10 401 läst ·
4 svar
10k läst
4 svar
Alkyd, akrylat, alkydakrylat eller tuschpenna?
Jag blir tokig. Mitt hus är ett äldre hus från 30-talet som jag håller på och tilläggsisolerar och sätter ny fasad på. Ingen plast finns någonstans utan eventuell fukt kan mycket väl försöka ta sig ut i väggarna.
Första gången jag var nere i färgaffären för att köpa grundfärg så förklarade jag förutsättningarna och då sa de att jag skulle använda mig av en alkydfärg från Beckers för att låta brädorna andas så mycket som möjligt. Okej sa jag.
Andra gången jag var där skulle jag köpa färg till foder. Frågade återigen om färgval. Då sa de att jag skulle använda mig av den nya fina färgen som Beckers kommit med som var en blandning av alkyd och akrylat, tåligare men kunde fortfarande andas. Så bra sa jag.
Tredje gången jag var där skulle jag köpa färdigfärg. Då säger de att någon blandning av alkyd och akrylat finns det inte och skall jag ha en bräda som andas skall jag inte ha oljefärg för oljan hindrar vattnet att vandra. "Och det värsta är alla som målar med linolja i tron att det skall andas, vad de inte vet är att de då verkligen stänger in fukten."
Akrylat är melodin tyckte de då. Så utomordenligt underligt sa jag.
Det är ju ta mig tusan inte lätt att besluta vad man skall ha för färg när de som man skall fråga och som man antar har koll ändrar sig precis hela tiden!
Eftersom jag tar en sida av huset per år så lär det bli sex stycken olika färgval innan jag är klar om det här skall fortsätta...
Intressant att se hur sidorna håller kanske men klart jobbigt ur ommålningsperspektiv.
Any ideas? Hur hade ni gjort?
Första gången jag var nere i färgaffären för att köpa grundfärg så förklarade jag förutsättningarna och då sa de att jag skulle använda mig av en alkydfärg från Beckers för att låta brädorna andas så mycket som möjligt. Okej sa jag.
Andra gången jag var där skulle jag köpa färg till foder. Frågade återigen om färgval. Då sa de att jag skulle använda mig av den nya fina färgen som Beckers kommit med som var en blandning av alkyd och akrylat, tåligare men kunde fortfarande andas. Så bra sa jag.
Tredje gången jag var där skulle jag köpa färdigfärg. Då säger de att någon blandning av alkyd och akrylat finns det inte och skall jag ha en bräda som andas skall jag inte ha oljefärg för oljan hindrar vattnet att vandra. "Och det värsta är alla som målar med linolja i tron att det skall andas, vad de inte vet är att de då verkligen stänger in fukten."
Akrylat är melodin tyckte de då. Så utomordenligt underligt sa jag.
Det är ju ta mig tusan inte lätt att besluta vad man skall ha för färg när de som man skall fråga och som man antar har koll ändrar sig precis hela tiden!
Eftersom jag tar en sida av huset per år så lär det bli sex stycken olika färgval innan jag är klar om det här skall fortsätta...
Intressant att se hur sidorna håller kanske men klart jobbigt ur ommålningsperspektiv.
Any ideas? Hur hade ni gjort?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jag har tyvärr haft samma erfarenhet av vissa färghandlare (speciellt om det är en bygghandel som även säljer färg), många har inte kunskapen utan slänger ur sig lite vad som helst. Personligen brukar jag gå till tillverkarnas hemsidor och läsa databladen istället, för att själv bilda mig en uppfattning om färgen.
För det första så bör trä utomhus grundoljas oavsett vilka efterföljande färger som används. Dessa grundoljor är antingen linolje eller alkydolje baserade så redan där "stänger man in fukten". Grundfärgerna brukar vara alkydoljebaserade eller en blandning med akrylat, vissa tillverkare t.ex Teknos har även linolja i grundfärgen. Färdigstrykningsfärgen är antingen alkyd eller akrylatbaserad (eller blandning), båda har liknande skyddade egenskaper men akrylaten är mer praktisk att använda pga att den är vattenbaserad.
Så med ett schysst färgsystem så används både linolja, alkyd och akrylat så därför blir en diskussion om att "stänga in fukt" ganska menlös. Se bara till att virket är någorlunda torrt innan du målar (köp en billig fuktmätare om du är osäker) så spelar det ingen roll.
Mitt tips är att ta en koll på Folksams oberoende färgtest och välja någon av testvinnarna och använda det färgsystemet:
http://www.folksam.se/testergodarad/byggaochrenovera/fargtest2010
Jag hade personligen rekommenderat Jotun Demidekk Ultimate med Visir Oljegrund och följt målningsanvisningarna sist i databladet:
http://www.jotun.se/jotun/product/dekorativ/DekorTDA.nsf/wvwProductDatabase/4523BE36443FBB8EC12576AA004209E7/$file/DEMIDEKK%20ULTIMATE%20T%C3%84CKF%C3%84RG.pdf
Fönster, dörrar, samt utsatta foder hade jag kört Demidekk Optimal Fönster på.
För det första så bör trä utomhus grundoljas oavsett vilka efterföljande färger som används. Dessa grundoljor är antingen linolje eller alkydolje baserade så redan där "stänger man in fukten". Grundfärgerna brukar vara alkydoljebaserade eller en blandning med akrylat, vissa tillverkare t.ex Teknos har även linolja i grundfärgen. Färdigstrykningsfärgen är antingen alkyd eller akrylatbaserad (eller blandning), båda har liknande skyddade egenskaper men akrylaten är mer praktisk att använda pga att den är vattenbaserad.
Så med ett schysst färgsystem så används både linolja, alkyd och akrylat så därför blir en diskussion om att "stänga in fukt" ganska menlös. Se bara till att virket är någorlunda torrt innan du målar (köp en billig fuktmätare om du är osäker) så spelar det ingen roll.
Mitt tips är att ta en koll på Folksams oberoende färgtest och välja någon av testvinnarna och använda det färgsystemet:
http://www.folksam.se/testergodarad/byggaochrenovera/fargtest2010
Jag hade personligen rekommenderat Jotun Demidekk Ultimate med Visir Oljegrund och följt målningsanvisningarna sist i databladet:
http://www.jotun.se/jotun/product/dekorativ/DekorTDA.nsf/wvwProductDatabase/4523BE36443FBB8EC12576AA004209E7/$file/DEMIDEKK%20ULTIMATE%20T%C3%84CKF%C3%84RG.pdf
Fönster, dörrar, samt utsatta foder hade jag kört Demidekk Optimal Fönster på.
Helioz - Tack för utförligt svar. Har en gammal fasa mot akrylat då det förr var hemska "plastfärger" som inte gjorde någon glad. Det har förhoppningsvis ändrat sig så jag får väl göra ett försök.
MaZtoR - jag köper att det är luftspalten som gör ventileringen. Men varför kan de inte hålla sig till en teori på färgaffären utan envisas med att ändra sig? Vid första besöket så förklarade personalen hur viktigt det var att jag valde just oljefärg, något som alltså var helt fel?
MaZtoR - jag köper att det är luftspalten som gör ventileringen. Men varför kan de inte hålla sig till en teori på färgaffären utan envisas med att ändra sig? Vid första besöket så förklarade personalen hur viktigt det var att jag valde just oljefärg, något som alltså var helt fel?
Grundfärger är oftast "feta" alkyder vilka bildar effektiva fuktspärrar, mot fukt som kommer utifrån. Anledningen till att akrylatfärg är att föredra som täckfärg är inte att den är vattenburen (det finns gott om vattenburna alkydfärger idag) utan att den är betydligt mer väderbeständig än alkydfärger.Helioz skrev:För det första så bör trä utomhus grundoljas oavsett vilka efterföljande färger som används. Dessa grundoljor är antingen linolje eller alkydolje baserade så redan där "stänger man in fukten". Grundfärgerna brukar vara alkydoljebaserade eller en blandning med akrylat, vissa tillverkare t.ex Teknos har även linolja i grundfärgen. Färdigstrykningsfärgen är antingen alkyd eller akrylatbaserad (eller blandning), båda har liknande skyddade egenskaper men akrylaten är mer praktisk att använda pga att den är vattenbaserad.
System med alkydfärg, som t.ex. Beckers Oljefärg V, har också fördelar som kan vara aktuella i ditt fall - förutom ett mer traditionellt utseende. Alkydfärger är relativt täta och släpper inte ut så mycket fukt ur träet när denna väl tagit sig in. De är däremot spröda, till skillnad mot akrylatfärger / hybrider som är elastiska. Detta innebär att färgskiktet på naturlig väg ger vika och spricker upp när fuktkvoten i träet blir för hög, vilket i sin tur kan orsakas av otillräcklig luftspalt bakom panel, osv.
Akrylatsystem / hybrider följer samma typ av grundbehandling, men håller glans och kulör längre och är mindre mottagliga för mögel- och alg-angrepp.
Alltså, vitt skilda egenskaper mellan de olik alternativen för täckfärg. Ett schysst färgsystem skyddar fasaden, ser snyggt ut och är hyggligt lätt att underhålla. Vad det innehåller spelar inte så stor roll. Och köp för guds skull inte en billig fuktmätare, låna från din färghandlare istället.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden