Fasad
PASwe: Latexfärg (akrylat) stänger inte in fukt i sig, den är flera gånger mer "öppen" än oljefärg. Problemet är främst att den inte tränger in i trä och stänger porerna vilket gör att ett mikroklimat kan skapas under färgen vilket är dåligt. Om din fasad är målad med alkydolja sedan tidigare ser jag inget problem med att använda akrylat. Dock ser jag precis som föregående talare
cederbusch: Så egentligen skulle jag kunna sätta panelen, såga upp ett spår och sticka in plåten. Limma den mot fodret så har jag samma skydd? Ingen som kan säga bu eller bä till huvudfrågan?
cecar33: Hur mycket lutar fönsterväggen? Det kan vara en synvilla, men det ser ut som den skall rasa in när som..........
scampi: Halloj! Är i fasadrenoveringstankar. Just nu så har vi ett fult fusktegel som är gulbrunt med mörkbrun "fix" (bakgrund?) och vi vill nog gärna ha trä som det är på övervåningen. Nu undrar vi om det går att sätta upp utanpå fuskeglet som är, med betoning på, stenhårt. Det är något slags grus, och ditlimmat utanpå c.a 10cm tjocka frigolitplattor. Jag har nog ingen egentlig aning
BennyK: Jag upplever att vissa kulörer bleks snabbare än andra. Färghandlaren har säkert rätt eftersom man har bytt ut brytpastorna till mera miljövänliga, och sedan har dom minimerat antalet brytbaser. Vissa kulörer utgår man från färglös bas och tillsätter en skvätt brytpasta det blir som lasyr. Jag har varit med om detta till och med på svart, den täckte inte ett dugg.Jag tror inte det
cederbusch: Hade en tankevurpa. Tänkte att jag var tvungen att sätta en regel under men jag inser att det bör fungera att sätta en extra spikläkt där. Blir inte lika stumt men bättre än inget. Tack för input.
Riggen: Alternativ 3 då det verkar fungera bäst med befintligt hus... Men man skulle ju vilja se en bild på hela skapelsen för att få en bättre uppfattning...
andersmc: Att de raggar kunder är väl helt OK, det gör de flesta företag. Men det här att de ska pressa er att slå till snabbt, det tänder varningslampor. Det är typiskt skojarbeteende. Jämför med historien om Marlenes växthus: http://www.byggahus.se/forum/vaxthus/189956-erfarenheter-av-vaxthus-solsidan-fran-rosenberg-wase.html
Tiger79: Byt ut den! Bör inte vara något större problem... Annars måste du klä in den, känns som mer jobb.
DrBosa: Tveksam till det också, har ej testat själv. Måste ju finnas nån som vet hur man _ska_ göra?
KnockOnWood: Fröberg, du måste nog vara mer specifik i dina frågor. Som tex Vad vill du fästa, en led-lampa eller en 100-kilos gjutjärnslykta? Vad finns bakom cellplasten? Hur tjock är cellplasten? När du väl har klurat ut dessa frågor kanske svaret ger sig självt :)
jkarlberg: Hej! Sitter och funderar över morgondagens jobb. Har reglat upp för fönster och satt spikregel runt fönster.. Överblecken, ska de sättas fast innan man sätter bottenbrädorna? Fönsterblecken sätter man väl dit när man satt foder? Tänkte ha fönstrena i liv med lockpanelen, då sätter jag dem mot bottenbrädan eller hur?? En annan fråga om bottenbrädorna, ska de sitta en bit ifrån
Mats.Hulten: Hmmm... Man kan ju fråga sig vilken storlek på trappa han förväntade sig... :wow:
ErikC304: Hej! Vårt hus har haft tegelfasad sen 60-talet, men denna är sen 2006 ersatt med tilläggsisolerat trä. I samand med fasad-ändringen så lades ett nytt tak på en utbyggnad som är ca 4.5 meter lång utefter fasaden. Men man brydde sig inte om att ta bort den armerade betongbalk som teglet stått på ovanför utbyggnadens tak. Istället tog man bort takplåten och byggde en ny takkonstruktion
Enoksson: Silikatfärg är det väl som gäller för teglet. Jag skulle målat teglet vitt, träpanelen ljusgrått och fönster/dörr lite mörkare grått om jag ägde huset.
Carl_H: Hej! Är ingen expert men har letat en hel del nu. Vi står inför liknande val titta på http://www.folksam.se/testergodarad/byggaochrenovera/fargtest2012 Beckers Perfekt 3 st anmärkningar på mögel Cuprinol Täckfärg 11 st anmärkningar på mögel, "tveksamt resultat" Jag har nästan betämt mig för Beckers Perfekt eller Alcro bestå, som ska vara samma färg, Cuprinol kom inte bland
Alfredo: Är det mycket? Jag skulle vänta tills dropparna/stänket torkat och sedan peta/skrapa bort det. Har du tur syns det inte. Har du otur får du bättra på med rödfärg. Har du riktigt otur kommer "påbättringen" att synas mer än om du bara skrapar bort det. Prova gärna på enbart någon fläck först.
johu: Hej, Vi har ett hus som är vitrappat som vi skall måla om med obruten kalkfärg, så det kommer antagligen att bli "kalkvitt" ;) Det finns en utbyggnad på huset, från slutet 50-talet, vars fasad är en brunlaserad fjällpanel. Inte så fint ihop kanske. Vi tänkte försöka måla om den i nån slags vit nyans, så att det blir mer som övriga huset, och då är ju frågan om det går att
M_Persson: Hej. När det regnar och samtidigt blåser ifrån norr så ser jag på bottenvåningen att det kommer ut fukt från den putsade väggen på insidan av garaget. Det är likadant under de 3 fönster som sitter där. Har även sett att det var fukt nära taket (3 meter takhöjd) kan det vara så att vattnet kommer in vid fönstren på ovanvåningen och rinner nerför väggen? Väggen består av
Sommartorparn: Köp ett medel där det tydligt står skrivet att det inte etsar glas.
binebums: Hej! önskar få lite tipps=/ ska måla om huset och har bestämmt mig för färgen 0502-y fast halva brytningen.. alltså lite gulare än 0500 men vitare än hel brytning 0502-y.. MEN..jag vill ha helvitt hus.. men ska jag använda nån annan vit kulör runt fönstren?eller kan man köra samma färg rätt över? ska ha en gråaktig färg intill fönstren så det är det ända som bryter av? vore
el mike: Hej hej,, Jag undrar om det funkar o bara riva bort lockbrädorna på den stående panelen och sen spika dit liggande panel direkt på de gamla panelen??
paddeman: Och hur gör man den mest hållbara lösningen? Tänkte att jag skulle klä fasaden med frigolitskivor, 50mm, för att sedan spika 45x45 reglar genom frigoliten och ytterst sätta panel. Då kommer trä aldrig i kontakt med betong samt det blir en fin luftspalt mellan frigolit och panel. Vad tror ni om det?
Bricco: Ja du bör beroende på väder och hur du tvättat vänta ett par dagar upp till en vecka blev jag rekommenderad. Jag köpte en fuktmätare för ca 200kr som jag kollade med innan också.
spursfan: Fick vax från en marchall på min putsade fasad när det blåste på nyårs afton. Någon som har ett bra tips för att få bort utan att behöva måla om hela sidan?
Mad_Man: Tack för tipsen. Dock så är problemet att jag målade muren förra året och redan nu så har färgen börjat att släppa längst ned. Då misstänkte jag att det var ett fuktproblem, att fukt trycker på underifrån (eftersom det är en husfasad så kan det knappast komma inifrån). Vad göra? Att måla igen med samma färg känns lite meningslöst. Och att måla "hålen" med silikat känns