Den gamla torpstugan har målats om med faluröd från bl a Rusta.... Nu upptäcker jag vid ett besök att det är många svarta mögelprickar på fasaden. Hur åtgärdar man detta? Och, orsaken, är den att jag använt billig färg eller är det såhär det blir?
 
Dålig färg behöver det inte vara, för vädret har hjälp mögelsporerna till ett bättre liv. Bara att måla över, ev. borsta av lite lätt om det är mycket.
Äkta rödfärg från slggen i Falun innehåller bly och annat ruskigt. Det brukar förhindra det värsta.
 
ju giftigare ju bättre är tyvärr så sant som det är sagt när det gäller färg och annat träskydd. Det som bryter ned träet är ju levande organismner och de gillar inte gift
 
Någon har nämnt att man ska blanda Atamon i färgen, har ni erfarenhet av detta?
 
Det är väl knappast bly i äkta falurödfärg, däremot så är det många andra metaller som gör färgen basisk, och sporer tycker bättre om sur miljö ...

Börja med att tvätta väggen och kolla resultatet.

Henrik
 
tallmilan skrev:
Det är väl knappast bly i äkta falurödfärg, däremot så är det många andra metaller som gör färgen basisk, och sporer tycker bättre om sur miljö...
Jo, det är bly i Faluröd som är tillverkad av slagghögarna i Falun. Det står på burkarna och på många andra ställen, tex här:
http://www.falurodfarg.se/upload/PDF/FaluRödfärg060120.pdf
http://www.kemi.se/upload/Trycksaker/Pdf/Broschyrer/bygga_2003.pdf

I princip är det kemiska innehållet:

SiO2 47-54%
Al2O3 6%
CaO 3%
MgO 5%
CuO . ZnO och PbO4SO4 tillsammans 3%
S 1%
Fe2O3 28-35%

Variationen beror på i vilken av slagghögarna man gräver.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.