Halloj!

Har sett en brun liten plupp(0,5x1 cm) sittandes bredvid dörren in till garaget sen en månad tillbaka. Tänkte väl inte mer på det då det såg ut som en larv eller liknande. Detta är alltså utomhus. Pillade på tinget igår och märkte att det var stenhårt och att det var rötskada just där detta ting satt. Tittar man närmare så ser det mer ut som en svamp än en larv.

Nu undrar jag. Vad i helskotta är detta? Jag kan ta bilder så fort lillan somnat. Håll till godo.

Tjenixen. Här kommer lite foton.

DSC05965_small.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC05966_small.jpg
Skapa konto

DSC05967_small.JPG
Skapa konto

Ingen som kan ge lite input?

vad är det för svamp vet jag inte. Orsaken till skadan kan vara plastfärg på träytan som inte grundmålats, ingen luftspalt bakom?. Vanligt på 80 talet då man trodde att akrylatfärgen behövde ingen grundning. Plastfärgen krymper i kylan och regn och får små sprickor där vatten kan krypa in. När solen kommer fram och kan torka fukten så utvidgas plasten och stänger sprickorna ... Fukten kan inte komma ut, trä torkar aldrig. På ytan ser det friskt ut men under färgskalet ruttnar virket. Finns det ingen luftspalt bakom som kan vädra fukten så går det snabbare.
Fasadbyte?
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.