgrått. Testade måla på en liten yta för 2 veckor sedan, och nu när det är jäkligt nära målning så syns vita grundfärgen när trät krympt. Finns det något sätt att undvika detta? Självfallet vore det att måla panelen innan den monterades... Men kulören bestämdes tyvärr en tid efter
lurifaxel: Vi håller på att bygga en timmerstuga och är nu reda för att måla fasaden med Ausons tjärvitriol! Vi har nu (nervöst) börjat följa väderprognoser och är osäkra på hur bra väder det måste vara för att vi ska kunna måla. Är det helt vansinnigt att måla även om någon prognos (olika appar gissar olika ibland) visar på t.ex. 0.1 mm regn närmsta dagarna? Hur lång tid tar det
skanfals: [citat] Tack! Det är (tyvärr) rätt stora sidor. Hur (o)vanligt är det med kupor som har trä/plåt kombo? Och vad är din åsikt om det rent estetiskt?
smh: Kan nu rapportera att slamfärgen fäste och ser bra ut. Så nu gnuggar jag på!
AndreasLarsson89: Tycker det börjar se bra ut. Så länge det inte är mjukt när man testar med kniven så är det bara att köra! Ska man byta till linoljefärg så är det viktigt att det blir helt trärent först och ingen gammal färg blir kvar.
neo11: Pigmentera bruk är ju nästan omöjligt, då det blir olika kulör varje gång beroende på torktid med samma recept. Du kan inte göra prover på något annat än en tegelsten då en tegel suger mycket fukt och torkar fort, ljus kulör. Gör det ett prov på betong så torkar det långsammare och blir en mörkare kulör. Förvattnar du blir det en mörkare kulör i slutänden. Dina gula tegel
Simonstina: Färg ÄR billigare i Norge. Jag har turen att bara ha 3 mil till närmaste färghandel i Norge (mot 5,5 i Sverige). Var inne och handlade lite annat i en Coloramabutik för ett tag sedan och frågade varför färgen kostade så mycket mer i Sverige. Svaret jag fick var: Troligen är orsaken den att i Norge får vilken butik som helst sälja "märkesfärg" vilket gör att konkurrensen är större
neo11: Precis, på den bild du lagt in verkar dom använt mycket luft. Men har man putsat en lagning vill man först "bluddra" med lite luft för att få en grövre struktur. Och sen höjer man luften för att täcka. Men sprutan får aldrig vara still, får du en blötis så kan du inte reparera. Nu har du vitt, så det går att reparera dagen efter, men man ska ha inställning att en blötis är lika
Steelheart: [citat] Det blev ett panelbyte på huset. Tröttnade på att inte få färgen att sitta kvar. Sen vad som orsakade det vet jag fortfarande inte. Den nya panelen beställdes mellanstruken och sen målade vi sista lagret innan midsommar. Färgen blev Alcro Arkitekt svart som påminner om slamfärgen. Väldigt tråkigt att behöva byta ut en panel som enbart var 10 år gammal men nu ska det hålla i
Claes Sörmland: Hur smala då? 75 mm finns i vitt på Bauhaus i lager: https://www.byggahus.se/forum/threads/smala-stuproer-och-haengraennor.461503/ Hängrännor 100 mm: https://www.bauhaus.se/hangranna-icopal-vit-3000-100mm-stal Vill du ha den gamla stilen med tvära vinklar så får du nog gå till plåtslagaren och betala ordentligt för riktigt hantverk.
Liten hemmabyggare: Har någon tips på en brandstege/ räddningsstege/ fasadstege som ser bra ut? På äldre hus sitter det oftast ganska nätta stegar som är målade i husets kulör och smälter in fint. Vi vill inte ha en utfällbar stege då fönstret högst upp öppnas utåt vilket gör att placeringen på en sådan list blir under fönstret, vilket ger ungefär 50 cm avstånd från fönsterkarm till första
hilag: Hej, Har ett 70-talshus med nedervåning i betongelement som har en finish liknande puts. Håller på med en ommålning vilket fräschar upp intrycket en hel del men funderar också på om jag skulle kunna lägga någon typ av fog mellan fasadelementen för att snygga till övergången? Menar alltså inte att jag ska fylla igen hela mellanrummet för att få det att se ut som en putsad fasad utan
finklemcgraw: Hittade inte något om armeringen i konstruktionsritningarna, men i bygglovets detaljföreskrifter står åtminstone detta: [bild] ...så, med lite tur har de faktiskt följt den där detaljanvisningen om rostfritt stål.
engs: [citat] Detta har jag alltid trott också. Köpt falu vapens slamfärg (ska vara ljus grå vilket inte finns med orginalet, samt att förra ägaren målat med denna). Tittar man på deras beskrivning för ommålning står det: ”Tvätta fasaden med fasadtvätt och skölj noga med vatten. Var noga med att fasaden är helt torr innan målning, med en fukthalt av högst 17%”.
Niklas777: Testat att gnugga med t-röd på färgen (den svarta) och den förändras inte nämnvärt, blir ej klibbig. Fastnar lite pigment i bomullstussen…
smh: Ja precis, det är under takutsprånget så ingen risk för regn. Då så! Stort tack för hjälpen!
Costanza: [citat] Gammal tråd nu, men det där såg ju bra ut. Har ni bytt fönster också nu? Bilder? Har själv ett hus som påminner om ert till stor del. Skillnaden är att jag har grå fog i fasaden, så när vi målade om trädetaljerna (ett garage, gavelspetsar, takfotsbräda) valde vi en grå nyans på det (istället för det bruna dat var innan). Skulle nu vilja byta fönstren, som påminner
fghfgh: Vill mest egentligen lite bolla idéen med nån... Kan bli lite långt o luddigt men....Behöver måla huset snart o har just nu övningsvägg där de ska börjas med o rivas en gammal balkong. Gammalt virke ska ju va bra o hållbart, hur gammal panelen egentligen är vet jag inte men känns gammalt hårt och fräscht (förutom ändstumpen som ska bytas till offerbräda då den ligger innanför
Gabbe1: Sätt de kloss mot varandra. Väl på plats kommer de krympa någon/några mm pga sol och uttorkning.
Gharke: Hej, jag har stöt på patrull, som jag viste att jag troligen skulle göra. När vi flyttade in för ca 5årsedan i vårt hus som är byggt 43. Sa besiktningsmannen att det var en fog vid balkongen som behövde rensas och bytas ut. Detta gjorde vi. Man kunde tydligt se det på fasaden under balkongen. då den visade täcken på röta/fukt. Dock så tog det nästan 5år innan vi kom till att byta
epw: [citat] Då kommer du säkert undan med 2 st 15 mm plywood. Slipa kanterna så dom blir släta och grunda och måla likt man målar ett fönster så håller det. Det är viktigt att du även sätter plåtar runt fönstret. Det fixar en plåtslagare som det nämnts tidigare i tråden.
AndersS: En äldre målare visade mig på 80-talet hur han gjorde med snickerier som fönster, vindskivor, etc. Då penslade han linolja/terpentinblandning på trärent i mängd utifrån hur det sög, samt mycket tunt lager på slipad färg. Och sedan dåtidens lacknaftabaserade alkydfärg, ev. ett lager grundfärg. Han ansåg att olje/terpentin var viktigare än grundfärg. Jag gör liknande idag men
Stefan N: Växer det mossa skulle jag tippa på att den är slut, känn med en knivspets om det verkar friskt först.