5 144 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Mellanrum mellan bottenbrädor vid lockläktpanel?
En bekant till mig håller på att bygga ut och ska till att montera panelen inom kort. Hans tanke var att montera bottenbrädorna kant i kant men jag sade att man bör nog ha någon mm mellan för eventuell "svällmån".
Min fråga nu är om man bör separera brädorna mer än de 2-3 mm som jag och min vän talade om för att få en ökad luftväxling bakom panelen.
Han kör med 22x145 bottenbrädor och 19x58 (udda mått, jag vet) som lockläkt. Luftspalten mellan vindväv och panel är 22mm.
Min fråga nu är om man bör separera brädorna mer än de 2-3 mm som jag och min vän talade om för att få en ökad luftväxling bakom panelen.
Han kör med 22x145 bottenbrädor och 19x58 (udda mått, jag vet) som lockläkt. Luftspalten mellan vindväv och panel är 22mm.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Min ambition är att det ska lappa över med 25 mm, dvs din bekant borde ha 8 mm mellan.
Protte
Protte
Mellanrummet använder jag för att fördela in bottenbrädorna så att locken hamnar där jag vill ha dem, i förhållande till foder, vattbräden och sådant. Det finns ju lite utrymme att leka på och de få millimetrarna på varje bräda ser man inte skillnaden på (beroende på hur breda bottenbrädorna är förstås, men ju smalare brädorna är så finns det ju flera mellanrum).
Redigerat:
Klicka här för att svara