P
poledance: Det verkar inte vara någon röta och det känns torrt överallt. Vad skulle kunna hända ifall rötan får gå för långt? Sprider det sig eller är det bara den brädan som blir dålig?
4 svar · 7,1k läst
·
K
Krille4: Det kommer bilder om ca tre veckor då även det nya taket och garageportarna är monterade. /Krister
9 svar · 7,0k läst
B
byggankan: [citat] Mina föräldrars förra hus hade rödfärg från 40-talet. De ville absolut inte ha rött så den "gamla" delen av huset var full med blåsor i den nya färgen.
5 svar · 2,3k läst
Stefan N
Stefan N: Ta reda på varför dom kryper. Det är förmodligen armering som rostar i dom kan jag tänka mig. Att foga om är inte så svårt, skrapa ur det gamla och tvätta av fasaden/fogarna. Sen när det torkat lite lägger du i nytt bruk och efter ett tag efterslätar du med fogpinne eller rotborste.
1 svar · 1,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Beställ spik som är 3,4 x "rätt längd". Det är alltså samma som 100mm (4"), fast kortare så att den inte går igenom utegipsen. Detta tillvägagångssätt är vanligt enligt min snickarsläkting. 3,4 x 60mm är tydligen den vanligaste längden. Tillverkaren ställer bara om maskinen och du får betala för ställkostnaden
7 svar · 6,0k läst
G
gaia: [quote="Fender, post: 1123547"]J Kan det vara så att fördelarna med silikatfärg inte fungerar i mitt fall, då huset reda är målat med någon form av akrylatfärg?? /QUOTE] Helt rätt, du kan inte måla med silikat på en annan färgsort. gaia
1 svar · 2,7k läst
B
ballaberggren: Bra reflektioner allihopa, tack för tipsen!
11 svar · 19,3k läst
V
valjn: Du har rätt det är nog A-bruk jag skulle ha men eftersom det finnes B-bruk + lite okänt bruk bakom så skulle C-bruk vara lite sämre mot fukt men klara sig bättre mot att spricka. Vilket som är bäst försöker jag få ut här. Skriv gärna för jag är inte säker på hur jag ska göra.
3 svar · 4,7k läst
I
ingemar_o: det går kanske å ta en mobilkran med personkorg ? kostar en del dock har ni inget å fästa livlinor på taket ? då går det å använda klättersele
5 svar · 4,2k läst
C
Crebel: Den här sidan beskrev det bra tycker jag... http://beijer2.episerverhotell.net/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=56114&print=true
4 svar · 1,5k läst
L
lilla syster: Vi har en putsfasad och vid entredörren finns några kvm tegel. Fogarna gapade helt tomma på vissa ställen så jag fyllde på med ngn typ av husfix, där det står att produkten går att använda inom- och utomhus, på tegel, betong mm. mm. Arbetet blev inte så bra tyvärr, för jag hade blandat i för mycket vatten och det rann på teglet rätt mycket. Jag tänkte nu försöka skrapa bort
0 svar · 6,8k läst
knekten
knekten: Måla på du barad^_^b
1 svar · 2,7k läst
J
Jan-Å: Liggande panel är snyggare än stående, men det är en smaksak. Den liggande panelen vi satte på första villan -88 sitter alla fall kvar och mår bra för den kollar vi på ibland :) Men jag tycker puts är snyggast och skulle aldrig nånsin sätta trä utanpå tegel, tegel är ju den perfekta fasaden som inte kräver en massa skötsel återkommande men trä ska målas och målas och målas.
3 svar · 2,6k läst
H
henrikgran: Foder och smygar kan du måla med fasadfärgen. Till karmar och fönster kör du med fönsterfärg
1 svar · 2,1k läst
knekten
knekten: Envis Trädgnagare trivs i fuktigt trä.
3 svar · 1,4k läst
·
Ola78
Ola78: Har du någon snickare eller husfabrik i närheten så kan dom säkert ha nåt bit liggande. Kolla med det, ge dom lite kaffepengar som tack för besväret.
4 svar · 1,9k läst
B
BigGitt: Kör med dubbla masonit remsor. 6 mm! Det andas.
8 svar · 6,6k läst
R
cheetah1: Det går med 1000 även om det rekommenderade är 600. Vi har nog 12-1400 på verandan och det har inte varit några problem. Biten på skruven som är gängad har jag för mig heter gänglängd kort och gott, medan biten som är ogängad heter grepplängd.
1 svar · 1,4k läst
Apprentice
Apprentice: Furu avger mindre kåda och är därmed mindre omständigt att måla mig veterligen. Gran är aningen mindre känsligt för fukt. Jag satte nyligen igen ett fönster med lockläktspanel i grovsågad gran (ca 3kvm) och det rann efter första strykningen ut kåda på ett par ställen.
1 svar · 9,8k läst
P
pbengtsson: De flesta kör med en bräda att ställa panelen på. Cirkelsåg funkar men är bökigt. Har man en festool och 3m skena så blir det genast roligare igen, slå men snöre, skruva upp skenan och såga, med en Fein eller japansåg så fixar man till det sista vid knutar och innerhörn.
6 svar · 2,8k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Jag har knackat försiktigt och kollat med grannarna och det verkar sittta ngt bakom så det ordnar nog sig iaf :) /K
3 svar · 2,4k läst
lacke6
lacke6: Det finns i Norr & Västerbotten
12 svar · 6,1k läst
·
Dalbotant
Dalbotant: Visst blev det fint? Jag har alltid velat ha ett grönt hus... :( Jäkla regn!
7 svar · 3,1k läst
·
Dalbotant
Dalbotant: Lite sent kanske men när jag roade mig med det där en gång så hade jag en "stålborsttrissa" i vinkelslipen. De slets ju ner en del men jag har inget minne av att det varken klibbade fast eller gick igenom för mycket.
11 svar · 2,6k läst
·
clain
clain: Jo jag tänkte lite i samma banor, är ju inte så att huset stått dränkt i vatten i två år ell så.
2 svar · 1,9k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Ta in en besiktningsman som kan hjälpa er att gå igenom huset före köp är mitt råd... Har underhållet varit eftersatt i många år så kan det finnas många överaskningar som kan kosta många 100-tusen att åtgärda om man lejer allt. Rent generellt skulle jag också råda er till att inte köpa en gammal stuga om ni inte själva vill snickra/lära er att snickra. Större jobb kan
4 svar · 1,4k läst
Styrman
Styrman: Vi har hus i gatan som har fått sina fasader "fixade" genom byte av skivmatrial under putsen. Vi har också hus i gatan som har fått riva sina fasader och sedan fått en luftspalt inbyggd. Det finns sedan ett stort antal hus som processar mot byggbolagen sedan år 2005. Husen är byggda runt 2000. Du kan kanske få ner priset för att ha råd att byta fasaden ev. bygga till en luftspalt. Har
2 svar · 1,2k läst
C
christiancarlsson: Hej! Sitter å funderar på hur jag ska göra med garage fasaden. Är så att den har ruttnat helt i ändträdet på vissa brädor där. Även brädan som lockbrädan sitter i har ruttnat längst ner. Anledningen tror jag bero på tidigare ägare byggde upp marken med plattor m.m så ändträden nästintill snuddar vid marken. Hade tänkt bara köra loss med cirkelsågen å se vilka som klarar
0 svar · 1,8k läst
L
Lundholm: Hej, Första gången här, så det ska bli intressant att se vad det ger. ;) Vi har ett gammalt hus från 1912 som vi behöver renovera. Vi ska nu ge oss på balkongen. Dörrarna kommer att bli med glas från golv till tak (eller så långa dörrarna är). Vi tänkte därför att det kanske skulle vara coolt med plexiglas på balkongen i stället för träräcke. Vi har nämligen utsikt över
0 svar · 1,0k läst
yxet
yxet: 28 räcker mer än väl kommer att bli perfekt! lycka till!
7 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.