Fasad
Mikael_L: Har du dåligt takutsprång får du tyvärr större fuktbelastning på panelen då den får betydligt mer slagregn på sig. Dubbelsidig uttorkning är givetvis en fördel ifall du ligger på gränsen. Slamfärgen är ju ,som du verkar ha koll, på nästan helt diffusionsöppen, så den torkar ju lika snabbt som en trären bräda, men den blir också lika snabbt fuktig av slagregn. Har du ev
gaia: [citat] ja, tegelstenars design underlättar inte vattens avrinning. En impregnering av ytan efter att du reparerat skador kan vara en lösning. Sök efter ett medel som släpper ut ångan men stoppar vatten typ vattenglas. Vattenglas ändrar inte färgen på tegel men fyller porer i sten och fog med en kristalnät när det torkat. Kristalnätet låter ångan passera men vatten rinner bara på
Granne421: Gamla 2 rok, köpt 2005, jag ska mäta springorna mellan vissa av brädorna nästa gång.
Elgas: HUr gick det med färgborttagningen? sitter lite i samma sits... det verkar funkat bra för ingenjören...
gaia: [citat] På det sätt hittar du alltid någon som säger att det går att bygga som du tänkt men tar inte ansvar för det om det går snett :). Du betalar så du kan få som du vill :) gaia
rikard71: Kanske skulle förtydligat att jag ska ha liggande panel. Alltså bäst att skarva på själva reglarna?
tallmilan: Om blecket är för kort (?) så skaffa ett nytt, finns inte passande dimensioner på bygghandeln så är det plåtis som gäller.
Tomas J: Det kom lite annat imellan så jag har inte testat med en 195-planka ännu. Men jag är fortfarande osäker på om jag tänker rätt så jag frågar igen. På bilden till vänster där fasadpanel och knutbräda ligger på samma nivå och fasadpanelen är kapad precis kant i kant med knutbräda. Är det något fel att sätta brädorna så förutom att det är snyggare om knutarna sticker ut lite
neha: jag nybörjare och skulle behöva lite hjälp... vi ska byta fasad och tilläggsisolera huset från 1910ca. det är i nuläget en fasad med spåntade bottenbrädor 170mm med ribbor. vi vill gärna sätta dit en likadan fasad då den passar huset mycket bar men nu har jag försökt hitta hur man ska fästa läkten på bästa sätt.... är det dumt att ta spåntat eller svårare på nått sätt?
verktygsgurun: Vilken byggvaruhandel som helst har 22x120 finsågad panel, byggmax har 21x120 de få millemetrarna det skiljer på tjockleken kan jag inte tänka mig att det gör något på en lockbräda. Bredden klyves till 108 mm om du köper av någon av de mer välsorterade bygghandlarna (De brukar ha både såg och hyvleri). Ps. Bräda, sågat trävirke som är mindre än 38 millimeter tjockt, men mer än
Stefan N: Att bara foga om kommer inte lösa nånting. Det är förmodligen spikat med vanliga spikar som fastsättning i väggen och dessa kan ha börjat rosta och släppa. Det låter som du kommer få problem med den fasaden.
trojlee: Någon som vetr av en hemsida där man kan "prova" olika sorters markiser på hus virtuellt??...skulle gärna vilja kolla vad som matchar just min husfärg....samt något tips på bra markis märke?? tacksam för hjälp.. mvh M
Byggtagen: Vindskivorna sitter redan uppe så vi kan väl inte måla baksidan då....eller? Det hänger ju iof ner en liten bit, är det där du menar?
nikko242: Bra idé! Vi har varit inne på det, de flesta vi pratat med har förordat luftspalt och det känns som om det är det säkraste, en luftspalt lär ju inte skada. Tack för svar.
basseman: Någon av de stora isolertillverkarna (ev Rockwool) har en variant av denna konstruktion, men det var ett hus med regelvägg och utanför regelväggen hade de satt ett heltäckande isolerskikt och därefter läkt som var upphängd i takstolarna samt skruvad genom isolerskiktet.
Kurtivan: Jag har nyligen sett ett hus målat med Falu svart slamfärg på panelen, knutbrådor, vindskivor och foder i Falu ljusröd slamfärg. Det var väldigt fint och annorlunda!
nemlan: Är det väldigt mycket fasad ska du kanske överväga att ta in hantverkare som kan lämna garanti på arbetet. Plåtmålning är i vissa fall svårt att lyckas med. Vissa typer av beläggningar går inte att måla på medan andra går bra efter en tvättning.
Beppo: En fd arbetskamrat råkade ut för detta. Han stod och målade huset när en av kommunens små dvärgar åkte förbi. Diskussion självklart och det hela slutade med att fd arbetskamraten fick ett brev hemskickat med krav och dom tyckte inte alls det var lämpligt att byta färg hur som helt. Till saken hör att färgen var inte avvikande på något vis. Ja, en annan färg än vad som var
mr.e: Hej Jag håller på att renovera ett hus från '71. Fasaden på huset består av (utifrån) 10mm eternitskiva och 3mm internitskiva. Eternitskivan är inga problem att få bort men internitskivan är rätt mycket jobbigare. Min fråga är: Gör det något om jag sätter ny gips och träfasad utanpå internitskivan eller rekommenderar ni att jag tar bort även den? Vad jag förstår är
angelikaj: Vi använde kemankare till vår terassmarkis, provborrade först och det var bara puts , vass etc
Maxpayne: Hej på er vill gärna ha tips om vart man kan handla Aluminium panelar till fasad hels i göteborg område. Jätte stort tack om ni kan hjälpa. MVH
martinperstorp: Hej Är någon som vet hur mycket det blir kostnader att isolera träfasad ca 200 kvm Fasadputssystem Iso Fin material och hela arbete
angelikaj: Vi har en timmerstuga som är målad med brun lasyr (ej täcklasyr). På södersidan ser timmer ut som man kan tänka sig att det skall se ut med lasyr, dvs det har trängt in på djupet. Men på de andra sidorna har det bildats en hinna som är som blank lack som till och med har flagnat på en del ställen. Är det något som har blivit fel. Vi brukar underhålla det med färglös lasyr. Alcro
Danne031: Vårt hus från 50talet har nästan identiskt dina väggar fast det är 1½ plan på 120kvm. En muntlig uppskattning från en bekant murare löd runt 20.000kr per sida av huset, och uppåt.
Doldskada: Jag märkte precis samma sak på mitt hus ompanelerat på 80 talet, men jag tror inte du behöver göra något om det inte är blött och mögligt fram tills nästa panelbyte. Du kanske kan obducera lite på norra sidan där allt torkar långsammare för att bilda dig en uppfattning om hur det ser ut under? På vinden under vintern märker man tydligt hur frost ansamlas mellan pappen som sitter
gaia: [citat] Ja, det ser bra ut i mina ögon. Nu när den svarta plåten inte syns så ser det bra ut fast panelen inte är vid takets nivå. Viktigast att inte riva ut för mycket :). Gissar att man rivit den murade toppen av gavel för att kunna sätta i det stora fönstret. Det kan finnas byggtekniska grunder att lösningen blev som det blev och att man valde att behålla putsad fasad på just den
Sören8112: Enklast torde vara rensa bort rötan å forma till en "halv" stock. Borra in ett par träplugg å tryck dit den.
prototypen: Går väl ganska fort att undersöka mha en skruvmejsel, går den in eller genom så är det nog bara att byta. Köp inte med ånger rätt, då hamnar ni bara under rubriken Juridik. Protte
*Charlotta*: Hej! Jag har ett problem med min fasad som behöver målas om. Det är så att ingen av de måleriaffärer jag har talat med har varit helt säkra på vad jag ska ha för typ av färg. (Trots att jag har tagit med små fastadbitar och visat) Kanske det finns någon kunnig här som kan hjälpa mig? Min fasad är av tegel som är "påsmetad", heter det slammad? med ett färgat bruk. Fasaden är