S
sankaboy: Bor i Stockholm. Hur som helst har jag tagit reda på vad det är för bruk som användes senast. De körde med Weber ädelputs, men sedan verkar det finnas olika modeller även av det. Ska tydligen vara en standardfärg som används, men jag hittar dåligt med information var man kan köpa, vilka färger som finns mm.
11 svar · 8,1k läst
·
N
nemlan: Testa om du kan lösa upp färgen med T-sprit. Om det går så är det sannolikt en akrylatfärg, vilket är hyfsat vanligt i och med att många putsfärger (som felaktigt rekommenderas på tegel) är akrylatvarianter.
3 svar · 4,5k läst
H
Helioz: Fönstersmygar brukar jag sätta hyvlade bräder runt om (måste ha skarpa kanter ej rundade). Låt de sticka in runt 1-1,5 cm (detta blir tjockleken på putsen) och kolla så att de sitter vinkelrätt mot fönstret. Om inget fönster är monterat så gör detta på båda sidor. Sedan är det bara att packa "formen" full med bruk. Börja överst, där behöver bruket ha en speciell konsistens som
20 svar · 36,3k läst
M
MUSS: Jag kom just in after att ha varit ute och inspekterat panelen (som snickarna har monterat). Givetvis är det Z panel, de går att ta bort utan problem. Jag tar på mig dumstruten, således har jag egentligen inga problem med det teoretiska. Bara det praktiska som återstår. Tack för hjälpen.
9 svar · 31,3k läst
·
P
Peter_K: Jo det blev en Biltema picka för 1400:-. Funkade alldeles utmärkt och all panel är uppe nu.
6 svar · 11,4k läst
K
_kiM__: Jag tror inte det finns några sådana bestämmelser... De två närmaste husen är röda, så när dom godkände vitt tänker jag att det inte finns. Vet att andra områden i kommunen (som visserligen är planlagda) är så hårt reglerade att dom kräver röd fasad och röda takpannor. Lite längre bort i mitt område är husen i en salig blandning. Finns ett svart men är osäker på om det
2 svar · 3,2k läst
janwide
janwide: För min del har det bara handlat om bekvämlighet. Yes har vi hemma så då är det bara att köra igång!
17 svar · 3,6k läst
The Tor
The Tor: Poängen med ett överbleck är ju bl.a. att det skall skydda just fodret och då behöver det ju sitta ovanpå detta.
3 svar · 1,7k läst
V
viktordt: Färgen på de gamla bräderna var också någon slags akrylat/plastfärg, och de var ju fräscha som tusan ändå, så jag antar att det kommer in så lite fukt att den tar sig bort i luftspalten under lockbräderna. Tack för hjälpen - jag kör helt enkelt på exakt samma konstruktion som det var tidigare. De gjorde kanske inte ALLT fel på 70-talet. ;) Bara inredda källare, men det är en
6 svar · 7,8k läst
A
AndersS: Är en ganska normal konstruktion som man ser på äldre hus. Ser inte det som en riskkonstruktion.
3 svar · 2,6k läst
mexitegel
mexitegel: Ja, detta var alltså argumenten för att välja mexistens fasad. Möjligheten att färgsätta husets fasaddetaljer, men lik förb... så valde alla brunt? :D På vårt hus är detaljerna färgkonverterade till svart, men härnäst så blir det nog vitt istället... [bild]
0 svar · 4,0k läst
·
F
Flanharry: Jag skulle ha ett installationsskikt mellan plast och osb + gips. Annars kommer plasten att penetreras så fort du drar i en skruv där det inte finns regel. Då kan du även skruva gipset var du vill utan att ha hål i plasten.
3 svar · 1,6k läst
M
MMR: Sen är det ju inte så lätt, det beror ju på husets förutsättningar och vilken typ av ventilationssystem ni har idag. Är det ett äldre hus, så är det antagligen självdrag. Inte helt omöjligt att man satt igen ventilerna med tiden. Har man någon typ av modern vetilationslösning med återvinning så bör man nog kolla upp vad man har innan man gör ingrepp och förstör en befintlig
2 svar · 1,7k läst
S
sukram78: Jag använde murbruk eftersom jag ändå skulle laga en del sprickor så då fixade jag även borrhålen.
1 svar · 1,1k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Hittade en prislista på XL Bygg i Linköping nu och de hade ju rätt överkomliga priser, 16,50:- och 21,50:- för grundad. Nu återstår att kolla upp vilka längder de har.
5 svar · 1,8k läst
·
janwide
janwide: Tack för alla svar. Det blir nog lecablock ändå så att det blir riktigt stadigt. Utrymningsmässigt ligger det en ytterdörr precis intill så det är inget problem. Dock en bra synpunkt.
6 svar · 11,7k läst
·
cederbusch
cederbusch: Vi målade takutsprång med samma färg som fönster och dörr. Kulören är mörkröd. Vindskivor, foder och smygar är oxå behandlat med vitriolen. Gammalt tegeltak och svarta hängrännor. Blev en snygg kombination tycker jag. Det är inte riktigt färdigt på bilden men ni får en hum.
10 svar · 15,3k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: saturnus har låtit såga upp bredare fjällpanel (145) till sitt hus och har lagt upp en del bilder på både huset och detaljlösningar vid knutar och foder. http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/155015-nagon-nackdelar-med-fjallpanel.html http://www.byggahus.se/forum/fasad/151405-fragor-och-tips-angaende-fjallpanel.html
9 svar · 12,5k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Låter som att putsen kan behöva armering här. Tagel eller människohår från frisören (tips som jag fick i en annan tråd)
2 svar · 6,1k läst
P
poitsu: Vi har slätputsat vår tegelkåk enligt följande: http://www.sto.se/38742_SE-Fasadsystem-Putssystem_-_StoNordic.htm Förbehandling-grundputs-armeringsnät-grundputs-slutbeläggning Alla smygar och hörn förstärks med lister och armering. Västsverige ca 890:-/m2 exkl moms (räkna inte bort fönster och dörrar pga extrajobb runt om med förstärkningar mm) +45:-/m2 med STO lotusan
1 svar · 2,1k läst
P
peelia: ---
11 svar · 2,7k läst
·
P
11 svar · 2,7k läst
·
A
amatörens: Hur mycket rabatt man får är oväsentligt, det är slutpriset som är avgörande. En snabb googling får fram att bygghemma tar 2083:- ink frakt. Hornbach brukar ha bra priser på demidekk färgen annars.
1 svar · 2,0k läst
K
Kaliz: Hej! Fick tag i en alg och mögeltvätt ifrån Jotun tror jag det var som inte behövde sköljas utan skulle sitta kvar till målningen. //KaliZ
3 svar · 19,4k läst
1
1000konst: Finns broschyrer där det inte framgår! Skulle nog inte tittat på den om jag sett att det var täcklasyr innan jag köpte. Vet inte ens om det finns på deras hemsida. Dock hittat en broschyr(se bild) när jag var å klagade. [bild]
3 svar · 11,5k läst
·
R
Robert-san01: Någon som sprutat Nordsjö ONE med pump och kommer ihåg vilket munstycke ni körde med? Väger mellan ONE och Tinova VX+, men frågan är om min pump fixar ONE då den skall vara lite tjockare.
2 svar · 4,3k läst
Maveric77
Maveric77: Hej på er! Det finns ju många typer av strukturer på putsfasader, slätputs, rivputs, spritputs, rappat o.s.v. Vet någon om det finns en bra sida där man kan se bilder på dessa olika typer? Eller om någon har bilder här som de kan lägga upp? Jag har googlat men de flesta träffar är ju på slätputsat och stänkputsat. Dessutom så är det svårt att googla på typer av puts som man
0 svar · 2,5k läst
N
norrbottenstorpet: Det räcker med något varv med piazavakvasten. Det behövs inte mer, bara löst som ska bort innan du målar nytt. Det är ju det so är det enkla med falurött. Om man är försiktig med högtryckstvätten och sedan låter det torka flera dagar efteråt, tror jag nog att det också skulle funka. Kör inte för nära eller länge bara så att du pressar in en massa vatten i trät.
1 svar · 3,7k läst
L
Lago: Det beror ju på hur hårt läkten är spikad , prova med att slå under kofoten och bänd, följer spiken med är det bara att dra ut den, annars fortsätt bryt.Brädan och läkten skarvas hälst på en regel,men inte på samma.Såga till en bräda i ca 30 gr lutning och några cm för lång ,skruva fast den ovanpå den dåliga ,följ lutningen och såga av ,prova ,fixa längden, och spika i
1 svar · 1,4k läst
T
Tyrström: Stämmer bra, den skall motsvara s0502-y. Den som bryts i butik kan vara något gulare.
2 svar · 19,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.