Hej!
Vi är sedan ca ett halvår tillbaka nyinflyttade i ett sutteränghus i mexitegel byggt 1970.
Efter att ha bott i huset några månader började tegel + putslagningar spricka och falla isär på några ställen, främst i väderutsatt riktning.
Det har även börjat bubbla sig på flertal ställen i väggfärgen inomhus i källare.
Det är där golvmuren möter teglet som det spricker och lossnar, se bilder nedan.
Jag vill poängtera att detta händer både ovan och under mark, så har väl troligtvis inget med dräneringen att göra.
Jag gissar att regn + vind tränger sig in i teglet och hinner inte torka.
Vattnet samlas mellan tegel och källargrunden och tränger sig till slut ut "fel väg".(Se princip nedan).
En tanke jag har för att försöka lösa problemet är att såga ett snitt under teglet och trycka in någon form av underbleck som får ligga med lite fall utåt + öppna upp fler hål för självdrag i teglet.
Eller kan impregnering av teglet vara en annan idé?
Har någon här varit med om liknande problem eller har någon tanke på hur man kan lösa det?
Jag tar gärna emot alla förslag och erfarenheter.
Mvh Johan
Vi är sedan ca ett halvår tillbaka nyinflyttade i ett sutteränghus i mexitegel byggt 1970.
Efter att ha bott i huset några månader började tegel + putslagningar spricka och falla isär på några ställen, främst i väderutsatt riktning.
Det har även börjat bubbla sig på flertal ställen i väggfärgen inomhus i källare.
Det är där golvmuren möter teglet som det spricker och lossnar, se bilder nedan.
Jag vill poängtera att detta händer både ovan och under mark, så har väl troligtvis inget med dräneringen att göra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gissar att regn + vind tränger sig in i teglet och hinner inte torka.
Vattnet samlas mellan tegel och källargrunden och tränger sig till slut ut "fel väg".(Se princip nedan).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En tanke jag har för att försöka lösa problemet är att såga ett snitt under teglet och trycka in någon form av underbleck som får ligga med lite fall utåt + öppna upp fler hål för självdrag i teglet.
Eller kan impregnering av teglet vara en annan idé?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har någon här varit med om liknande problem eller har någon tanke på hur man kan lösa det?
Jag tar gärna emot alla förslag och erfarenheter.
Mvh Johan
Redigerat:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Enligt bild 3 så är ju bara fuktproblemet på den högra sidan av bilden.
Den vänstra delen som bara är putsad och målad på verkar ju inte lida av fuktproblem.
Kanske riva ner och putsa väggarna?
Den vänstra delen som bara är putsad och målad på verkar ju inte lida av fuktproblem.
Kanske riva ner och putsa väggarna?
Jag har inte hittat några färgburkar så jag vet inte exakt. Ett par rum i källaren vad nymålade när vi flyttade in och färgen känns ganska tät faktiskt. Gissar att förra ägaren har försökt snygga till väggarna innan försäljning och kanske inte tagit bäst anpassade färgen.M Mapet890 skrev:
Ta gärna ett foto en bit ifrån väggen så man ser helheten.
Med tanke på frostsprängda stenar och att det är på hörnet vid stupröret så gissar jag på att vattnet inte leds bort korrekt. Lagningarna tyder på att problemet funnits länge.
Med tanke på frostsprängda stenar och att det är på hörnet vid stupröret så gissar jag på att vattnet inte leds bort korrekt. Lagningarna tyder på att problemet funnits länge.
Har nu tagit bort gammal putslagning och gjort om. Putsbruk B med Sika 1. Lite putsnät som förstärkning.
Planen nu är att måla och impregnera den sida av huset som bilderna är tagna på.
Inomhus tänker jag att jag fräser bort gammal färg från väggar och målar om med silikatfärg.
Förhoppningsvis gör impregneringen någon nytta så jag slipper göra samma jobb nästa år igen
Planen nu är att måla och impregnera den sida av huset som bilderna är tagna på.
Inomhus tänker jag att jag fräser bort gammal färg från väggar och målar om med silikatfärg.
Förhoppningsvis gör impregneringen någon nytta så jag slipper göra samma jobb nästa år igen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara