Fasad
chabby: Hart tagit bort understa raden av mexiteglet Nu vill jag få dit det men lyckas inget bra? Det vill liksom inte fästa i varndra? hur gör man egentligen.. Nu kleta jag på rikligt med bruk sen tröck jag in stenen och raka av det överflödiga! E det inte så man gör?
prototypen: Är masoniten frisk så finns det ingen anledning att riva bort den men luftning måste du ha. Protte
Ghashnarb: Hej Vi fick betala allt själva :( men det gjordes i samband med en utbyggnad. Byggarna rev ner den gamla fasaden och gjöt en klack runt hela huset, sedan byggde de upp en ny fasad med lecablock och putsade denna. Total för allt inkl utbyggnad ca 1.500.000:-
prototypen: Kan tänka mig att det vill spricka då det blir så tunt virke kvar i rännan. Det kräver mer planerande och en del räknande med det går att få lockpanel snyggare runt dörrar och fönster då man kan tänja lite på delningsmåttet. (Finns inget fulare lockbrädor/Ribbor/skarvar sitter lite hursomhelst i förhållande till fönsterfoder) Protte
Petterzon: Hej alla byggare! Jag har varit och tittat på ett hus som är byggt 1947 med trästomme och källare under hela huset. 1978 plåtade man in hela huset, som jag förstår ovanpå träfasaden och passade samtidigt på att tillägsisolera. Min undran är om det finns någon här som känner till risker med en sådan konstruktion, stänga in fukt osv. Den dagen jag river av plåten för ny fasad
Mohha: Mer info... Tilläggsisolerar med Parocs klimatskiva 45mm, spikregeln är 28x70 och skruvas med 5x120 träskruv, panelen är 22x145 och spikas med 75x2,9 Så panelspikarna kommer att sluta i isoleringen... det får nog bli 50cc
elh: Byggde själv en ställning av vanliga konsoler för hyllor som jag monterade på en vägg inne i garaget. Totalt blev det 15 plan där jag får plats med 2-3 stycken 4-meters brädor åt gången. Efter ca 4-timmars torkning flyttar jag brädorna till annan plats där de läggs med strö och får torka klart.
Maxpayne: Tack, Vet någon kanske om vart man kan köpa Alu fasad i göteborg området?
Fuktskadad09: [citat] Jag har läst och hört att målningen av trä bromsar UV-strålningens nedbrytande av träfibern så att det är av underhållsskäl också. Och nu något helt annat är det någon som vet om man kan mixa färgsystem/fabrikat (givetvis av samma typ akrylat) utan att det gör något? Började måla om i fjol men det stannade av då jag oplanerat fick byta fasaden in till innervägg på
BVP: Hej, i mitt souterränghus från -69 har jag förstorat ett fönsterhål, lagt in en ny armerad balk ovanför och nu är det dags att montera ett fönster som är 18x17. Muren är 250 mm djup och byggd i sån där radonsten (som jag har glömt vad det heter) men runt om hela fönsterhålet sitter det nu ny lättbetongsten från Aeroc, där även balken kommer ifrån. Fasaden är putsad sedan
bullerberga: Tja! Nej jag ska inte tilläggsisolera eller regla ut. Problemet är att det blir en massa tilläggs jobb om jag ska fixa luftspalt. Det sitter ett par reglar framför panelen upp i taket och bakom vindskivorna och de är stiftade från ovansidan sitter som berg. Någon jävel har skjutit in en jävla massa stift 1975 hos mig:( Men det verkar inte vara några problem för panelen att sitta där i
Larsssss: Är det någon som har provat, och/eller kan rekommendera Yunik Oljefärg PLUS? Jag funderar på att använda denna till en ny utvänding träpanel, med både stående och liggande brädor. Andra alternativ som kan vara bättre? Tack på förhand/ Lars
bjornpersson: Hej! Vi har ett hus från 1878. 7 ROK och ca 240m2 boyta. Förra året bytte vi fasad och beställde hyvlad kopia på originalfasaden. När virket väl försenat kom till slut var det enbart hyvlat på baksidan och i spont och pärlspont. Resten har sågad yta. Panelen är 30 mm tjock och ganska bred, ca 240 mm. Den ser helt enkelt ut som en bred pärlspontspanel men tjockare. Vi beslöt oss för
pts: Tänkte anlita en hantverkare till utomhus fönstermålning. De svar som jag får verkar vara varierande. Både när det gäller vad omfattar utomhus målning av fönster och vilken behandling som skall göras. Går man in via färg fabrikanter så har alla samma syn. Jag vill veta vad jag betalar för och att hantverkaren vet vad som skall göras. Det behöver finnas beskrivet i offert eller i
chabby: Hur vet man vilket bruk man ska använda för att få rätt färg på fogen? Ska reparera lite fogar samt stenar som jag tagit bort! Kanske e vanligt bruk man använde sig av förr i tin?
Crebel: Hej! Jag fick tipset om Hedins när jag skulle bygga till och köpa mycket grejor på en gång. Det blir 2.500 i frakt per leverans, men det är billigare än t.o.m Byggmax så ska man köpa mycket så lönar det sig ändå. Vet inte om det går över break-even för dig men du kan ju plita ihop en inköpslista och skicka till dem för en offert och jämföra. Otroligt trevliga och bra att ha att
Stefan N: Det bästa är att borra ur fogarna annars är det risk att man spräcker mexiteglet.
Jens_H: I och med att det medlet avdödar så behövs ingen tvätt före eller efter. Det är bara att blanda upp med vatten och spruta på. Sedan gör vädret sitt till att fasaden blir ren... Under takstolar och övriga ytor där regnet inte kommer åt kanske en mekanisk tvättning skulle göra slutresultatet lite bättre.
-MH-: Du behöver inte måla om, förren det ser för illa ut. Färg är estetik till 90%.
5Tomtar: Vi behöver byta panel på vårat förrådmu till sommaren.. Färgen är helt sprucken å träet är ruttet... :( Några tips om hur man gör så enkelt å billigt som möjligt?? Skruva/Spika Vad för slaggs panel osv.. All info är till hjälp! :)
Jan-Å: Förmodligen är "TurboDykarn" yrkesskadad men han har rätt. Personligen tycker jag det är fult med trähus som har tegelgavlar (hoppas inte grannen läser det här:)) ser fattigt/snålt ut, som om man inte hade råd med hela. Betydligt snyggare med antingen tegel/puts eller bara panel. Ert hus är ju typiskt sånt som "borde" vara putsat med funkisstil också. Men annars skulle jag sätta en
Danne031: estwing kan inte du kika runt till min 'slå på träpanel' tråd ;)
Herr Anders: En mörk vägg absorberar solljus och omvandlar det till värme betydligt effektivare än en ljus vägg. Om detta sedan påverkar inomhusklimatet beror på väggens tjocklek och konstruktion, dvs hur effektivt denna producerade värme sprids inåt huset. Spontant skulle jag säga att vi i Sverige med våra tjocka väggar och måttliga solintensitet inte borde störas av detta. Betydligt mer
Lejonmamma08: Har just köpt ett hus med "engelskt tegel" byggt 1985. Är detta en speciell sorts tegel? Huset ligger på västkusten och jag har hört att det därför bör underhållas för att det inte skall sprängas. Stämmer det? Någon som har erfarenhet?
aled: Hej! Jag har funderingar på att bygga om en gammal ladugård till bostadshus. Ladugården är byggd i mitten av 70-talet och står på en stabil grund och har en stomme i oisolerad leca. Min tanke är att bila bort betongplattan för att isolera grunden och gjuta ny platta men att ha kvar själva stommen. Hur går jag tillväga om jag vill ha träfasad på lecastommen? Kan jag helt sonika regla
Cochen: ok. Ja, det är ju ett sätt som jag hört om innan men inte vågat bestämma mig för då det verkar svårt att få snyggt. Men jag kanske ska omvärdera. Tack för svar! / Cochen
TurboDykarn: [citat] Har du antal kvadratmeter fasad samt antal fönster på fasaden och även vad det är för typ av fasad, isf så kan jag hjälpa dig med ungefärligt pris du ska betala! Lämna gärna yta på tak samt vad det är som ska göras med taket! Mvh