B
brevik: Med tex silikatfärg? Skulle vara kul att höra/se hur resultatet blev.
0 svar · 2,5k läst
G
gaia: om färgen flagnar och släper så kan du ta en bit till färghandeln - dom är oftast duktiga på att identifiera. Är dom inte säkra i den första butik så gå till en annan tills du hittar svaret ;). Sitter färgen fast så är det bara att tvätta om du inte vill ändra kulören påfasaden ;) gaia
0 svar · 3,1k läst
matbr107
matbr107: Har provmålat på liggande fasadpanel med tre olika vita kulörer. Därefter har vi haft dem på balkongen under en längre tid och studerat dem i olika ljusförhållanden. 1. NCS S0500 - I direkt solljus blir den "skrikvit" dvs man måste nästan kisa för att titta på den. 2. NCS S0502-Y - Funkar i de flesta förhållanden. Är behaglig att titta på i alla förhållanden. Kan bli lite
13 svar · 12,2k läst
·
morsan
morsan: En tidigare tråd med länkar till tidigare trådar ;) http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17513/7
1 svar · 17,9k läst
P
pleximaster: Tänk dock på attt har man riklig algbildning på grund av närhet till tillexempel växtlighet kan det bli väldigt mycket som fastnar i denna typ av puts inte så vackert. Har sett en norrsida på ett hus i Lund som ser ut som igenväst fontän. mvh plexi
2 svar · 6,1k läst
·
saturnus
saturnus: enkeltegel=halvstensvägg
2 svar · 2,7k läst
F
flanst: Kontakta STO (www.sto.se) och fråga om deras bruk Level Cote och se vad dom tror om det på mexitegel. Hej
1 svar · 4,6k läst
ByggPutte
ByggPutte: Slamma har jag fått för mig är när man slänger på bruk och sen drar av det med en kvast för att få en grov yta. Används mest på grunder tror jag. Tror att rappa är ett sätt att putsa så man får en speciell struktur. Fast är bara novis inom puts branschen 8-) . Mvh Putte
2 svar · 3,0k läst
snackan68
snackan68: Hejsan! Det vore bättre om du lade in en bild där man ser hela huset, så är det lättare att svara på frågan. På den här bilden är det svårt att avgöra vad ni byggt i för stil. :o // Snäckan
2 svar · 7,1k läst
·
M
mphed: Vi håller på att renovera/bygga om vårt nyinköpta hus från 1958. Gult tegel är basen och sedan har vissa förrådsbitar varit vitputsad lättbetong. Vi har nu rivit förrådet och reglat upp nya väggar. Frågan är vad vi ska på fasaden. Steni-skiva (vilket vår entreprenör föreslog från början) eller puts? Trä var också på tapeten, men vi tycker inte det passar så bra med gult
0 svar · 8,4k läst
H
Hickory: Ja jag hoppas de som vi ev kommer att bygga med kan se det så också, att det inte skall vara något mer problem med det jämfört med något annat. Får höra mera med dem. För det gör så stor skillnad verkligen, på utseendet.
5 svar · 5,6k läst
M
mats_h: Tjena Mannen!!! Kul att hitta dig på den här sidan, själv är man här jämt känns det som! Vi (familjen) står i byggberedskap och tro det eller ej skall bygga ett hus i klassisk sekelskiftesstil med putsad fasad). Jag vet inte men det är nog sant som någon sa här tidigare att det vore synd att ta ned putsen för att ersätta den med träpanel med tanke på underhållet. Din ide om varvat
13 svar · 8,4k läst
·
K
ktm250: Om du använder dig av STO's putssystem så råder jag dig att använda även deras fästen. Kosta vad de kosta vill egentligen... pga att händer det nåt så har du sumpat garantin genom att frångå deras system. Man tjänar inte alltid på att prisjaga. Garanti känns viktigare... enligt mig iaf, men du gör ju som du vill :)
2 svar · 2,9k läst
L
lgf02001: har pratat med färghandlaren. Han säger att det alltid är bättre att måla fasaden fast det är för kallt, mot att sätta upp den obehandlad. Så nu målas det för fullt :)
6 svar · 3,2k läst
L
larsg: Smaken är olika, men jag tycker att puts är mycket snyggare än träpanel!
3 svar · 2,9k läst
Anders_S
Anders_S: Vi vet inget mer om ditt hus än att du ska tvätta det!!!!!! Trä puts....???? Lägg in sidan på måla färg o tapeter så får du svar/A
1 svar · 2,4k läst
chris47
chris47: hm... Jag är den sista som vill säga ngt illa om linoljefärg generellt, men just wibos linoljefärg fick väldigt dåligt resultat i folksams färgtest trots en torrhalt på 98%. :-/ http://www.folksam.se/forsakring/hemboende/fargtest_trahus.htm /CC
3 svar · 4,4k läst
C
Canuto: Det blev tjockputs, C-bruk, på vår fasad. Ser verkligen gediget ut! Den är skurad och har således en "hantverks"-struktur. Nu är ju frågan (igen) : Vad skall man färgsätta det hela med? Jag hade tänkt ytterligare ett lager genomfärgad puts men hur fungerara det egentligen? Är det detsamma som "KC färg"??
2 svar · 6,1k läst
P
Peetz: Panelen på bilden är en Norsk standardpanel, ta kontakt med en Norsk handel så fixar de den snabbt åt dig istället för att köra med fräsen..
2 svar · 2,5k läst
P
poiu: Det kan bli mycket fönster i framtiden. Eftersom det är ett terasstak så ska man inte utesluta ett uterum, därför vill jag hålla nere mängden brännbart material rent generellt. Vi får se hur jag gör. Jag kan ju alltid göra en provyta med tjockputs och vanligt bruk.
4 svar · 3,7k läst
ByggPutte
ByggPutte: Kan ju pröva att börja med en under panel vid knuten så Du ser att du får lagom bredd med Knut brädan. Sen sätta nästa vid fönstret och sen bara medla in avstånden emellan. Mvh Putte
4 svar · 7,4k läst
ByggPutte
ByggPutte: Det kan ju alltid komma in lite vatten. Säkert ingen fara om Du har bra bakom panelen. Om Du fogar efter andra strykningen spelar ingen roll bara att fogen kan vara svår att få i samma färg. Blir fogen skitig kan Det säkert vara svårt att få färgen att fästa riktigt. Mvh Putte
3 svar · 3,1k läst
K
Kurtivan: En 30 år gammal tegelfasad som har påväxt i form av mossa, eller om det kallas lav, hur får man bort det? Är det till att skura med vatten och såpa eller ska man ta till ngt medel? Vill ju inte ha missfärgning på teglet.
0 svar · 6,6k läst
L
LyckeKonsult: Gör till byggnaden med någon leca variant... Kolla vad jag skrivit här tidigare om puts på tegel och leca - där finns mycket matnyttigt. Duktiga entreprenörer kan du hitta via http://www.spef.org/ ca 1000:-/kvm om du lejer bort material ca 250kr/kvm MURARE ÄR DET SISTA HANTVERKARNA I BYGGBRANSCHEN (om de inte kör tunnputs) DE FÅR ETT ANTAL SÄCKAR TILL BYGGET SOM DE SKALL BLANDA,
1 svar · 8,6k läst
L
LyckeKonsult: Alla hus putsas på plats...
1 svar · 5,2k läst
L
LyckeKonsult: Detta är stänkputs... http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17289 grövre så är det spritputs - traditionell spritputs slås på med slev.
5 svar · 15,1k läst
K
KristianH: Är det någon som har erfarenhet av Elastolith - Dekortegel? Finns att köpa på Hornbach och ser riktigt bra ut på deras små provväggar. 150 kr/kvm + "specialklister" 70 kr/kvm. /kristian
0 svar · 4,5k läst
Ugglan
Ugglan: Huset är från 1930 och har putsade tegelmurar, antagligen kalkputs. Putsen är av god kvalité och det finns nästan inga bompartier. Nu till problemet. Förre ägaren målade genom en firma om huset förra året innan han sålde det till oss. Han påstod att det är var kalkfärg men... vad är det för färg egentligen? -När jag tar en färgflaga från sista lagret färg så löser den inte
0 svar · 2,5k läst
L
LyckeKonsult: Nej... ;) Ett tunnputssystem som inte är ett tunnputssystem men heller inget tjockputssystem... Relativt ovanligt förutom i skåne. Välj ett tjockputs- eller tunnputssystem (som många här vet, föredrar jag tjockputsen)
1 svar · 5,3k läst
D
Dahlino: Tack för hjälpen! Då var det som jag tänkt mig. MVH Dahlino
2 svar · 6,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.