L
lnbern: Vi har ett garage som är murat i lecablock. Pga att vi ska fylla mot garaget, så har vi en sockel (på lecablocken) under fasadputsen. Vår entrepenör har använt Finja Cementbruk A för att slamma denna (med nät). Det vi undrar över är tjockleken på denna puts. Är det någon som vet om det finns några regler och standarder för tjockleken? Weber rekommenderar minst 15 mm (för socklar)
0 svar · 3,5k läst
Ola78
Ola78: [citat] Tror nog knappast det betraktas som byggfel om du gör så, så har man gjort länge och länken jag klistrade ovan visar också det, finns hustillverkare som fortfarande gör så. [citat] Jag satte själv bara 12 plywoodremsor horisontellt på mitt hus utanpå vindväven, kapade av dem med jämna mellanrum så det kunde blåsa luft rakt upp med. Fast min anledning var att huset är byggt
6 svar · 8,5k läst
W
wirsen: Borde vara i "färg, måla & tapetsera" inser jag nu... Snälla moderator flytta tråden...
1 svar · 3,1k läst
C
Cissi-84: Taket är inte omlagt men ska bytas under våren 2013 och virket har som sagt ett fuktvärde på 14% mätt med fuktmätare. Det har vuxit en pipranka utmed huset och upp på taket där som vi har tagit bort.
4 svar · 2,4k läst
·
svartöra
svartöra: Ungar brukar väl väsnas när de tror att det är mat i närheten, men föräldrarna kanske tvekar om ni sitter på altan och ser hungriga ut.. men det får väl vara deras huvudvärk. Det löser sig nog. Själva hålen kanske går att fixa ungefär som man gör med hål i gipsskivor - ett stöd som man pillar in genom hålet och limmar och/eller skruvar fast, och sedan en bit trä som ungefär
5 svar · 2,8k läst
mycke_nu
mycke_nu: De gånger jag haft virke liggandes länge, nu senast lärk, har jag spänt ihop bunten hårt med 4-5 rejäla spännband (skydda brädorna med lite masonit och spänn tills det knakar). Då har det hållit sig rakt. Inga propellrar eller bananer. Vill man att det ska torka bra så kan man lägga ströläkt mellan varje lager, se bara till att brädorna inte får en chans att röra sig år något
6 svar · 4,3k läst
Maveric77
Maveric77: Kollade och hittade en exakt likadan på nätet, det är en sån här jag har tillgång till! http://www.kgcverktyg.se/mur-puts-betongverktyg/handverktyg-mur-puts/ovrigt/trattspruta
2 svar · 3,8k läst
C
copello2: Vi har en öppen carport, dvs inga väggar utan bara tak, och jag vill nu måla det obehandlade innertaket vitt. Har redan grundoljat och skulle vara tacksam för tips på en bra oljefärg att måla innertaket med. Eftersom det inte finns ngn direkt väderpåverkan förutom omgivande luftfuktighet behöver det inte vara ngn avancerad täckfärg, typ akrylat färg. Utan söker en snygg , matt
0 svar · 1,8k läst
B
b8q: [citat] Jo, det bör man göra om man har en luftspalt bakom den gamla ytterpanelen. Själv har jag ingen luftspalt bakom den gamla, så när jag nu tilläggsisolerar och sätter ny panel, så bryr jag mig inte om att ta bort den gamla, bara lockläkten.
4 svar · 1,8k läst
·
H
huggan: Spika upp reglar, 45 eller 70 mm och isolera imellan, glasfiber funkar fint. Sen vindpapp eller asfaboard. Sen klär du huset med panelen som du vill ha. Kör gärna med en spikregel på 25*38/25*50 imellan vinsdskyddet och panelen för bättre avrinning och luftning.
10 svar · 26,9k läst
·
Wisentdual
Wisentdual: Missuppfattade... Raderat inlägg
5 svar · 4,8k läst
S
sukke2k: Okej de låter bra, fönster sitter inte i men de är bara en gjuten platta innanför så de är ju ingen fara, finns även golvbrunn. Blir inga fönster förän till vintern (när priserna är vettiga) blir en osb o lite plast för fönster hålen när fasaden är klar. Sent from my GT-S5570I using Byggahus
2 svar · 1,1k läst
FixarFarsan
FixarFarsan: Håller med de som säger slarv! Vi lejde bort målning och efter dem var det inte en enda droppe färg på altan eller stuprör - däremot är jag inte så nöjd med färgens kvalité med det skrev jag precis en egen tråd om :)
32 svar · 20,8k läst
·
S
sepani: Hej, Har några funderingar kring omklädsel av fasad, dels materialval och dels rimlig arbetstid för jobbet. Jag har ett fritidshus som ska kläs om. Idag är huset klätt med eternit. Det är 13 x 4 meter med en knappt 2 meter hög fasad. Det finns gavlar och en kupa men takreesningen är "låg". Valet har hittills fallit på sibirisk lärk eftersom jag trodde (?) det var underhålsfritt. Nu
0 svar · 3,6k läst
A
Almson: Tack! Skönt, kanterna känns ju tråkigast att måla...
2 svar · 1,7k läst
S
silash: Å, för att semestern är kort och färgen (den som inte flagnat ...) sitter hårt ...? Med andra ord: För att jag helst vill slippa, och för att det eventuellt känns som ett onödigt jobb att måla ett litet ruckel efter konstens alla regler ...
6 svar · 1,4k läst
G
Gabbe1: Jag körde med en vanlig korslaser, jag hade en byggställning som jag kunde ställa lasern på. Kan vara lite svårt att se i solljus men det funkade bra för mig.
3 svar · 1,6k läst
Alfredo
Alfredo: Jag är ingen expert men skulle tro att du utan problem kan måla när det passar under denna sommar om du nyligen har tvättat.
2 svar · 3,1k läst
pink_painter
pink_painter: Tack för alla svaren! :thumbup:
9 svar · 8,2k läst
·
D
DanNym: GrönFri och liknande produkter är väldig t effektiva när det gäller att "ta död" på själva växten men det kan ibland krävas tvättmedel för att få rent fasaderna, speciellt på porösa underlag där resterna kan sitta hårt in i porerna. Medel för fasadtvätt innehåller ofta natriumhypoklorit (som finns i tex klorin) och som inte bara dödar utan även bleker och mattar rester av
4 svar · 16,4k läst
S
sukke2k: Ja precis, fast ja hitta en såg här i stan med bättre priser än byggmax, och raka o fina brädor :) iaf bättre priser på de saker jag behöver och har köpt :) Sent from my GT-S5570I using Byggahus
7 svar · 1,4k läst
Hobbit
Hobbit: [citat] Svara aldrig med en fråga ............ Vett & ettikett i forumet § 1 :wow: [citat] Det är nog fel anledning och i så fall förbjudet att såga i befintlig fasad :p För övrigt tycker jag att ditt förslag lät vettig MvH Hobbit
3 svar · 1,1k läst
Ola78
Ola78: Som exempel T-vind super klarar att få en hel del regna på sig http://www.t-emballage.se/produkter#artikel=246002 medans den vanliga T-vind rekommenderas att täckas ganska snart efter uppsättning då dess motståndskraft är sämre. Om det är så vet jag ju dock inte utan detta är bara va de själva påstår.
2 svar · 9,8k läst
Dalbotant
Dalbotant: [citat] Tur att smaken är som baken, ett äldre hus utan avskiljningsbräda ser ju helnasigt ut. ;) På mitt hus kör jag på alternativ ett av de i början av tråden angivna förslagen.
10 svar · 12,8k läst
·
H
husetbrinnerinte: Får man bort fukten genom att gräva bort sanden? http://i47.tinypic.com/5zqqmq.png
0 svar · 1,4k läst
D
dosken: ok bra. Då ska jag sluta cykla och pappa ända upp. Dessutom kom jag på att det finns lite långsiktiga visioner på att bygga sovloft där uppe så ...
2 svar · 1,2k läst
D
DanNym: Det är helt sant att det oftast är bättre att lägga en svagare puts utanpå en starkare. Dock så får man se upp så att det inte blir FÖR stor skillnad på styrkan, då klarar inte det mjukare lagningsbruket av att vidhäfta ordentligt. En erfaren murare eller en duktig fackhandel/bruksleverantör bör kunna ge svar på ungefär vilken typ av bruk som du har och då kan du också sluta dig
3 svar · 9,7k läst
T
Trhuster: Okej, det enda som blev grått till slut blev en dörr till förrådet som är i anslutning till carporten. Tack för alla tips och intryck. :) [bild] [bild]
26 svar · 9,4k läst
·
T
teamlundver: Njae. Ska vi inte ha vita fönster så blir det fönster i ek eller teak vilket vi i nuläget tycker blir lite dyrt då det är så mycket annat som det ska läggas pengar på. Och sen är sambon orolig för vit puts med tanke på avgaser coh sådant.
16 svar · 4,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.