Fasad
antb: Min entré trappa är inte den tätaste och har dragit åt sig mycket fukt. Som ni ser på bilderna har de nedersta tegelstenarna totalt vittrat sönder (Mexitegel byggt -71). Antagligen är det en betongtrappa stennen som ligger, vad borde jag oroa mig för? Borde jag riva hela trappan med betong eller räcker det att fixa till så att ytan håller tätt igen? och byta ut teglet som spruckit?
Slapparsmurfen: Jag tittar en del på hus och jag har sett flera 60-talshus i enplan med platt tak där fasaden är en blandning med mestadels tegel upp till fönstrena och sen stående träpanel från fönstret och upp till tak. Vid dörrarna är det också vanligtvis lite stående panel hela vägen från marken upp till taket. Jag tycker denna husmodell är extremt ful och undrar vilka möjligheter som
Husplaner: Hej! Någon som har erfarenhet av procentsatts/ betalplan [bild] 1. Läcktning och stotec mineral ventecskivor monterade.60%? 2. Putsarbeten färdiga.30%?
chris47: Biltemas borrhammare är utformad som ett pistolhandtag. Den slukade inte så mycket luft heller så min 1,5 h kompressor funkar bra. /CC
Maveric77: Hej! Sorry att jag inte svarat tidigare, men mitt jobb inkräktar på min fritid...! :) Egentligen fick jag inget svar från muraren på varför jag just skulle ha ett C-bruk! Men Finja uttryckte det ju som att "du bör använda ett kalbruk för renovering", men de sa inget om vilket bruk som satt på väggen... Jag skulle tro att muraren konstaterade att det var ett C-bruk på väggen och att
Pepparkaka: [citat] Visst är det så, men rörelsen i spikhål i fasaden torde vara minimal.
eviljava: Jag tror att säljarna menar att de vill se ett riktigt kostnadsförslag (d.v.s. från en firma)? Gissningar från ett internetforum (vars deltagare inte vet mer än att det är ett tegelhus från -61) torde vara helt ointressant för dem? Det bästa är väl om ni gemensamt kontaktar en firma som får ge er ett utlåtande samt en ungefärlig prisbild?
f91jsw: Nya Zeeland: http://en.wikipedia.org/wiki/Leaky_homes_crisis [citat] Canada: http://www.building-inspection.ca/faqs_condos.html Problemen i Canada verkar inte vara enbart beroende på enstegstätade fasader utan även mer allmänt byggfusk.
Stefan N: Jag skulle inte lägga en krona på att måla om ifall putsen är bom, det är bortkastade pengar. Laga upp fasaden innan, men hur länge det håller är ju omöjligt att säga.
olabjörk: Vi kommer väldigt snart att putsa vårt gamla tegelhus. Vi bad byggfirman om att göra så att grunden sticker 3-4 cm längre ut än resten av den putsade fasaden. Mest för att vi tycker att det är snyggare. Vi fick till svar att det vore lite dumt eftersom att snö och regnvatten skulle samlas där, och förr eller senare orsaka sprickbildning i grunden.De tyckte däremot att vi kunde göra
isolde: [citat] Ja, det inlägget såg jag inte innan jag postade mitt senaste.
tobbe72: Man kan kryssa sig ner om man vill undvika ränder men enklast är att vara två,en som sparmålar och en som rullar.Färgen du valt är i mitt tycke utmärkt.Viktigt att man har en rulle av bra kvalitet som håller mkt färg.
Kärran1: Hej Roland och ni som svarat honom på hans frågor om linolja. Jag är i Rolands situation och vill gärna måla om mitt gamla hus med linoljefärg (vit gräddton från Ottossons). Sist det var målat (tidigt 90tal) var med en alkydfärg som också innehöll linolja. De flesta råder mig att köpa en modern färg (alkyd), men då jag är inne på att restaurera i gammal stil är jag ändå
Quist: Tack för svaret! Det som har fått mig fundersam är att i åtgångstabellerna i Webers broschyr "Putsa" (som omnämns ovan http://www.weber.se/uploads/media/putsa_05.pdf) så anger dom skikttjockleken för slammning med Base 222 till 10mm vilket är exakt samma som vid putsning?? Verkar konstigt tycker jag. Man kanske ska köra på Base 133 som dom anger 5mm skikttjocklek på vid slamning? Där
Bricco: Jag spolade hela mitt hus med vattenslang efter Jotun Kraftvask och min rekommendation är att ta det lite extra försiktigt med att spruta rakt och från nära håll där risken är större som runt fönster, dörrar osv. Jag fick ett litet läckage in genom fönstret på ett ställe men vi snackar kanske 5 teskedar vatten som snabbt torkar upp. Beror säkert på åldern på huset med men
Mikael_L: [citat] Hehe, ja vi är många som blundar och håller tummarna ... :cool: Var noga med att det blir minst en kapillärbrytande springa, som även tål något lite smuts och bos, typ att lite löv där inte direkt bildar en brygga upp till panelen. Och att det går att någorlunda lätt går att städa bort sånt från springan. Dvs, minst 1cm mellan trädäck och fasadpanel, men gärna 5cm.
raveper: Googla på eternithus och titta på bilderna. Finns ju både grå, gula och gröna mm. http://eternithuset.blogspot.se/2007_05_01_archive.html
baljbalj: Bra tips. Ska kolla med firman som är här och lägger tak.
baljbalj: Ska byta fasad i sommar och har fått in två priser på 22x170 & 22x70 bottenbrädor och lockläkt. Det rör sig om ca 150m². Grundmålat: 25kSEK Grundmålat + struket ett varv: 34kSEK 9kSEK skillnad för ett lager färg där färgen kostar ca 4kSEK? DVS 5kSEK för att slippa måla ett varv. Är det väl investerad arbetstid? (har aldrig målat förut så jag har svårt att bedöma
cederbusch: Tack Matti.
jivanoff: Efter vidare efterforskning så ska det bli som så här: Köldbryggorna minskar ju längre ut i fasaden fönstren kommer, så länge dom sitter i isoleringsskiktet och inte i själva panelen. Så får jag fönstren i "liv" med isoleringen så slipper jag köldbryggor runt fönstren. http://www.energiberakning.se/Koldbryggor/Koldbryggor.aspx
kaneone: Förresten Ola… tack än en gång för infon!
JanneL: Eller varför inte testa detta: http://www.thermogaia.se/referenser/brantabacken.cmsx Vore ju underbart om man kan spara 20% av energikostnaden.
Linda Larsson: Hej Vi målade om vår fasad 2009 (ca 35 år gammal fasad, grundhuset är från ca 1800 tal). Blev övertalad till att använda en vattenbaserad oljefärg Flügger Aqua 99, den skulle bete sig precis som den oljefärg som huset var målat med (Cuprinols oljefärg). Men idag står jag med ett fukt/rötskadat hus + fönster där fasaden och fönsterna måste bytas ut. Så mitt råd är att byt inte
dadid: Jag har beslutat att inte tilläggsisolera utan ändrar frågeställningen något. Huset är putsat med kalkputs. Södergaveln är dålig med större områden med bom. Resterande väggar är ok. Dock är huset målat med en silikatfärg vilket inte är så lyckat då färgen är hård och tät i förhållande till putsen. Detta ställer till det för mig. Om jag river putsen och putsar om bara en
Lars-Erik: [citat] Ok, jag har gjort en sammanställning av inläggen här och i "El" + kompleterat lite, i forumet Solvärme & Vindkraft.
KungAnka: Måste byta panel på gavelspetsarna eftersom den gamla gistnat bort* (byggt -69). Nuvarande panel är stående lockpanel med 95-brädor både ovanför och under, klassiskt 70-tal. Skulle det se konstigt ut att sätta ribb-panel, säg 145-brädor under med 45-lock? Huset är ett klassiskt 70-tals hus i brunt fasadtegel och brunt taktegel, gula gavelspetsar. *Akrylatfärg och söderläge. Nåja,