Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. min sambo och jag har precis köpt hus MEN såhär ser det ut runt ytterdörrarna ut sjukt fult !
Försök få säljaren att ersätta det såsom "dolt fel" ;-)
Sorry, kunde bara inte låta bli.
Sätta plåt framför eländet kanske kan funka?
/Kent
Sorry, kunde bara inte låta bli.
Sätta plåt framför eländet kanske kan funka?
/Kent
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
Jag tycker också att det ska vara kvar. Det var ju coolt 
Låt det vara, det är ovanligt och passar på denna hustypen.
Fundera istället på hur ni kan måla om järnräcket framför i lämplig färg, för det var gräsliga färger.
Och sedan misstänker jag att ni har en betongtrappa som också kan målas så det passar.
Även belysningen byter man till något mera passande som matchar moasiken på väggen.
Ni har en "dörrknackare" i i mässing/brons och sedan rostfria handtag, även det går att göra mera harmoniskt.
Skulle faktiskt låta någon arkitekt få lägga en timma på entren och området runt för att se vad man kan göra.
Fundera istället på hur ni kan måla om järnräcket framför i lämplig färg, för det var gräsliga färger.
Och sedan misstänker jag att ni har en betongtrappa som också kan målas så det passar.
Även belysningen byter man till något mera passande som matchar moasiken på väggen.
Ni har en "dörrknackare" i i mässing/brons och sedan rostfria handtag, även det går att göra mera harmoniskt.
Skulle faktiskt låta någon arkitekt få lägga en timma på entren och området runt för att se vad man kan göra.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag instämmer med meckis! Att spackla och måla är nog det enklaste (och billigaste) sättet att ändra utseendet.meckis skrev:
Två påpekanden dock:
1)
Här på ByggaHus är vi alla ansvarkännande och noggranna experter: Det är mosaik, inte kakel du har runt dörrarna.
2)
Mosaiken är kanske lite tveksam, men dörrarna är verkligen fula i sin pretentiösa femtiotalsstil.
Dem måste du göra något åt.
Enklast (och billigast) bygger du nya trendiga dörrar av OSB. Eller betong.
Lycka till med det nya huset!
Skall bli kul att läsa vad ni hittar när ni kommer in i huset!
I avdelningen noggranna experter bör vi också påpeka att en fasadförändring kan kräva att du söker bygglov.
Om du väljer att bygga en ny dörr så glöm för bövelen heller inte att energiberäkna den och göra en livscykelkostnadsanalys. Kontrollera också att den uppfyller kraven i BBR, och den inte påverkar inomhusklimatet negativt så du kommer i strid med socialstyrelsens rekommendationer. Tänk på miljön också, väljer du betongdörr så välj närproducerat sand som ballast. Kattsand har ofta färdats långt och är direkt olämplig även de har extrapris på de på ICA.
Om du kör på dörr i OSB så tror jag du kommer få dålig passform på dörren om du inte använder Festool maskiner. Blå bosch kan gå om du har tur, men jag är rädd att det den inte kommer hålla lika bra.
Oavsett så bör du göra ett par olika skisser i sketchup och publicera här.
Välkommen hit förresten
Om du väljer att bygga en ny dörr så glöm för bövelen heller inte att energiberäkna den och göra en livscykelkostnadsanalys. Kontrollera också att den uppfyller kraven i BBR, och den inte påverkar inomhusklimatet negativt så du kommer i strid med socialstyrelsens rekommendationer. Tänk på miljön också, väljer du betongdörr så välj närproducerat sand som ballast. Kattsand har ofta färdats långt och är direkt olämplig även de har extrapris på de på ICA.
Om du kör på dörr i OSB så tror jag du kommer få dålig passform på dörren om du inte använder Festool maskiner. Blå bosch kan gå om du har tur, men jag är rädd att det den inte kommer hålla lika bra.
Oavsett så bör du göra ett par olika skisser i sketchup och publicera här.
Välkommen hit förresten