Mats-S
Mats-S: Om avslutet med plåten är korrekt gjord så läcker det inte in något vatten från panelen ovanför. Plåten som ska skydda nedre delen ska alltså vara vinklad innanför panelen som sitter upptill och gå utanför panelen under. Vindpapp utanför isoleringen ska ni ha vilken lösning ni än väljer.
1 svar · 1,3k läst
·
S
svetsnisse: Måttade och åkte till en plåtfirma och beställde. Skruvade upp det själv och blev nöjd med resultatet. [bild]
4 svar · 2,9k läst
·
H
Hugo18: Hej Alla! Vi tänkte byta fasaden (trä panel) och fönster på ett gammalt hus, som idag har två olika typer av väggar. Huset är byggt 1944 och några år senare byggde man ut, där av olika typer av väggar, som går ihop (livar) på långsidorna. Taket har ett stort överhäng, så det gör inget om man får en tjockare vägg och flyttar ut fönsterna så dom livar med fasaden. 1.Den gamla
0 svar · 1,3k läst
·
kaked08
kaked08: Hej Öppen fråga till er om erfarenheter och omständigheter att ta upp fönster i gavelradhus? Som är gjorda på tegel. I det aktuella fallet har radhuset 2,5 våningar från markhöjd till taknock av tegel. Inga fönster alls. Det skulle vara nice att ta upp fönster på varje våning. Nedervåningen för ljus, övervåningen för att ljussätta en mellangång och vinden för att den är helt
0 svar · 951 läst
·
N
neo11: [citat] Du kan ju putsa på frigolit med ef bruk, dock är det tunnputs, så man drar ju inte på så tjockt. Och glasfibernät i första vändan. https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/bindemedel-bruk/fasadputs/putsbruk-therm-261-ef
10 svar · 5,9k läst
·
U
Utsliten och utdömd: [citat] gräs växer väll i jord så och om det har nått år på nacken och folk gått på det längs huset så får det väll anses som ganska packat. Lutningen är densamma, 1:20. Att ha gräs mot grunden är inget jätteproblem, dess rötter är inte djupträngande. Värre är buskar, rosor mm. Det som man vill komma undan är material som binder fukten, helst vill man ha dränerande skiva
4 svar · 2,8k läst
Bertil Erik Ohlsson
Bertil Erik Ohlsson: Ja, varför inte, tack (y)
2 svar · 1,1k läst
·
TRJBerg
TRJBerg: [citat] Stod i TS första inlägg.
13 svar · 1,6k läst
·
H
Hallen66: Hej Jag har ett gammalt uthus med liggande träpanel. Ingen isolering eller innanvägg utan enbart den liggande panelen. Panelen är hårt ansatt av regn, vind, sol och hackspettar. Måste man riva ner gamla panelen eller kan man sätta stående reglar på gamla panelen och sedan ny panel?
0 svar · 684 läst
·
Dowser4711
Dowser4711: Kör man med handverktyg så går det bra att skrapa även om det regnar. Men det gör ju inte jobbet roligare...
3 svar · 2,3k läst
H
hapazard: Det ser ju ut att vara en charmig gammal orginalpanel, så om den trät är dåligt skulle det vara synd att byta / dölja (hellre dölja dock så det går att återställa). Ta reda på vad det är för färg https://utomhus.vasbyfarghall.se/artiklar/vilkenfarg, akrylfärg skulle jag försöka få bort så mycket som möjligt. Sen måla med linoljefärg (säkrast om det är målat med det
1 svar · 6,6k läst
·
T
Tommy Holm: Hej, ska måla om huset nu i dagarna, har skrapat bort all lössittande färg och rengjort med fasadtvätt. Oljade in de ytorna som färgen helt släppt ifrån. Använde rätt flödigt med olja och det rann en del på den ytorna som har kvar färg sedan tidigare, torkade så gott det gick. Kan jag måla på den ytan eller måste jag köra en till fasadtvätt? Och förstör det då min inoljning?
0 svar · 2,2k läst
HA59
HA59: Hej! Vi har köpt oss ett hus förra året som behöver målning. Vi funderar på att göra jobbet själv även fast jag har aldrig målat ett hus förut. Vi har googlat lite på vilka moment som ska göras men vi tycker ändå inte vi har fått en bra uppfattning. Tänkte prova ställa frågan här i hopp om att få en klarare bild innan vi bestämmer oss för om vi ska anlita en firma eller
0 svar · 3,6k läst
·
D
DavidEken: Bygger nytt hus med totalentreprenad, och undrar lite om putsen. Jag tycker den ”släpper igenom” så att skarvarna är synliga. Något jag bör få åtgärdat/besiktning anmärker på? Jag vill ju såklart det, men bra att ha lite koll från någon som vet/med erfarenhet om ni finns här. Stort tack för all input på förhand.
0 svar · 2,7k läst
·
C
cpalm: [citat] Men tanke på att falurött nämns kan ju påpekas att äkta falurött är ett stabilt pigment som bleknar väldigt långsamt, uppenbarligen till skillnad mot vissa andra röda pigment. Men nu är det ju knappast detta Nordsjö använder i sin superfärg. Så svaret är väl att det beror på vilka pigment som används i den specifika produkten.
2 svar · 2,0k läst
D
DavidEken: [citat] väldigt lång tid har förflutit, men hur gick det med detta? Har liknande situation.
4 svar · 3,2k läst
B
Boan: [citat] verkar som vissa butiker har detta , men har hittat en firma som kan göra sånthär, ska kolla Med dem
25 svar · 6,5k läst
·
N
ne2000: Jag har borrat ett hål i träpanel till vårt uterum. Anledningen är för att koppla in utomhusslingan till ett uttag under uterummet. Innanför träpanelen har jag isolering och sedan någon typ av plywood-skiva. Oavsett om detta är en bra lösning eller ej ;-) hur gör jag för att bäst täta kring hålet? Se bild. Tack för all input :-) / Henrik
0 svar · 700 läst
·
K
kungfuu: Ser ingen omedelbar fara med att använda den, men det bör inte arrangeras fester där innan status är kollad. Sprickorna ser ut att vara i färgen och säger inget om undersidan men hade det varit konstruktiva problem hade sannolikt större bitar släppt vid detta laget pga frostsprängning eller armeringskorrosion.
11 svar · 6,1k läst
·
G
Gabsson: [citat] Ja då kanske det får vara, så fixar jag det perfekt om 5 år när färgen släppt. Håller ju inte så lång tid där på en utsatt yta.
4 svar · 2,3k läst
·
B
BSOD: Bild? Grannen hade liknande. De skruvade loss pumpen försiktigt och riggade upp under med lecablock och brädor, så den fick stöd. Det är ju främst köldmedierör som inte får knäckas/nypas/böjas, så man får vara varsam. Elkabel kan man ju alltid lossa på, om den är i kortaste laget. Men det är svårare för den som sitter monterad 1 våning upp. Ska du ha byggställning för att
1 svar · 1,8k läst
I
InsidersUnited: Sedan kan du fundera på varför putsen släpper just där, rinner det vatten från balkongen ovanför exvis. ? Annars kommer du hålla på och fixa det där vartannat år.
6 svar · 2,7k läst
·
Noramasen
Noramasen: [citat] Det går enklare att spänna ut gavlarna så att de smiter an mot smygen om blecken demonteras, men mot fodret så kan jag råda att man märker upp på blecket var fodret börjar och spänner ut gaveln extra just där och förbi mot droppnäsan. Knacka in med en typ flat mejsel för att få plåten att anlöpa maximalt vid fodrets början. I detta fall tror jag att det blir bättre än
30 svar · 6,9k läst
·
V
Vante: Kolla om din panel finns med ändspont.
5 svar · 1,1k läst
·
S
sultanen1: Tycker tyvärr det ser ut som om du har röta/dåligt trä ovanför nedersta decimetern...Dvs jag är rätt säker på att du behöver byta flera/många/alla om du ska få ett hållbart resultat
16 svar · 5,5k läst
·
H
HumanCondition: Hej, förre ägaren slutade med fasadmålning-/renoveringen efter 3 hussidor och vi kommer behöva byta ut ett gäng även på farstukvistsidan och inte endast måla om. Hur löser ni att inte kunna komma åt och byta allt? Under taket är det väl friskt o skyddat men de 3-4 första från vänster på.bilden är slut och vi vill inte gärna få en midja och skjuta in ett droppbleck mitt på..
0 svar · 1,4k läst
·
Mats-S
Mats-S: [citat] Det lilla mellanrum som uppstår mot taket (pga att du måste gör panelen lite kortare för att få dit den) täcker du ju enkelt med en list, välj den typ du tycker blir estetiskt bäst :-)
1 svar · 2,1k läst
·
C
cpalm: [citat] Tvärtemot den uppenbarligen rätt utbredda uppfattningen att man måste "knacka ner" all befintlig puts och börja om från början när man underhåller en putsad fasad går det enligt min åsikt alldeles utmärkt att spara det som är fräscht och sitter som det skall. Med det sagt är det inte lätt att laga i spritputs så att det blir snyggt. Kräver någon som verkligen vet vad de
4 svar · 3,0k läst
·
N
neo11: Beckers och Alcro har samma ägare och det är samma färg i burkarna, bara olika namn (enligt Alcros yrkesbutik). Har dock inte kunskapen om det är 2 olika sorters oljefärg på frågan du ställer.
1 svar · 5,0k läst
H
hyggabus: Förr i tiden då folket spikade sina egna hus med hjälp av äldre släktingar , då visste man att trä inte skulle vara allt för nära marken av det enkla skälet att det ruttnar. Jag har ett garage där snickarna uppenbarligen aldrig jobbat tillsammans med morfar och panelen slickar markytan. Jag kommer ersätta typ 15 cm av panelen nertill med fukttålig cementskiva och se till att det
4 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.