J
Jocke71: Hej Jag har precis fått reda på att min putsade fasad på mitt hus är målad med en plast färg och mår inte mår så bra. så nu står jag i valet och kvalet att göra nånting åt det här. Firman som var här sa att det fanns två alt. det ena var att tvätta ner och och fortsätta med att ha samma plast färg men sedan kommer det att behövas att underhållas fortlöpande. Ungefär vart
0 svar · 3,8k läst
L
LyckeKonsult: Skrapa upp och foga om... sprickorna i mexifasaden gör inte så mycket om de är små - hela väggen suger ju vatten. Sprickorna i sockeln kan vara ett problem om den är målad med plastfärg - är det en öppen färg är det normalt inget problem här heller.
1 svar · 2,5k läst
L
LyckeKonsult: Förklara för leverantören vad ni vill ha för färg och be om TRE prover att stryka upp och testa på plats, gärna på fasaden med rätt struktur! Lycke Till!
4 svar · 3,8k läst
L
LyckeKonsult: Kontakta maxit i Sala 0224 57310, så hänvisar de dig till en åf som du kan köpa detta av. Du kanske behöver köpa lite fler kilo än du behöver för att de skall kunna tillverka (om de inte har på lager)
1 svar · 3,8k läst
M
mightyhigh: Stommen är är av trä. En gnutta hopp tändes med de orden. :)
5 svar · 8,7k läst
L
LyckeKonsult: ;D 1 Nej du skall inte ha någon fuktspärr 2 du behöver inte ta ner putsen... 3 Du behöver skruv och plugg som du drar i fogarna mellan stenarna... fråga din leverantör (frågan är om du behöver 45x45 för att spika en panel?) 4 Jag skulle spikat, men det kan bero på att jag är så "gammal"
1 svar · 2,0k läst
P
Prylbogen: Jag och min sambo går i liknande funderingar. Vi har köpt ett hus där fasaden är ca 120kvm minus ytan för fönster och dörrar. Vi funderar på vad det skulle kosta att byta hela fasaden till ny lockpanel inkl färg. Alternativt vad det skulle kosta om man dessutom lägger på lite extra isolering. Arbetet gör vi själva så det är materialkostnaderna som vi undrar om det finns någon
4 svar · 3,1k läst
A
AndersG: Jag har svarat i färgforumet.
1 svar · 4,4k läst
saturnus
saturnus: om Du kollar på Blocket under en tid, så dyker det säkert upp tegel som du söker http://www.blocket.se/vi/8146381.htm?ca=23_11_s
2 svar · 2,7k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Med såna kommentarer kommer säkert vargen snart.... ;) Onödigt & dessutom dyrt! Se till att sockelhöjden ökas till det dubbla, korta panelen alt. gräv ur (eller båda alt.). Panelbrädan längs ned sågas med en 15-gradig droppnäsa som du låter stå och dra ett bra tag i lämplig impregnerande grundolja, på med grundfärg + 2* täckfärg så har du en bättre lösning!
3 svar · 8,7k läst
A
anaitis: Tvåförslag: 1 Köp riktiga skrapor m hårdmetallskär 2 Använd värme, då lossnar det riktigt lätt. Då brukar man bara behöva en spackelspade för att få bort det som ska bort.
1 svar · 4,8k läst
T
tekla: Tack för svaren! Jag funderar ännu över färgval, men har förstått att jag får olika svar vart jag än går, så jag får hitta på nån lösning själv ser det ut som.
6 svar · 4,9k läst
H
husloppan: Tack för bilden,och svaren. Nu har jag nästan bestämt mej,till 99 % att det blir grått.
4 svar · 4,0k läst
·
H
Hans_Nordstrand: Dom ville gärna ha beställningen ett par månader innan, men det beror väl lite på hur mycket man behöver. Ring och fråga 0290-500 22.
3 svar · 4,4k läst
H
HOVIS74: Tack för hjälpen och tipsen. Nu vet man var man ska börja leta iallafall.
4 svar · 13,5k läst
D
Decco: Har börjat fundera på att måla om vårat landställe. Just nu är det någon typ av plastfärg som flagar på sina ställen. Har hört att man inte ska ha plastfärg... men hur gör man då om man vill byta typ av färg? Måste man skrapa bort den färgen som sitter??
0 svar · 4,4k läst
GoForIt
GoForIt: Tack för tipsen! Jag har problem med placeringen just eftersom fönster och annat inte sitter särskilt "lagom utspridda" så att säga.. Fler tips?
1 svar · 3,5k läst
L
LyckeKonsult: På lättbetongen lägger man en grundning som minskar suget i blocken, sedan putsar man 4-5mm och bakar därefter in ett glasfibernät i putsen... låter det torka ett dygn och putsar sedan 3-4mm till... där eftre lägger man på struktur med färg enligt tycke och smak. Detta är altså ett tunnputssystem (STO)
1 svar · 3,9k läst
L
LyckeKonsult: Visst, då du har puts på träullsskivor sågar du bara genom putsen med vinkelslip först och hugger bort skiva och puts... sedan kan du såga upp hålet i väggen... men jag vet inte om detta är att ta saker i rätt ordnig... ;)
0 svar · 2,8k läst
J
jhoglund: Hej, Jag behöver måla om en betongpool. Problemet är att de förra ägarna har målat poolen med en vanlig enkomponents lackfärg (förmodligen in för försälningen). Nu vill jag renovera poolen och måla den med riktig tvåkomponents poolfärg. Därför behöver jag få bort all befintilg färg innan jag målar med den nya. Jag har funderat på att använda mig av en vattenbästrings firma
0 svar · 9,0k läst
W
Wester: Ca 150 kr litern + moms +- 30kr för riktigt linoljefärg, typ Ottosson eller liknande. Har målat med mycket sådant och köper du 10 liters så är det helt ok priser. Åtgången är ju mycket mindre än vanliga färger.
1 svar · 4,1k läst
E
evamia: Vi målade vårt hus under valborgshelgen. Vi har Falu rödfärg. Det gick undan så vi målade 2 ggr samma dag. Men det rekommenderas inte... Inte förrän ungefär 2 dygn senare ser man glipor - dvs var man missat liter. Det syns inte direkt eftersom färgen inte torkat helt i springorna. Så nu får vi gå efter och måla i i alla springor... PS: Anledningen till att vi hann måla 2 ggr samma
5 svar · 2,2k läst
L
LyckeKonsult: Om du nu väljer att byta till träpanel, :-/ så sparar inte gammal sk-t i väggarna - bort med den och väggen blir bättre och inte så tjock ;D Och skall du ha 45+45 isolering så är det bäst att välja 45+45 reglar ;) annars använder du väl 90 isolering och 90 reglar?
1 svar · 3,0k läst
L
LyckeKonsult: Alltid kul att hjälpa till... När du skriver "lerstensvägg" menar du då tegel eller torkade lerstenar? Hur som så är den ju idag kalkputsad så vi utgår från det... Du kan göra precis som du skriver, frågan är bara vad det är för färg på det bruk som blir kvar? Anledningen till att jag i en annan tråd föreslog att låta viss puts sitta kvar berodde på att det var ett KC-bruk -
5 svar · 7,6k läst
L
LyckeKonsult: Som jag har skrivit tidigare, så är jag en "tjockputsare" dvs. jag tror mer på en puts som kan ta upp och avge vatten fritt... det kan aldrig bli fel... En tunnputs skall hålla vattnet ute, men om det kommer in bakom putsen har det stora svårigheter att komma ut igen. Ytputs och färg släpper bara igenom fukt i ångfas, tjockputsen släpper också ut fukt i vätskefas. Det krävs mycket
3 svar · 3,8k läst
J
janbo: Han säger att de jobbat med fabrikatet i 5 år utan problem och att det till skillnad från t.ex. Sto:s "billiga" produkter är ren silikat istället för silikonharts.
6 svar · 4,1k läst
L
LyckeKonsult: Sätt på en isolering och putsa på den så gör du två flugor på smällen... ;D
3 svar · 5,8k läst
L
LyckeKonsult: Hej "haltalotta" Först måste vi klara ut att när man staplar tegel eller t.ex. leca stenar med bruk mellan så murar man... när man sedan lägger bruk på väggen för att täcka väggen så putsar man... :) Det du såg dem klä in väggarna med var antagligen steni skivor eller liknande (det finns flera leverantörer). Det är en skiva med krossad marmor på ytan som ser ut som en puts, men
1 svar · 7,5k läst
L
LyckeKonsult: Nej den tillför nästan ingenting. Antingen skall det vara något som är tungt eller något som är mjukt och tjockt. Och gör man något som är både och så blir det bäst (det tunga skall helst vara på utsidan...) Det blir ett fint hus!!!
1 svar · 4,8k läst
·
L
LyckeKonsult: Vatten... mera vatten... å så lite mera vatten... ;) Får du inte bort det då så ta lite vanligt diskmedel och en rotborste... hur hårt du kan gå på beror på vad det är för sorts ytputs... förstod ni inte vinken (även om den var fin)... ;D ;D ;D
1 svar · 15,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.