Fasad
ulla: tack! Har ringt till fabriken men de kunde inte svara på vilken färg de har använt!! Jag ska ringa igen och hoppas på att jag får prata med någon annan..!
nightzero: Hej, Tack för era svar. Jag har ju fått de svar som jag hade hoppats på... :-) Att panelen inte är bärande förstår jag, men jag trodde att den hade en viss stabiliserande verkan. Mvh, Mattias
sventable: För den som inte vet så är de grundat med en alkydemulsionsfärg... så de går att måla med de mesta på denna
Johan Gunverth: Varje hyvleri hade sin egen profil, så det gäller att leta runt efter rätt motsvarighet. Lägg upp en bild på snittet med mått angivna.
mycke_nu: Go'natt.. åker väl till Arlanda härnäst...
Hus_Tomten: Vi tycker N färgerna (neutrala grå) blir lite för gråblå... Ska testa med 1502-y och se hur det blir. Annars kör vi kanske "vitt" och tar 1002-y.
lajsiiwan: Den ger nog inget skydd för regn och sånt om du målar med den på trä. Man bör använda en regelrätt utefärg för trä om man inte tycker att det är roligt med brädbyte..
AnnaJohanna: Vi funderar också över färgsättning då vi bygger vitt putsat stenhus. Vi har dock inte landat i om vi ska välja svart eller grå. Har starka funderingar på svart tak och dörr men vita fönster. Har samlat på mig bilder och urklipp med fasader i olika färger men det är inte många hus jag sett som har BÅDE svart tak, fönster och ytterdörr. Här är en blogg som har det:
tallmilan: Ska inte panelen täcka syllen ?
RoughChuck: Några saker att ägna en tanke åt: Som tidigare sagt: hur är nuvarande vägg uppbyggd? isolera inte utanpå en gammal luftspalt, vad och hur finns att fästa nytt material i ? Hur mycket isolering "tål" takfoten? Hur mycket isolering "tål" sockeln, finns det anledning att isolera sockeln? Byta fönster? Flytta ut fönster? En liggande och en stående regling ger bättre isolervärde. 70*45
Crebel: Aha! Ja, just, ja, man kan ju göra något liknande vid takutsprånget vid gavelspetsarna också! Tackar!
Nilli: Tack! Vi har provmålat med s1002y som jag upplever som "gröngrå" och s1000n som är vit/grå - har någon målat med den? Blir s1000n lilaaktig i starkt solljus? Har hittat en i demidekkers färg som heter Lättja och är s0501 ..med 01rött och den ser vit ut.....Någon som har erfarenhet av den färgen på ett helt hus - utan knutar (tänk funkis)
Plura: OK, så man sätter dit något i förväg med rätt struktur osv, inte att jämna till det man har sprutat på. Tack /Pär
GladaSnickaren: Det är utegips (Gnu) som sitter på bilden, har samma funktion som vindpapp (Windy) bara två olika sätt att bygga på. Vindskyddet sätts på utsidan av "objektets"regelstomme. Spika sen på en spikläkt så det blir en luftspalt mellan utegipsen (vindpappen) och panelen för att förhindra fukt/mögel...
lbn: Hej ! Har funderat på Benders Carisma på taket till vår nya villa. Undrar om det bara är Benders som har denna typ av platta eller om det finns fler tillverkare som har liknande typ av platta ? Vi har tänkt oss i färgen ytbehandlad granit. Tack på förhand !
Tjodjuret: Funderar på att köpa ett hus som har mörkbrun laserad panel ute och i så fall vill vi ha det lite ljusare. Hur gör man för att lasera en ljus färg över en mörk? Är det bara att göra vanligt underarbete och dra igång eller krävs kraftigare åtgärder?
dengroth: [citat] Det finns ett flertal kopior som inte har exakt samma ingredienser, och kanske därmed olika täckförmåga? Men helt rätt - slamfärger är de alla. [citat] För oss också. Därav funderingen på om det inte var äkta Falu rödfärg TS använde.
Szture: Tegel är ju i princip underhållsfritt så jag skulle behålla tegelfasaden på utsidan. Isolerar man utvändigt måste man ju sätta dit en annan fasad på utsidan. Isoleras måste det ju i varje fall, så lämpligast är ju då att göra det på insidan. Vill man ha putsstruktur på insidan går ju det att göra men är lite dyrare än bara gipskivor med tapet eller målning.
Szture: På vårat gamla hus byggde vi till och behöll en gammal putsad vägg som alltså "byggdes in" i den nya husdelen. Det var aldrig några probelm. Det borde bli på samma sätt med eran gamla puts. Putsen skyddar ju mot regn idag, så att riva bort skulle bara skapa potentiella fuktprobelm om det regnar när man lägger på tilläggisoleringen.
SvanJohanna: Okej! nu fick vi iallafall spontbrädor i väggarna! Tycker det känns säkrare!
Swappe: Jag körde kritsnöre och cirkelsåg - inga problem. Stadig på hand + någon som går efter och ser till att sladden inte fastnar. Glöm inte lite vinkel så att du får en droppkant. Mvh Thomas
Stefan N: Käpparna har du att dra av med, man sätter dom även på hörnen och i smygar. Att putsa en våning i taget är ingen bra ide då får du väldigt tydliga skarvar där. Sen måste du ju även ha koll på vad du putsar på, är det leca, skivor eller annat. Armering lär du även behöva sätta upp. Vilken putstyp ska du använda? Vilkent ytskickt ska du ha? Det är massor att fundera på,
RickeT: Tror det är husqvarna som har något speciellt rengöringsmedel, som naturen bryter ned helt, blev rekomenderad och provade detta själv. Kan bara säga att det fungerar klockrent. Kommer fan inte ihåg om det är Husqvarna själva som gör det, dock köpte jag det hos en husqvarna återförsäljare. Löste en hink med rengöringmedlet och tog en sopborste och skrubbade med, sen spolade jag av,
white_cheese: Jag har nu fått veta att det är mur under tegelväggen, om det påverkar på något sätt. Mäklaren säger att det inte ska vara några problem att lämna tegelstenarna som det är, och säljarna säger att det har varit så sedan innan de flyttade in för flera år sen. Men det hade ju varit trevligare med åsikter från någon lite mer oberoende... ;-)
clain: Vi måste försöka "tjäna" så mycket utrymme som möjligt då vi har en jättefin punschveranda med gamla fönster nästan ända in mot befintlig stomme. Gamla panelen är 34x170mm, så där försvinner ju mer än hälften av isoleringens tjocklek på 45mm om vi låter den sitta kvar.. :) Annars hade vi nöjt oss med att ta bort lockläkten och sparat resten, precis som du säger.
kreti: Vi har just satt ny träpanel på vårt hus, och haft mycket god hjälp av släkt och vänner. Tyvärr upptäckte vi nu att en gavel är "grundmålad" med en inomhus takfärg. Vad göra ?? Funkar det att bara måla över med rätt färg? Tacksam för förslag..
clain: Ok, får bli 90 isåf, spikpistolen klarar inte mer än så.