Har beställt ett garage som kommer till helgen. Det är inte grundmålat.
Hur löser man detta bäst? Kan man måla det nu? Eller ska man vänta till våren? Hur kommer träet må då efter en vinter utomhus?
Behöver lite tips här nu känner jag...

Ingen? Det närmar sig helgen och vill ju inte montera ett garage som inte kommer klara vintern...

Vad skall du måla med. Slamfärg? Linoljefärg? Modern färg?

Vid minusgrader är vattenbaserad färg uteslutet. Linoljefärg kommer att ta mycket lång tid på sig att torka. Slamfärg tror jag dock att man kan slänga på även om det rör sig kring nollan?

Jag hade nog bara försökt grundolja träet och sedan tagit målningen till våren.

Ingen aning vad jag skall göra... därför jag frågar! :D
Nej men jag vill att det ska stå sig under vintern, om det bara är att grundmåla/olja så kör jag på det. Själva målningen kan vänta till sommaren.
Någon som kan säga var för grundolja jag ska köra på? Kan man måla det med temperaturer kring nollan? Nu ska det ligga runt 5 plus här framöver en vecka vad jag kan se prognosen.

Kanske räcker med att grundolja det när det ligger på rätt sida av nollan?

När jag var tvungen att grundolja en sen höst blandade jag färgpigment i oljan för att inte solljuset/UVstrålarna skulle skada träfibrerna inför målningen nästa år. Är dock osäker om just 5 grader är tillräckligt för att grundolja..

Monterade mitt garage mitt i snöstorm och grundade/målade först till våren. Tog ingen skada av det. Trät såg friskt ut till våren iaf...

Garaget är i moduler där panelen redan är spikad?

Hemmakatten
Jag tror man behöver bestämma sig för vilket färgsystem man vill ha och följa anvisningarna för respektive fabrikat. T.ex. så har man bestämt att huset skall betsas och sedan får man bestämma fabrikat, t.ex. Alcro. Följer man deras (eller nåt annat kvalitetsmärke) anvisningar har man en garanti på att färgen ska hålla X antal år. Vi grundoljade ett förråd på senhösten, gick utmärkt, men det gäller att pensla tunt.

Bra också att läsa Folksams rapport om olika färgfabrikats tålighet mot mögel. Rapporten kom för några år sedan, men googla så hittar du den

Själv har jag fått helt olika råd i olika färgaffärer så det är inte helt lätt.
Men jag har haft en hel sida på huset som stått med bara grundfärg på över en vinter och den såg helt okej ut. (Förutom lite algpåväxt då men det är ju inte grundfärgens fel) Jag har även haft lite omålade spillbitar som temporärt skydd och de såg okej ut de också. Så jag tror det kan funka.

Min personliga favorit är tjejen på Flugger som insisterade på att det inte gick att grundmåla och dra ett lager färdigfärg på panelen innan uppsättning så som jag hade tänkt. Nepp, det absolut enda godkända sättet var att sätta upp panelen "rå" och sedan skulle precis varenda spikhål oljas... Sedan grund och färdigfärg.
Givetvis begriper jag att det är det i teorin bästa sättet men vad tusan, det skall ju vara praktiskt genomförbart också!

Hej, är det runt 5 grader och som idag där jag befinner mig runt 90% fuktighet i luften så skulle jag inte göra någonting alls med garaget nu i vinter, vänta till våren!

Risken att det kommer gå åt pipan är stor och derby bara till att tvätta huset i
vår med först alg/mögeltvätt och sedan med fasadtvätt så kommer du ta död/bort det som eventuellt har börjat växa under vintern.

Så ta vila från penseln några månader :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.