Fasad
Linnex: Hållbarhet så är det nog hugget som stucket. Jag har droppbläck på mitt hus. några grannar har panel som ligger över. Samtliga hus är byggda skiftet 70/80-talet och ur hållbarhet så ser jag ingen skillnad på ändarna... på gatuavstånd i a f.
husloppan: Hoppas på svar nu. Finns det nån med erfarenhet av att måla ett fabriksgrundat Ä-hus? Med vår säljares rekommendationer har vi nu målat ett varv med akrylatfärg, nästa vår blir det ett varv till. Vi har alltså inte grundmålat. Vad tror ni, rätt eller fel,dåligt eller bra? Borde vi måla andra varvet detta år eller går det lika bra att vänta? tacksam för svar
skyten: Visst kan man ta till alla överkurser. Vi satte en dörr i ett hus med bärande tegelvägg, med inte alltför goda fogar. Ett häftigt stort vinkelslipsliknande vertyg lånades och väggen sågades så att det lodrätta snittet togs först sedan där uppe, och när stenen tas uppifrån, märker man om det rör sig, och en rad räcker innan en balk kan stötta.
Linnex: Ändarna på mina takstolar är inbyggd i en låda. Dvs att man inte ser ändarna. Nu håller jag på att sätta upp marmoroc. Dvs att jag får liknade tegelfasad. Nu står jag och funderar på hur jag skall göra på gaveln. Tidigare så gick brädforingen ut på takstolsändarna men jag tycker inte det blir snyggt att göra så med "tegel"... någon som har en snygg lösning och gärna en
jessica: vi har bruten vit och vi har pannor. Ska se om jag har någon bild jag kan skicka dig. Om du ska ha vit dörr skulle jag nog bryta av med någon annan färg på ex markiser eller dyl. Eller kanske köra dörren i teak?(jag glömde att du hat tegel)Men det skär sig mot teglet..nä men det kanske blir fint med vit dörr mot teglet ?Om du ska byta dörr sä är det ju bara att testa att måla den
skyten: Man plågar sig själv och vinkelslipen, men jag har gjort det på mitt hus. Blev erbjuden att få det gjort för 250:-/kvm med fogning. Too much för mej. Jag köpte en vinkelslip för ungefär en hundring, ett par skivor för sten och det tog sin tid, men det funkade bra. Sedan köpte jag släckt kalk för ett par hundra och la ungefär lika mycket på grus och fogade om med kalkbruk, som
elcamino: Vad jag har förstått, skall man alltid hålla samma kvalite som det är putsat med tidigare, i detta fall verkar det vara spridda skurar..
piab: Hej Vi funderar på grått tegel, för vi måste besluta tegel redan nu, men fasadfärg kan vi vänta med. Begränsar vi oss då när vi senare ska bestämma fasadfärg. När vi sett grått tegel har husen alltid varit vita. Har ni förslag, biler på vad för färger som passar med grått tegel? Mvh Pia
LyckeKonsult: Låt bli! Risken är att du via sprickor i fogen (som du inte ser) får in vatten som sedan inte kommer ut - och du får super snygga frostsprängningar! Och impregneringsmedlen för tegel brukar vara baserade på silaner... kolla sikas hemsida
husloppan: Undrar kort och gott om det finns nån här som skippat grundmålning av era Ä-hus? Vill gärna ha era åsikter om detta.
jumjum: Jag håller på att klä mitt hus med z panel och har precis gjort färdigt två stycken gavelspetsar. Vi grundmålade panelen på marken, redan snedkapad för vattenavrinningens skull. När jag satte upp panelen mätte jag från färdig nederkant, med hjälp av en smygvinkel mätte jag ut vinkeln mot taket och sågade av brädan efter det. Det blir inte riktigt exakt där man sågar så vi har
skyten: Vill du ha det vitt, och alltid vitt ska du kalka huset, kalk är ett offerskikt som sakta regnar bort, detta medför att fasaden alltid är fin. Kalk är dessutom vackrare än en annan färg, mer levande och ändra sig efter ljus och luftfuktighet. Det är miljövänligt och mycket billigt. Jag har själv kalkat mitt tegelhus och är nöjd med det. Kalkning får göras om oftare, då det förr
sirbo: Gjorde rent tagelpannor för ett par år sedan och det enda som fungerade någorlunda var mekanisk nötning med stålborste och högtryckstvätt. Provade divese medel men inget hjälpte. Hårt jobb och resultatet blev hyfsat.
torparnorpan: Om man har gammaldags ribbpanel dvs underbrädor med ribbor utanpå och skall klä om huset.. Kan man då bara ta bort ribborna och regla på underbrädorna för att tilläggsisolera mot de gamla underbrädorna och sedan slå på panel på reglingen man gjort?Naturligtvis med papp o allt som vanligt men ni fattar :-) Man behöver alltså inte riva bort alla gammal panel och regla om om inte det
JonasHolm: Jag svarar på min egen fråga... ::) Jag tror jag hittat "min" färg. Alcro Allmoge Täckfärg som finns i Ockra... :) Bra betyg i testet och dessutom billig... Nästan för bra för att vara sant... 8-) /Jonas
ppalm: ursäkta mig men det är ju inte direkt snyggt att ha en annan fasad i den färgen heller. Dvs inget fel på sidiplattorna mest färgen! ;)
careng: Tänkte byta fasad eftersom de gamla (1974) Siporexelementen är fula och har flera skadade hörn, och har då bestämt mej för halv mexisten. Har trägavlar där jag först, innan jag murar fasaden, måste byta ut träet på södersidan och vill nu kolla om någon har något tips på hur många centimetrar jag ska lägga den nya trägaveln utanför den nya mexistenen??? :-?
Prylbogen: Nu har vi bytt fasaden.. Spontad mot lockpanel + en 22mm regel bakom så det ventilerar bakom panelen. Nu är det dock så at väggen bygger ut ca 66mm istället för 18mm som tidigare. Vid det övre ändträt så låg det ett plåtbläck som inte lägre går utanför fasaden. Jag har nu köpte nya bläck av märket plannja. Vad jag funderar över är hur man gör i hörnen. De gamla blecken såg
Thourot: Ja, kanske inte rätt ställe men jag gör ett försök: Jag har åkt på att ta in offerter gällande nytt ytskikt till balkonger. Detta gäller alltså i vår bostadsrättsförening. Min fråga är om någon sett ett bra forum där frågor rörande bostadsrättsföreningar avhandlas? Jag har i alla fall inte hittat dylikt. Alltså; ett forum för Bostadsrättsföreningar? Tack, Janne
pinebar: Hej! Vårt egnahem har väggar som inifrån och ut ser ut så här: Tretex eller masonitskiva, beroende på vilket rum det är Stående spontad plank, 2 tum tjock Vindpapp Regelverk av 1 tum smala reglar + sågspån Vindpapp Liggande spontad tunn panel Vindpapp Stående lockläktpanel Alltså 3 lager vindpapp på olika ställen i väggen. Vi har inte hittat fuktskador på detta någonstans utom
konjgf: Frågor ang. Putsfasad på ett souterränghus (leca-grund och trästomme) Är på gång att bygga ett souterränghus i nyfunkisstil om ca 120m2/plan. På huset vill vi ha putsfasad. Souterrängplan kommer vara murat med leca och övre plan kommer vara trästomme som avslutas med utegips ytterst. Det kommer vara ca 130m2 väggyta/plan. Eftersom jag aldrig har hållit på med puts tidigare så
Prylbogen: [citat] Funderade lite om masoniten var så gjord att den drev fukten utåt (insidan är ju fibrös medans utsidan är blank) och att fukt kunde stanna mellan vindpappen och masoniten, men jag antar att det är lugnt då. Skall man beahandla reglarna på något sätt? Panelen har jag snedsågat nedtill ca 15-20% och doppat ändträt (både upp och nedtill) i olja samt grundat.
synpunkter: När jag skulle göra samma sak så gick det inte att få tag på samma slags fjällpanel längre. Måtten/dimensionerna hade ändrats så jag fick såga, fila och fixa till nägra brädor själv.
BAS: Spacka först. Spacklet måste ha rent (från bl.a. olja) för att kunna fästa bra.
dejmon: Oljebaserade färger sägs ha en tendens till att vara mer mögelframkallande än annan färg. ..//N
saturnus: Hej. är det någon som har den bredare fjällpanelen, 145mm, på sitt hus och som vill lägga upp en bild. Mitt nybygge blir ganska stort, så jag tycker att 120mm fjällpanel blir "överarbetat". Göran