Vi har idag ett tegelhus, byggt 1957. Teglet har med åren blivit väldigt fult, med bla frostskador m.m.
Hade först tänkt att bila bort alla trasiga tegelstenar och sedan blästra hela fasaden pga att förra ägaren målat med lackfärg samt klarlack på fasaden.

Så nu tänkte vi istället klä om huset med träpanel. Så, nu till alla våra frägor ;) ;D

Måste man tillägsisolera mellan teglet och panelen? Huset är otroligt väl isolerat som det är, så om det inte är ett måste så känns det ju lite onödigt ::)

Kan teglet ta någon skada om man inte isolerar imellan tegel och panel?

Ska reglarna sättas i fogen eller i teglet? Logiskt sätt är det väl i fogen..

Hur bred panel man väljer är väl smaksak, eller? Vi funderar på 120mm eller blir det för "plottrigt".

Vad bör man mer tänka på innan man påbörjar detta projekt?

Tacksam för svar då det kliar i fingrarna att börja  :P ;D

Om du ska ha träpanel istället för tegel så rekomenderar jag dig till att ta bort all tegel Sen regla upp och isolera. Ingen höjdare att isolera mellan tegelvägg och trävägg. Blir bara en kallficka och huset e inte bättre isolerat snarare tvärt om. Beror kanske lite på vart i landet du bor. Men bor du som jag i en kall håla som Umeå så är det inget alt att behålla teglet. Har sj gjort detta på vårat hus som var byggt 1956 Rev bort all tegel sedan reglade vi om, isolerade, ny vindpapp, och ny bräfodring blev riktigt snyggt. Kan visa bilder senare men nu e alla fotoalbum i kartonger vi vi flyttar nästa helg. Det var bara ett råd jobbigt men värt det. ;)

Hej, och tack för ditt svar.

Jag är med på vad du säger. Men eg, så tycker jag att det är "onödigt" arbete å ta bort teglet, frakta bort det etc....så därför undrar jag om man inte kan bara regla upp å sätta panel direkt.
För övrigt så bor vi strax utanför Göteborg.

Visst kan du. Men låt bli att tilläggsisolera i sådana fall. Bara bortkastade pengar annars. Isolera bara där du tagit bort teglet. Så ska det nog funka utan större problem. ;)

Jo, precis det jag menar, jag skall inte isolera öht. Teglet skall vara kvar som det är.

Ang. inklädnaden av tegelhus.

Skall man först regla upp lodräta reglar och sedan med vågräta reglar som sedan själva träfasaden spikas fast i?
Tänkte om det skall finnas en luftficka.

Eller kan man regla med liggande reglar direkt på teglet å spika panelen på den.

Det bygger ganska mycket om man skall regla 2 ggr... om ni förstår vad jag menar...

Tacksam för svar.....

P.S Jag skall INTE tilläggsisolera. D.S

Ytterligare lite frågor...

Vad kan klaset gå på om man lejer bort jobbet. Ni som kan lite mer!

Vad behöver ni veta? Antalet kvm vägg, eller räcker det med löpmeter vägg?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.