6 889 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Fel husfärg...
Har köppt färg på flygger färgaffär. Har litat på dom och tagit den färg som de rekomenderar. Grundolja som är vattenbaserad, grundfärgen är oljebaserad, målarfärgen vattenbaserad. Att blanda vatten och oljebaserad färg ska tydligen ej vara bra har jag hört nu...Har målat hela huset med detta.
Är det någon som vet vad som kan hända med färgen nu och längre fram? Vad gör jag?
Mvh Anders
Är det någon som vet vad som kan hända med färgen nu och längre fram? Vad gör jag?
Mvh Anders
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Det där skall inte vara ngt. problem.
Det finns två huvudtyper av vattenbaserad färg för utomhusbruk. Akrylatfärg eller vattenbaserad alkydfärg. Akrylat är den traditionella vattenbaserade färgen som har funnits länge. Alkydfärg som är lösningsmedelsbaserad är det som kallats oljefärg. Nu för några år sedna kom färgindustin med vattenbaserad alkydfärg, dvs (enl. reklamen) vattenbaserad oljefärg.
Det som inte fungerar är att måla alkydfärg (oavsett om den är vattenbaserad eller lösningsmedelsbaserad) ovanpå akrylatfärg.
Det finns två huvudtyper av vattenbaserad färg för utomhusbruk. Akrylatfärg eller vattenbaserad alkydfärg. Akrylat är den traditionella vattenbaserade färgen som har funnits länge. Alkydfärg som är lösningsmedelsbaserad är det som kallats oljefärg. Nu för några år sedna kom färgindustin med vattenbaserad alkydfärg, dvs (enl. reklamen) vattenbaserad oljefärg.
Det som inte fungerar är att måla alkydfärg (oavsett om den är vattenbaserad eller lösningsmedelsbaserad) ovanpå akrylatfärg.
Det går bra att måla alkydfärg på akrylatfärg så länge akrylatfärgen är helt genomhärdad, målartvättad och mattslipad (vissa tillverkare säljer t.o.m akrylatförstärkt alkydfärg). Det är endast om akrylatfärgen inte är genomhärdad som man kan få problem om man målar över med alkyd.
Vattenburna och oljeburna färger går att kombinera fritt utan helt utan problem så du har inget att oroa dig för.
Vattenburna och oljeburna färger går att kombinera fritt utan helt utan problem så du har inget att oroa dig för.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Intressant, hur lång tid tar det innan man kan anse att akrylatfärgen är genomhärdad? Ser man det på något sätt?Helioz skrev:Det går bra att måla alkydfärg på akrylatfärg så länge akrylatfärgen är helt genomhärdad, målartvättad och mattslipad (vissa tillverkare säljer t.o.m akrylatförstärkt alkydfärg). Det är endast om akrylatfärgen inte är genomhärdad som man kan få problem om man målar över med alkyd.
Jag har lärt mig att all vattenbaserad alkydfärg innehåller en viss inblandning av akrylat, det skiljer stort mellan fabrikaten, varierar tydligen mellan 5% och upp över 30%.
Runt en vecka brukar det ta innan den är fullt härdad men det beror på temperatur, luftfuktighet och hur tjockt man målar. När den är genomhärdad minskar glansen något och färgen känns torr i ytan, träet struktur syns även lite tydligare. Går kontrollera genom att slipa lite lätt på ytan (färgen skall inte gegga i sandpappret utan bli till damm) eller genom ett tejptest (ej genomhärdad färg kommer följa med när man drar bort tejpen).
För ca 3 år sedan blev jag övertald/rekomenderad att använda Flügger Aqua 99 till vårt hus. Huset var tidigare målat med oljefärg och det var det som jag åkte in för att köpa. Förra sommaren upptäkte vi att panelen hade röt och fuktskador, även fönsterna hade samma sorts skador (fick samma färg till fönsterna). Nu under sommaren har vi varit tvugna att byta ut panelen och en del fönster, dom andra har fått renoveras från grunden. All färg har tagits bort från takfötter osv och så har vi fått göra om allt från rent trä. Ett enormt jobb och stora pengar.
Jag skulle råda dig att verkligen ha koll på panelen!
För oss har det varit ett enormt dyrköpt "misstag" att lita på dom som sålde färgen.
Mvh Linda
Jag skulle råda dig att verkligen ha koll på panelen!
För oss har det varit ett enormt dyrköpt "misstag" att lita på dom som sålde färgen.
Mvh Linda
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Om du har målat på ett torrt, rent och friskt underlag samt hållit de övermålningstider som anges på burkarna bör du inte ha något att oroa dig för. Det vanligaste felet är att folk målar på icke tillräckligt torrt underlag, samt att man hoppar över grundolja/grundfärg.linans skrev:Har köppt färg på flygger färgaffär. Har litat på dom och tagit den färg som de rekomenderar. Grundolja som är vattenbaserad, grundfärgen är oljebaserad, målarfärgen vattenbaserad. Att blanda vatten och oljebaserad färg ska tydligen ej vara bra har jag hört nu...Har målat hela huset med detta.
Mvh Anders
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden