Vi har ett gammalt hus som är belagt med mexitegel. Detta vill vi putsa. Vad kan det kosta ungefär per kvm? Huset är 9x7 m 1,5 plan och utbyggt i enplan med 15 x 6 m där långsidorna är förankrade. Tips och synpunker för detta ingrepp? Vi har blivit föreslagna att de sätter på ngn slags matta & nät och sedan putsar därpå....

Tack på förhand för tips och idéer!
 
Varför putsa över teglet... ??? det som är så fint

Kan ju sätta bräfoder oxå.. :P
 
Bra tanke, jag är inne på samma med vårt fula rödtegel. Dels för att ena delen är redan putsad och dels för att tegel suger, det är främst föräldrar från 40 talet som uppskattar tegel och framhåller fördelar som underhållsfritt >:( ....

Putsa på ;D ;D ;D

Man kommer att måsta fästa nät och sedan slätputsa fasaden. Ett ganska maffigt jobb. Vårt hus skall putsas om 150m2 per plan två plan kommer att kkosta 200-250 000 Kr. Detta gäller i Stockholm
 
Jag vill minnas att när ett par grannar gjorde det så satte dom dit knutbrädor och trä runt fönster o dörrar och sen gick det en kille o putsade det utan nät med en sådan genuin snurra på magen. Det blev riktigt snyggt! :D
Vet inte om det är annat pris för detta men annars har dom flesta bekanta betalat mellan 100-120' på nybygge och renovering.
 
Putsade ett mexitegelhus för några år sedan,
Nätade
Slammade (cementstänkte)
Slätputsade med kalkcement
Sist genomfärgad ytputs som jag sprutade på med hjälp av kompressor.
Resultatet blev fint, låg materialkostnad och inte så många dagars jobb,,
 
Tack alla ni som svarat med tips och råd!
Jag tror det kan bli riktigt bra att putsa, och är inte så förtjust i mexitegel, som ni kanske förstår föredrar jag puts.

Jokmokk, vet du vad det kostade för er att göra den variant du beskrev?

Jag har blivit föreslagen att sätta dit ngn duk, och sedan nät och därefter putsar de. Prislappen har jag inte sett ännu....
 
Det räckte att "näta" någon duk behövs ej.
Sprutar du på ytputsenputs så går det inte åt så mycket. Jag fick en hel del säckar över. Blandar dock kalk och cement själv eftersom färdigblandad KC tar man ca 85:- för en liten säck på 15 kg. Materialkostnaden marginell. Näta,slamma och spruta ytputsen går ganska fort, lite mer arbete med mellanliggande kc-putsen. Det som ev kostar är den som skall göra jobbet. Mitt normalstora hus tog nog sammantaget en dryg dag att fixa(uppdelat på ett par tillfällen) En man och en medhjälpare, men det räcker egentligen med en man.
 
Intressant!

Kan du rekommendera någon bok i ämnet? :)

Näta = sätta metallnät (så att cementen fastnar)?
Slamma, det är alltså cement för att jämna ut fogar o.d?
Hur påför man det? Med hjälp av någon manick, eller slafsar man på det för hand med någon typ av spackelspade?
Hur länge ska det sedan härda?
Slätputs, samma frågor egentligen; hur påför man och hur länge innan ytputsen kan påföras?

Om man kan klara alla dessa moment på någon vecka eller två, undrar man ju osökt varför det kan kosta hundatusentals kronor att leja bort jobbet..

- Micke
 
Om man kan klara alla dessa moment på någon vecka eller två, undrar man ju osökt varför det kan kosta hundatusentals kronor att leja bort jobbet..
Var i Sverige bor du? Har själv lejt bort liknade arbete förra sommaren och fick betala 45000:- + moms. Klart värt pengarna att slippa jobbet själv. Bor själv i Blekinge.
 

Stockholm, och det känns som att det är dyrast i landet här..

45tkr+ moms skulle vara mer i min stil :)
 
Ja här inne skriver folk om kostnader på 150-200k för omputsning :o Har kanske haft tur och fått tag i en "billig" firma, men inte f*n kan det skilja 100000:- mellan sydsverige och Stockholm ???

Jag mailar gärna bilder på vårt hus före och efter då det är lite svårt att förklara med ord vad som är gjort. Eller är det någon som kan lägga upp ett par bilder åt mig? Har ingen hemsida....
 

Kan du inte lägga upp bilderna här? Det finns ju en "Infoga Bild" knapp.(?) Vore intressant att se!

 
Kan du inte lägga upp bilderna här? Det finns ju en "Infoga Bild" knapp.(?) Vore intressant att se!
Går inte om dom inte ligger på nätet någonstans. Mina bilder ligger bara i datorn. Men är det någon vänlig själ som kan lägga upp bilder, så mailar jag gärna.
 
Gutte skrev:
Går inte om dom inte ligger på nätet någonstans. Mina bilder ligger bara i datorn. Men är det någon vänlig själ som kan lägga upp bilder, så mailar jag gärna.
Mejla dom till mig så lägger jag upp dem på mitt webhotell. Har själv planer på att putsa vårt mexitegel i framtiden. Mejla dom till michael.johansson@soptunnan.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.