10 846 läst ·
4 svar
11k läst
4 svar
Linoljefärg på akrylatfärg?
Hej!
Planerar att måla om fasaden på ett hus fr 1856 som för ca 15 år sedan tyvärr målades med något slags akrylatfärg (T-röd löser upp lite av pigmentet). Fasaden ser nu bedrövlig ut, färgen flagnar. Vad är lämplig färg att måla om med? Jag hade från början tänkt linoljefärg, men att skrapa helt trärent ter sig i det närmaste omöjligt då det är ett mycket stort hus. Kan man skrapa bort det som är löst och måla med linoljefärg, eller bör jag fortsätta med någon modernare färgtyp?
Mvh,
Nybliven husägare
Planerar att måla om fasaden på ett hus fr 1856 som för ca 15 år sedan tyvärr målades med något slags akrylatfärg (T-röd löser upp lite av pigmentet). Fasaden ser nu bedrövlig ut, färgen flagnar. Vad är lämplig färg att måla om med? Jag hade från början tänkt linoljefärg, men att skrapa helt trärent ter sig i det närmaste omöjligt då det är ett mycket stort hus. Kan man skrapa bort det som är löst och måla med linoljefärg, eller bör jag fortsätta med någon modernare färgtyp?
Mvh,
Nybliven husägare
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Hejsan!
Linoljefärg på en akrylat är inte så bra - risk att det krackelerar där akrylaten sitter kvar...
Men du skriver att "t-röd löser upp lite av pigmenten".
"Kryllar" färgen eller bllir det "blankt" om du gnuggar med t-röd?
mvh
Daniel
Linoljefärg på en akrylat är inte så bra - risk att det krackelerar där akrylaten sitter kvar...
Men du skriver att "t-röd löser upp lite av pigmenten".
"Kryllar" färgen eller bllir det "blankt" om du gnuggar med t-röd?
mvh
Daniel
Tac för snabbt svar! Om du med kryllar menar att färgbiten krullar ihop sig är svaret nej, den blir mer åt det blanka hållet. Färgflagorna är något elastiska när man river itu dem, inte knastertorr som gammal linoljefärg brukar bli (enligt min ringa erfarenhet...)
Mvh,
Linus
Mvh,
Linus
Det blir en eländig röra att blanda så skilda färgtyper på en fasad. Om den gamla färgen inte skulle vara kompatibel med linoljefärg så har du kastat bort en massa stålar och skapat mer arbete för dig själv. En speedheater eller färgborttagningsmedel kan underlätta skrapningen.
Kolla med EoC eller någon annan tillverkare av linojefärger vad de har för erfarenheter.
Kolla med EoC eller någon annan tillverkare av linojefärger vad de har för erfarenheter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden