Fasad
Perfaus: Hej, Jag står inför ett bryderi. Vi har dåliga fönster på vårt radhus. Inte så dåliga att de behöver bytas, men målas om behöver göras snarast. När man ändå målar om funderar jag på om det inte vore bäst att måla om fasaden också, eftersom den är ganska ful. Nu till bryderiet. Fasaden är av eternit. Inget konstigt i det, men plattorna är skadade på vissa ställen, lite
verktygsgurun: Det skulle vara mest för utseendets skull, Det finns som sagt färdig lockläkt eller Kauna-panel
TurboDykarn: [citat] Mjaa, jag vill nästan påstå att det inte ligger något alls i det! Det är fullt möjligt att konvertera ett trähus till putsad fasad utan att det syns!
TurboDykarn: Putsa teglet och byt/måla till fräsch panel där du idag har panel kanske?
Mikael_L: [citat] Du stänger ju inte in någon fukt så länge du inte kladdar på kvadratmetervis av fogen. :) Det är nog bra att täta på något sätt mot slagregn och regnstänk från marken överallt där det är praktiskt möjligt. Men det går säkert att göra på olika sätt, och det bästa skiljer sig säkert från situation till situation. Var inte rädd för lite fog på något ställe. (Men
Snabelost: Ja, det är bara att köra! Du sparar ju pengar och framför allt, du slipper det tråkigaste som finns - måla!
MrBulldogg: Ok, nu sitter allt på plats som en smäck... Utom SISTA brädan, som pga. husets befintliga konstruktion inte riktigt sluter tätt. Den nedersta 1,5 metern har en glipa på ett par millimeter som blir en full centimeter precis nere vid droppkanten (vanlig Z-panel) så det skulle rent teoriskt kunna regna in om vinden ligger på från just rätt vinkel. Tro mig när jag säger att jag försökt
injonil: Lättbetongen behöver inte vara torr för att putsa den. Utegipset räcker gott som väderskydd.
BigGitt: [citat] Jag hade en matat via 12 v bil laddare.30mm skivor gick undan. Ãven mina u ngar brände sig. :D
dosken: Hej, har bytt fönster o altandörrar i stugan och tänkte passa på byta ut fjällpanelen innan jag sätter fodret. Tack för tips att lägga foder / panel kant i kant, jag hade nog bara smällt på foder utanpå panelen annars eftersom det var gjort så tidigare. En fråga bara, vad är anledningen att du bara drar i en spik i varje läkt/regel? Någon nackdel annat än kostnaden att dra i två
b8q: Massor av hus i Tokyo har klinker på fasaden, just för att det är så mycket regn och fukt där. Kanske inte passar i Bullerbyn precis men på ett funkishus så varför inte?
MathiasS: Du kommer aldrig kunna följa anvisningarna till punkt och pricka. Då får du stå inomhus i klimatkontrollerat utrymme...... Måla så fort du kan och undvik regn (skydda med press vid behov).
MrBulldogg: Håller på med byte av träfasad själv på ena kortsidan av huset och blev lite nyfiken på denna tråd då många av grannarna valt att ersätta nedervåningens träfasad med tegel... Kan ju vara skönt att slippa allt jäkla underhåll om man nu ska bo här till ålderdomen. Muramera eller andra som jobbar med detta alt. har gjort det på sitt hus, vad ska man räkna på mellan tummen och
Linnex: [citat] Ahhh... precis vad jag var inne och sökte. Jag vill slippa skiten att skrapa. Vad hade du på vinkelslipen. Borste eller slipskiva?
RtZ: Jag har en tillbyggnad där jag tänkte sätta fasadskivor. Fasaden består idag av trä, men jag behöver piffa upp fasaden så den ser bättre ut. Sökte lite i Google och hittade Silur, Swisspearl, mfl på http://www.promonord.com Men frågan är vart jag köper sådana eller liknande av annat fabrikat i Göteborg. Sökte i Google, men hittade ingenting :( Skulle gärna vilja hitta lite olika
myrstack: Tror du får räkna med 1-3 timmar fakturerad tid med runt 500 i timmen tyvärr. Givetvis kan du hitta bättre samt sämre. Allt på detta borde gå att få ROT på då inget är förbrukningsmaterial utan endast minimalt slitage. Gissar att du har runt en halvtimme fakturerad tid innan hantverkaren är hemma hos er, ev framkörnings/uppställningsavgift kan ev tillkomma, tar en halvtimme för
Makiita: Jag har en stuga som skall rivas med eternit tak. Du kan ta hela taket om du vill gratis... :)
MathiasS: Titta på Grabbers PTS-skruv. Den är gjord för panelmontage och kan därför skruvas väldigt långt ut på kanten. Jag har stående panel med notläkt och döljer skallarna bakom läkten. Läkten spikade jag... Jag tror dock knappast att man stör sig på skallarna när det är målat och klart.
bamsedrutt: Vi ska byta fasaden nästa år. Jag tänkte tjuvstarta i vinter med att grunda och måla bräderna första gången, jag har plats inomhus. och måla andra strykningen efter att den är uppsatt. Nu till funderingen vilken färg? kulören kommer att bli grå. Jag har funderat på Caparol (fick ganska bra pris) och jotun demidekk optimal. vore bra att få lite tips.
chrlun02: Hej alla kloka byggare! Här kommer jag med en tokstolle-fråga; Om jag nu har ett hus med mexitegelfasad blandat med vanligt tegel och vill förbättra fasaden genom att spruta på nytt bruk och måla om det i lejongult, är det då möjligt att lägga in brädor i korsvirkesmönster och spruta bruk emellan...???? Finns det överhuvudtaget någon annan som funderat i dessa termer...???? Hälsn
Ola78: Det tror jag inte att det kommer göra, men är du osäker kan du ju bara fästa upp dina 145 foder och se hur det ser ut, annars är det bara att ändra.
Sophie: Ja det är ju UTAN det ska vara. Förlåt blev fel!! :)
poledance: Tack så mycket till alla svar! Nu är det bara bestämma sig hur man ska göra.. : )
Jan-Å: Kan å kan, jag har satt våran panel på garaget och förrådet liggande fast den var gjord för att sättas stående. Enl bygghandlaren var det inget problem att lägga den, det viktiga var att vattnet rann ner för väggen och inte in i panelen vilket vi bedömde att det inte skulle göra. Detsamma borde väl gälla omvänt antar jag?