Fasad
hejhej: Är det enda alternativet att måla om huset? Funkar det att måla bara de partier där det är fläckigt? Det är bara 8 mån sedan huset putsades :(
LyckeKonsult: Om det är en tunnputs på cellplast så skall isoleringen var limmad mot gipsskivan och det få inte finnas någon svikt (om du inte är stark och böjer hela väggen)
Poggan: Efter att ha läst alla trådar om tegel så blev jag inte mkt klokare, tyvärr. :'( Men hoppas få hjälp nu. ;) Vårat hus är byggt 1957 av tegel av denna typen: http://www.randerstegl.dk/se/RT225/tech/ , det ser ut som att vi har den massiva typen av tegel. Nu till frågan: Sydvästläget är ju mest utsatt, då det har lossnat bitar från tegelstenar. Enklast är väl att ta bort HELA
Modig: Jag har för mig att jag har läst att man kan stryka dem med olja eller såpa. Annars kan du förstås plasta dem det är kanske lite rejälare när du ska fixa hela fasaden?
toc: Jotun Demidekk optimal är vårt tips. Min sambo har arbetat i färgaffär i många år och detta är hans tips, inget vi personligen testat.
karl_e: Hej! Jag är i förd med att måla kåken, och för några år sedanhyrde min svärfarsa ett högtrycksaggregat som man kunde sandblästra med. Detta tyckte jag lät mysigt så jag har försökt få tag på ett agg, men ingen hyr ut såna! Har kollat Cramo, Hyreshuset, Bauhaus, diverse färhandlare...no luck. Det enda jag har hittat är JÄTTE-blästrar som dom knappast sätter i händerna på en
Juha1973: Hej. Vi har en söderfasad med gult stavtegel som behöver muras om. Söker därför någon som kan ge tips om bra murare runt göteborgsområdet eller lite utanför. Vore tacksam för tips. :)
Gudinnan68: Hej hopp Har äntligen fått min kolonistuga, har tillbringat de senaste dagarna med att måla den vit, med gråa knutar...men nu vill jag ha kornblå fönsterluckor till... Och hittar bara supertråkiga på skånska byggvaror iform av jalusiluckor. Kan man bygga själv? Hur gör jag? Finns det andra att köpa? Vill ha en mer personlig lucka, lite gullig med snickarglädje... ::)
Smartstart: Hej! Är väldigt förtjust i putsade fasader. Är det något speciellt att tänka på när man ska putsa på hus med trästomme?
abbe_: http://www.hyreshuset.com/ eller http://www.hyrpoolen.se/ !!! /Abbe
hannahphoebe: Tack för tipset,det verkar ju smidigast med vindduk så jag provar nog det. Hälsn hannahphoebe
zico98: Jag ska måla om vårt hus som idag består av gult tegel. Då jag var inne hos K-rauta så föreslog han Beckers silikatfärg och beckers silikatbinder. Det hela lät mycket bra och vi gick därifrån glada i hågen och tänkte att detta var ju ett bra sätt att få ett nytt utseende på huset. När jag i förra veckan ringde och pratade med beckers direkt så tyckte hon inte att det var någon
Robert_Maria: Det är klart att man orkar mer, det gör man alltid. Vi (Robban) bygger vinterträdgård under sin semester. (vilket jag tycker kommer bli intressant) I färgen skiljer vi oss åt även om planlösningen är lika. Appropå planlösning så bestämde oss vi för vår för två år sedan... ;) Är det så svårt med en kommentar? Det står ju instruktioner..... Skicka ett mail då!
ppalm: det blev 145*22 + lockläckt 45*25. vilken dimension tror ni blir pra på fönsterfoder 95*22 & vindskiva 145*45? Så här är det tänkt ungefär (vinskiva ej med på bild). [bild] så vad tror ni?? MVH P
lier: Ett råd kan ju vara att ta dit en erfaren besiktningsman om ni nu är intresserad av huset. Är det små sprickor så ska det gå att putsa på, är det mycket och stora sprickor så vet jag inte riktigt. Det låter som sättningar. Alla hus rör ju på sig mer eller mindre så innan ni köper så kolla upp om det kan bli kostsamt eller om det beror på något annat.
Byggarebert: Modern eternit (kallas fibercement i Sverige) har ingen asbest och är helt ofarlig. Ett mycket spännande material med många möjligheter (finns numera i många former, färger och strukturer) speciellt om man bygger i modern stil. Eternit med asbest är även den helt ofarlig så länge den sitter där den sitter. Att eternit fått rykte som fult beror nog på att materialet är så
matbr107: JanP: Vilken kulör använder du av Jotuns Demidekk?? Ska själv måla Demidekk Optimal snart så alla tips och bilder är välkomna! :)
swe7b: Hej Jag tänker sätta upp en brandstege på fasaden och vill höra mig för om det finns någon som har gjort detta och vad ni i så fall har för fabrikat..har själv tittat på en ihopfällbar av aluminium..
Robert_Maria: En enkel google sökning visar att 145 är det de flesta verkar anse vara herrgårdspanel. Vi valde 145 på vår "herrgård", det tyckte vi räckte. Det är inte alltid större är bättre. ;)
jessica: Vårt hus är målat två gånger sedan -54..så det kallar jag underhållsfritt :D
Ingenjören: Kolla på http://www.snickargladje.se och speciellt på http://www.snickargladje.se/bild_gavelornament.htm ! /Ingenjören
K_tin: Ska måla om huset i sommar. Har hört att det är mycket billigare att köpa färgen i Norge... Nån som vet om det stämmer?
dymlingen: Jag tror man sätter dit isoleringsskivor av cellplast, EPS, och utanpå det sätter man armeringsnät som man putsar. Är själv lite nyfiken på det. Tror det kan bli bra. Fönstren kanske man måste flytta ut för att det ska se bra ut, men det problemet får man ju vid all utvändig isolering. Kanske kan man låta fönstren vara om man inte tar så tjocka EPS-skivor. Vad är de tunnaste 50mm
Morot: ööö grabbar, glömde ni bort tompa hehe. Jag har då aldrig hört talas om att man lägger in "skivor" i väggen. Hugg den eländet och sätt ditt en ny helt enkelt, sen hur jag "hugger" spelar väl ingen roll, bara jag inte skadar det runt omkring....
kristian_Nilsson: Skall ta bort ett fönster och då måste jag "täppa" till hålet i väggen på något sätt. Vi har idag putsad fasad men ska sätta träpanel på detta inom ca 4-5 år. Vad är det bästa att sätta ytterst så att skarven mellan hålet och putsen blir tät? Har själv funderat på ngn typ av skiva och sedan täta med ngn bra gukka och eventuellt måla skivan sedan så att den smälter in