Hej,

Jag ska fixa till mina paneländar som vridit sig. Hur långt från änden är praxis att spika panel?

Om jag inte skulle göra något åt mina paneländar som är ca 30cm och som vrider sig mycket på sommaren, tror ni jag får kortare livslängd på panelen då?

Mvh

Ola78
10-15 cm från ändarna bör du spika. Men det är bättre om du skruvar, det biter bättre och håller brädan på plats bättre, risk att den vrider sig och drar ut spiken igen.

Redigerat:
du får inte dubbelspika dom längst ner... stor risk att dom spricker då....

Hej,

Jag har dubbelskruvat längst ner nu, inget sprack vilket förmodligen beror på att vridningen går tillbaka en del på vinterhalvåret. Borde jag ta bort ena skruven så det inte spricker till sommaren när det torkar igen?

när man sätter panel skall endast underpanel nästas upp sick sack på spikreglarna.
det är locken som drar åt panel när man spikar dom....

Hej,

Jag har inte lockpanel utan funkispanel(z-panel?), inte spontad utan sidorna på panelen ligger omlott. den är 10-15 cm bred beroende på hur man räknar med sidoutsticken, ca 10cm breda i mitten massivt material. Då de bara är spikade ca 30 upp på många ställen vrider det sig väldigt mycket på sommaren. Jag tänkte dra i ena sidan först bara men då trodde jag andra sidan skulle böja ut till sommaren och spräcka brädan efter i överlappningen?

Tänker jag fel?

H
Dubbelspika max 10 - 15 cm från botten. Jag körde med 25 - 30 cm och de vrider sig som bara den. Jag kan dock inte sätta spik längre ned då panelen går ner över 1 skift med betonghålsten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.