Hej!

Vi är sedan ca ett halvår tillbaka nyinflyttade i ett sutteränghus i mexitegel byggt 1970.
Efter att ha bott i huset några månader började tegel + putslagningar spricka och falla isär på några ställen, främst i väderutsatt riktning.
Det har även börjat bubbla sig på flertal ställen i väggfärgen inomhus i källare.
Det är där golvmuren möter teglet som det spricker och lossnar, se bilder nedan.
Jag vill poängtera att detta händer både ovan och under mark, så har väl troligtvis inget med dräneringen att göra.

Sliten vitmålad husgrund med flagande färg och synliga sprickor nära grusbelagd mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet hörn på vitmålat hus med sprickbildningar och avflagning nära ett stuprör.
Skapa konto

Ojämn vitmålad vägg med spackelreparationer och synliga penseldrag.
Skapa konto
Vägg med spacklade områden och utsatt gips bredvid ett fönster.
Skapa konto

Jag gissar att regn + vind tränger sig in i teglet och hinner inte torka.
Vattnet samlas mellan tegel och källargrunden och tränger sig till slut ut "fel väg".(Se princip nedan).
Illustration av väggkonstruktion med dräneringsöppning, vattenutledande plåt, lufttät och fuktsäkring.
Skapa konto

En tanke jag har för att försöka lösa problemet är att såga ett snitt under teglet och trycka in någon form av underbleck som får ligga med lite fall utåt + öppna upp fler hål för självdrag i teglet.
Eller kan impregnering av teglet vara en annan idé?

Vit vägg med underbleck och markerade självdragshål vid husgrund.
Skapa konto

Har någon här varit med om liknande problem eller har någon tanke på hur man kan lösa det?
Jag tar gärna emot alla förslag och erfarenheter.

Mvh Johan

Redigerat:
N
Enligt bild 3 så är ju bara fuktproblemet på den högra sidan av bilden.
Den vänstra delen som bara är putsad och målad på verkar ju inte lida av fuktproblem.
Kanske riva ner och putsa väggarna?

Vad är det för typ av färg, kan den vara för tät?

• Gilla
b8q
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
Vad är det för typ av färg, kan den vara för tät?
Jag har inte hittat några färgburkar så jag vet inte exakt. Ett par rum i källaren vad nymålade när vi flyttade in och färgen känns ganska tät faktiskt. Gissar att förra ägaren har försökt snygga till väggarna innan försäljning och kanske inte tagit bäst anpassade färgen.

Ta gärna ett foto en bit ifrån väggen så man ser helheten.
Med tanke på frostsprängda stenar och att det är på hörnet vid stupröret så gissar jag på att vattnet inte leds bort korrekt. Lagningarna tyder på att problemet funnits länge.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Hur ansluts stupröret i mark?

M Mapet890 skrev:
Hur ansluts stupröret i mark?
Det går ner i backen och ansluter på dagvattenledningen.

Är
Johansjuu Johansjuu skrev:
Det går ner i backen och ansluter på dagvattenledningen.
Är mexiteglet målat?

M Mapet890 skrev:
Är

Är mexiteglet målat?
Ja det är målat!

Har nu tagit bort gammal putslagning och gjort om. Putsbruk B med Sika 1. Lite putsnät som förstärkning.

Planen nu är att måla och impregnera den sida av huset som bilderna är tagna på.

Inomhus tänker jag att jag fräser bort gammal färg från väggar och målar om med silikatfärg.

Förhoppningsvis gör impregneringen någon nytta så jag slipper göra samma jobb nästa år igen :)

Nyligen omputsad husgrund med Putsbruk B och förstärkningsnät, redo för målning och impregnering.
Skapa konto
Renoverad husvägg med nytillagd puts och synliga reparationer nära regnrör omgiven av grönska.
Skapa konto
Renoverad husvägg med ny putslagning och förstärkningsnät nära hörnet, bredvid vitmålat område.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.