Nybyggnation i gammaldags stil. Faluröd slamfärg med vita knutar, tegelfärgade takpannor. Ja, som ett hus på landet från slutet av 1800-talet/början av 1900-talet, ni vet...

Är hänvisad till moelvens.se ytterfasader. Ska ha liggande panel på 2-våningshus. Undrar om ni har några tips på vilken ytterfasad som bör väljas för ett så klassiskt och genuint utseende som möjligt (utan att plånboken spricker totalt). Byggaren har i dagsläget föreslagit en enkelfasad. Har ni andra tips/funderingar/ideer?

Är superglad för snabba tips då vi ska knyta ihop säcken inom kort. Se även http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Fasad-och-utemiljo/#Kategori 1|Ytterpanel;

Mikael_L
Men vad är det för stil på huset då?

För var inte fasad med stående plank och lockläkt väldigt vanliga runt sekelskiftet 18-1900...?
bild.jpg

Är det inte ganska ovanligt med liggande panel till Falurödfärg? Det känns som man vill ha oljefärg till det?

Mikael_L
Ja jag själv famlar ju totalt i mörker här.
Jag tror/gissar att de flesta vanliga husen från runt förra sekelskiftet hade stående panel.
Men om man tittar på lite finare hus, herrgårdar och grosshandlarvillor och så kan man hitta mer av liggande panel.

Men alltså jag har ju nästan noll koll här, så ta inte något av det jag skriver för sant.

I vilket fall vågar jag ännu mindre föreslå någon panel som skulle vara tidstypisk. Jag har läst att New-england husen hade liggande fjällpanel. Men det behöver ju inte betyda något för de svenska förhållandena.

Men om man tänker logiskt så känns ju Mälarpanel/Z-panel/dubbelfas som en panel som skulle krävt våldsamt mycket hyvlande för hand på den tiden, så frågan är om inte denna variant är ett modernare påfund som kom först när ånghyvlar blev vanliga på sågarna.

ironpower skrev:
Är det inte ganska ovanligt med liggande panel till Falurödfärg?
Ovanligare men visst förekommer det. Tänk dock på att slamfärg bara bör målas på en sågad yta. Det fanns förr speciella rödfärgsbräder som t.ex. kunde vara dubbel fasspont med sågad yta. Just såna sitter under nuvarande panel på vårt 1890-talshus. De sitter då lite omväxlande liggande och stående på olika delar av huset. Fast jag vet inte hur lätt det är att idag få tag på ohyvlad ,sågad och spontad panel.

Mikael_L skrev:
Jag tror/gissar att de flesta vanliga husen från runt förra sekelskiftet hade stående panel.
Men om man tittar på lite finare hus, herrgårdar och grosshandlarvillor och så kan man hitta mer av liggande panel..
Ja, skulle nu huset ge det intrycket så är det helt OK. Min tanke var dels estetisk (trolla bort det höga utseendet), dels praktisk (om man med tiden skulle få fuktskador längst ner så behöver man bara ta bort en planka istället för att kapa många småsnuttar, med allt vad det innebär för utseendet efteråt)

Mikael_L
StarGate skrev:
Nybyggnation i gammaldags stil. Faluröd slamfärg med vita knutar, tegelfärgade takpannor. Ja, som ett hus på landet från slutet av 1800-talet/början av 1900-talet, ni vet...
Ett tips, fundera på ljusgrå knutar mm. Det brukar väl vara en 10% grön umbra eller något sådant. Jag själv tycker det är görsnyggt.
http://www.gardochtorp.se/print.aspx?article=6192
fargsattning2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men om ni köper vita färdigmålade fönster så vete tusan. Det är kanske inte så snyggt att ha ljusgrå foder och sen vita karmar ...?

Är hänvisad till moelvens.se ytterfasader. Ska ha liggande panel på 2-våningshus. Undrar om ni har några tips på vilken ytterfasad som bör väljas för ett så klassiskt och genuint utseende som möjligt.
Hur viktigt är det då? Alltså så "klassiskt och genuint utseende som möjligt".
För ifall nu stående panel med lockläkt egentligen ser mest genuint ut så är kanske alla liggande alternativ ett såpass stort avsteg att det inte spelar så stor roll vad du väljer.
En tanke bara.
Om du verkligen vill få input om hur det såg ut på den tiden så borde byggnadsvårdsforumet vara bra.
Har du f.ö. någon bild på hur huset ska komma att se ut?

Byggaren har i dagsläget föreslagit en enkelfasad.
Vad menas med enkelfasad?

Jag är inte helt hemma på detta område, men jag inbillar mig att man vid tiden du beskriver oftare använde hyvlad panel målad med linoljefärg. Antingen stående ohyvlad lockpanel målad med slamfärg eller hyvlad spontad panel som var målad med linoljefärg. Ofta var den panelen även indelad i flera fält så att det var omväxlande stående och liggande. Ibland även diagonalt.

Att ha hela fasaden i ohyvlad liggande fasspont målad med slamfärg kanske förekom också, men jag undrar om det var speciellt vanligt. Tycker du det är snyggt är det bara att köra på, men jag skulle inte tro att det är rätt metod för att få det att se så klassiskt och genuint som möjligt ut.

StarGate skrev:
Ja, skulle nu huset ge det intrycket så är det helt OK. Min tanke var dels estetisk (trolla bort det höga utseendet), dels praktisk (om man med tiden skulle få fuktskador längst ner så behöver man bara ta bort en planka istället för att kapa många småsnuttar, med allt vad det innebär för utseendet efteråt)
Rent praktiskt tror jag inte man ska överdriva skillnaderna mellan liggande och stående panel. Vår slamfärgade stående locklistpanel är nu ca 20 år och fortfarande i bra skick. Kan säkert hålla i alla fall 20 år till. Så den praktiska aspekten här kommer alltså in om kanske 40 år för din del.

Och att byta en hel bräda om man inte vill skarva är också rätt snabbt gjort. Använder man liggande spontad panel är problemet istället att lossa dem utan att sabba sponten på brädorna bredvid.

Stående locklistpanel är nog bland det mest klassiska man kan ha, speciellt om man kör slamfärg. Den bör dock vara rätt bred.

Oavsett paneltyp är dock detaljerna väldigt viktiga för ett klassiskt/traditionellt utseende: avsluta panelen med en dropplist, fönsterfodrens utformning, inga plåtbleck i skarpt vitt eller svart (måla in eller använd trä i bra kvalitet istället), fönstren ska liva med fasaden och inte vara insjunkna, använd fönster med riktig spröjs osv osv. Dock tror jag det kan vara svårt att få med moderna snickare på att göra detta, men det är det som gör hela skillnaden. Åk runt och titta på de äldre hus ni gillar och lägg märke till detaljerna för att få koll på hur ni vill ha det.

Att måla knutar och foder i vitt brutet med grön umbra är ett väldigt bra förslag. Rent vitt ger en för skarp kontrast och ser kallt ut, vilket andas mer modernitet. Fönstren kan målas i samma kulör eller kanske ännu hellre i gulockra eller en grön nyans.

Många kloka synpunkter, märks att ni vet vad ni talar om. Eftersom timmen är sen kommenterar jag bara snabbt några punkter sen mitt senaste inlägg.
Enkelfasad = Enkelfas. Problem när ord med samma stavning kan betonas/betyda olika.(jfr kanten är fasad vs trevlig trä-fasad på huset)
Bild: då måste jag klipp och klistra från ritningarna. Kommer kanske senare men inte just nu.
Groteskt vackert med guldockra färg. Det vill jag ha med tiden. Knutarna är från början inte helt vita utan mer åt det grädd(svagt gul)vita hållet till.
Valde 22x145-panel, den bredaste som fanns.
Dropplist är med i paketet. Det var byggaren som föreslog och jag hakade på.
Flera rundturer är företagna, just för detaljernas skull.
Sängen nästa. God Natt och tack för kloka rader. Uppskattas mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.