hej finns det någon som vet vad limträpaneler kostar cirka och var man kan beställa dom. tack för svar

hittar ingen limträpanel där

Är jag med nyfiken på, såg ett skyltställ med sådana på tror det var bauhaus i gbg men ingen kunde ge mig ngn info där och hittar inget vettigt på nätet heller :(
Vore intressant att se ngt byggt i det och hur det motstår vridning och sprickbildning mm i vårt klimat, Eller är det bara tänkt för inomhusbruk?

Hej,

Det är bara Martinsons Trä som har limträpanelen. Gå på www.martinsons.se - klicka på "trävaror" och gå in på Vidareförädlat i vänstermarginalen.

Flera referensobjekt finns i olika delar av landet.
Priser - maila och fråga.

Vi ska bygga en enplansvilla med limträpanel - 200 mm täckande bredd liggande. Blir inte så mycket dyrare eftersom den är snabbare att montera + kommer grundmålad från fabrik, så man får ju räkna bort det från husmålningen sen.

Tossegubbe skrev:
Är jag med nyfiken på, såg ett skyltställ med sådana på tror det var bauhaus i gbg men ingen kunde ge mig ngn info där och hittar inget vettigt på nätet heller :(
Vore intressant att se ngt byggt i det och hur det motstår vridning och sprickbildning mm i vårt klimat, Eller är det bara tänkt för inomhusbruk?
Hej Toseegubben,

Det motstår vridning väldigtbra eftersom det är precis vad det låter som, limträ som är panel. Limträ är ju uppbyggt flera lameller som limmas ihop, samma sak med limträpanelen. Det ger också fördelen att den får stående årsringar.

Det finns bilder på www.martinsons.se.

Den är FRÄMST tänkt för utomhusbruk - men det finns de som haft den invändigt också men då i någon sportstuga eller liknande i tak etc. Ytan är ju hyvlad = lite ruff precis som på vanlig ytterpanel. (Ej släthyvlad)

kostar 300kr/m2 så jag står över...:)

Monterade limträpanel förra sommaren. Helt suverän att jobba med. Kostade 280:-/m2 omålad.
Vi laserade panelen för att inte dölja den snygga strukturen hos limträpanelen.
Kommer att använda denna panel igen, helt klart. Något dyr iofs, men något måste man ju lyxa till med :)

titanium skrev:
Monterade limträpanel förra sommaren. Helt suverän att jobba med. Kostade 280:-/m2 omålad.
Vi laserade panelen för att inte dölja den snygga strukturen hos limträpanelen.
Kommer att använda denna panel igen, helt klart. Något dyr iofs, men något måste man ju lyxa till med :)
Visst är det så. Kände bara att de 38 000 jag skulle spara på att välja standardpanel kunde användas till nåt annat kul. Sen har man ju sett hur limträ spricker så jag var samtidigt rädd att samma sak skulle hända med panelen. Och hur kul skulle det vara ? Men den är grymt snygg så lite avis är jag :)

Du har inga bilder på mästerverket?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.