Fasad
en2rage: Tusen tack!!! Ska kolla runt lite nu och se vad som finns. Kanske kommer lite bilder på det hela senare. MVH //Fredrik
Mustang06: Hej, har lite expertis pa omradet... Atminstone med det som drabbat mina hus sa fick jag skrubba bada. Det viktiga var inte medlet, utan att ha varmt vatten och ratta borstarna - en spanstig rotborste for dar man kommer at bra, och en diskborste for de tranga platserna. Jag kom fram till att hederligt diskmedel var effektivare an fasadtvatt, i vart fall pa mina fasader..? :-? Spola av med lagt
AndersG: Våra grannar har vit puts och ceder. Ser helt OK ut, men måste oljas regelbundet.
LyckeKonsult: [citat] Ca 20mm - se länk... http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17518
MathiasS: Drygt 10% Ev får jag revidera min tidigare kalkyl i tråden för jag har köpt skruv och fästdon för ett par tusen också.... 300kr per kvm kanske är närmare sanningen.
piece: Huset är om och tillbyggt 1940, då tillkom tegelfasaden. Före det så var det stående panel med den vita avgränsande plankan. På den tiden så var detta hus en lanthandel och bensin station. Se bild nedan från 54.
hassec: Jag har konstaterat att jag behöver byta några få brädor i vår fasad som består av stående spontad panel. Det mesta av panelen är ju frisk så det verkar onödigt att byta ut hela. Det jag undrar är hur man tar bort enstaka brädor mitt i panelen och ersätter dom med nya?
robbanl: LyckeK, Årets hemvändare :D Man skulle inte stå ut mer än ett par månader... Ventilationen är lite eftersatt i källaren, men jag funderar på att dra ur luften ur två rum med timer upp genom den fd pipan till oljebrännaren. Har du koll på någon som pysslar med vent? Ang Polacker så har jag ganska bra "tolk" men de gör fel ändå :-/, frågan är om de kan putsa på teglet och så har
matbr107: Det sitter ingen utegips utan endast någon form av standardduk tror jag. Hur står det til med det??
Knetten: Hej på er byggproffs och glada amatörer! Vi ska bygga ett putsat funkishus med ett fristående garage. Garaget ska (som ritningarna ser ut nu) ha växlande stående och liggande träpanel. Vilken typ av panel brukar man använda för att få rätt funkiskänsla? Vi vill inte ha en för grov yta. Tack på förhand!
Fasting65: Kolla upp vilket märke det är på gipsen, sen kollar du respektive leverantörs websajt. www.danogips.se www.gyproc.se www.norgips.se www.lafarge.se
alfpersson: Vi ska bygga om vårt garage i källaren till två sovrum. De nuvarande garageportarna tänkte vi ersätta med ytterdörr och ett stort fönster. För att hindra viss insyn och för att behålla det tidigare utseendet så funderar vi på att sätta träribbor (kanske i cederträ eller lärk) utanpå både dörr och fönster. Vi blev lite inspirerade av det här bygget
Wester: [citat] Vad trist. Min panel e 100 år och kanon men på vissa ställen har jag varit tvungen att byta och det e inte lätt att hitta bra virke. Bytte en del för ca 10 år sedan och några e redan kass. Ska byta min fiskfjällspanel som oxo e orginal om några år och då ska jag bada varje fjäll under minst 2 dygn i linolja innan den målas. Hoppas detta räcker får att få lite livs längd
Farzan: Hmm, undrar litet över formuleringen "som täcker skarven mellan panel och foder"...är det verkligen det du menar? Om fönstren på gammalt vis sitter i liv med fasaden brukar fodren vara spikade mot panel och fönsterkarm, så att de täcker skarven mellan panel och karm. Om fönstren sitter längre in brukar man sätta utvändiga smygbrädor (eller lister förstås beroende på hur djup
LyckeKonsult: Det går bra med vilket putsbruk C som helst... det finns de putsbruk som kallas "putsbruk C Hand" vilka inte är pumpbara och därmed kanske enklare att lägga på för hand. Annars kommer du säkert att träffa på "mur och putsbruk C" hos din handlare och det går också alldeles utmärkt. Lycke till!
hades: Ska sätta träpanel på mitt putsade hus.har några frågor som jag vill ha besvarade. 1.hur räkna man ut åt gången av virke?hur många meter? blir nog 21*170 ska ju sätta "överlappat" _-_-_-_-_-_ ja ni fattar ::) 2.Ska man isolera o duger det då med 45mm? 3. Vindpapp? mot putsen sen regla o isolera?
falcor: Jag är vilken dag som helst klar med målningen av vårt hus. Enplanshus, boyta ca 135 m2 med helvalmat tak. Dubbelgarage i souterräng med putsade väggar ovan jord och gavlar i trä. Färg: Demidekk Optimal Två strykningar av allt och jag köpt först 30 liter grå färg och 10 liter vit till knutar osv. Sen har jag fått komplettera upp med ytterligare 6 liter vitt. Så här i efterhand hade
MathiasS: Isoleringen fungerar sämre då det iaf teoretiskt blir större luftomsättning genom isoleringen. Vindduken sitter där den sitter (och är vindtät) för att förhindra luftrörelser i isoleringen. Om du ringer till Paroc, Isover eller någon av isoleringsfabrikanterna så kan dom nog hjälpa dig att bedömma situationen. Själv skulle jag nog ha svårt att förmå mig att riva ner fasaden och
saturnus: Jag köpte igår till mitt hus. Jag valde tryckta och har 120x25 till knutarna samt 100x25 till dörr och fönster. Är ett garage så 3 fönster 5x12 sitter lite högre upp, så jag tyckte 120mm även här blev för kraftigt. Jag skall ha 145x22 fjällpanel och vill att fjällpanelens ändträ stöter till knutbrädorna.
Stooney: OK ska kolla upp fäste 312 TB! Klart jag ska ha kc, fan det är svårt att släppa ackords-tänket, tack för väckar klockan! Sedan var det ju skönt att jag fick klarhet i det här med gnu, den är alltså bara till för att putsbäraren ska ha ett styvt underlag och inte för att, med sina egenskaper, stoppa fukt och mögelangrepp.
lordi: Hej jag skulle vilja slamma, eller putsa en stenmur hemma hos mina föräldrar. Nån som vet vilken typ av puts som är bäst, så man slipper frostsprickor mm.
Blåtummen: Hej Vet iofs inte om mitt svar hjälper dig eftersom jag inte har färgkoderna tillgängliga. Huset var målat så här när vi köpte det. Kan kolla om jag hittar koderna, men jag vet att förra ägaren hade problem vid brytningen av mer färg så... Vi upplever i alla fall inga tendenser till att den grå färgen ser blå ut mot det röda. Vänliga hälsningar JB
LyckeKonsult: Här är ett objekt med den finska vita tegelstenen http://storgoteborg.eldslackningsverket.se/stationer/stn610.htm
pleximaster: Låt grunden vara, om du inte ser uppenbara brister, den har hållit i 100 år och håller säkert hundra till! Läs boken "Så renoveras torp och gårdar". Där står bla om olika gamla grunder och hus tex korsvirke. mvh plexi
LyckeKonsult: Då jag antar att det är ett gammalt massivt tegel (eller med få hål) och du skall putsa med hydraulisktkalkbruk är det inga problem med att laga upp stenarna istället för att byta ut... Knacka försiktigt loss lösa bitar... Laga ut fogarna med grovt hydrauliskt kalkbruk Grunda hela ytan med hydraulisk kalkgrund - tunnt (3-5mm) Laga ut med ett grovt hydrauliskt kalkbruk (kornmax 3-4mm) är
LyckeKonsult: Använd en stålskånska http://kgc.e-line.nu/e-line/images/prod250/5070.jpg och lägg upp bruket på den - dra av bruket nerifrån och upp så att det täcker porerna - får du inte full täckning så kvasta ut bruket med en kalkkvast http://kgc.e-line.nu/e-line/images/prod250/5235.jpg... men doppa den inte för mycket i vatten, då får du en svag yta.
lordi: Hej! Tänk på att om du ska hyra in nån hantverkare eller byggfirma, så krävs det att ställningen är av godkänt material och byggd av någon som har certifikat för detta. Numera krävs detta för alla ställningar över 2 meter i höjd. Men ska bara du själv knata runt på den så är det rent sunt förnuft som gäller..