M
Marcussjogren: I värsta fall så tar du med dig en hel bit till en såg eller ett hyvleri så löser ju dem det. Men det kan ju bli bra mycket billigare om man hittar färdigt. Gör du det hos hyvleri så tar du ju 15-20m så du har lite hemma :)
9 svar · 4,0k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: OK, jag bara funderade på om oljad yta var ett problem. Men det är klart, visst är det olja i grundfärgen till akrylatfärgerna också, så det fäster väl bra på olja då. Slamfärg lär dock inte fungera, men det verkar ju TS inte ha. :)
13 svar · 4,2k läst
·
K
Kallebo: Delar av vår kolonistuga är av masonit med den räfflade sidan utåt. Har hållt sig bra! Är målad med någon plastfärg...
5 svar · 3,8k läst
Oldboy
Oldboy: Det är ofta mkt kåda runt grenar. Det är shellack som ska till.
1 svar · 3,4k läst
·
prototypen
prototypen: Jag har med hårdmetallskär och det har hållit så bra att reservskäret förfarande ligger i förpackningen. Har skrapat ett stort hus och några garage. Inga problem om det sticker ut en spik. En stålskrapa slipar man när den blir slö, finns ingen bestämd tid de håller. Bryna en färgskrapa anser jag är överöverkurs. Dra av med en bänkslipmaskin eller i nödfall vinkelslipen. Protte
1 svar · 10,8k läst
A
arlukin: Vad jag har förstått så kör en del med Metabo lackfräs för att få bort grånat trä (och färg). Har själv köpt en, men inte hunnit provköra. Regnet kom så jag fick sätta mig här en stund. https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/165475-lackfras-metabo-lf-724s-hur-bra-ar-den.html
1 svar · 8,8k läst
·
Anna_H
Anna_H: Eftersom det är slamfärg under som gör att oljefärgen inte har fäst ordentligt bör det gå bra att återgå till slamfärg. Ta bort ALL oljefärg och byt ut rötskadade delar.
6 svar · 4,8k läst
·
Oldboy
Oldboy: Låter intressant. Återkom gärna med bilder och mer info. Principen påminner om enstegstätade fasader, vilket bevisligen inte är någon bra lösning. Dock är det också stora skillnader. Den metod du beskriver påminner om reveterade fasader på timmer- el stående plank-stommar. Kommer material/metod från Österrike? Om de gör och det finns sådana hus där som stått i 10-25 år utan
2 svar · 3,1k läst
R
richardke: Det låter ju betryggande men de spolar ju av med vatten också. ?
2 svar · 3,0k läst
H
heimlaga: Om de är ursprungliga så finns de vanligtvis för att man murade en våning och byggde vidare av trä. På 70-80-talen var det modernt att mura tegel utanpå äldre trähus. Ofta vitt mexitegel. Passar "som glasögon på en älg" som finnarna brukar säga. Vanligen murade man bara kring nedre våningen för att tegelskalet inte skulle bli för tungt.
1 svar · 2,1k läst
K
KungAnka: Nu har jag provat. Jag har testat både med värmepistol och Lackfräs. Det klart enklaste är att byta ut brädorna, jag drog ut spikarna med spikutdragare. Kofot kanske går snabbare men med utdragare skadar jag inte vindskivan som sitter under. Fjällpanel kräver ju förhållandevis lite spik, så det är lättare att ta bort än annan panel. Ett alternativ till att byta helt är att ta av
2 svar · 4,4k läst
larsbj
larsbj: [citat] Tror inte det ger några följdfel, men dåligt gjort är det. Lägg i tätningsmassa som passar bra i färgen. (silikonfri) tex Tec7 eller sika221 och släta till med en blöt svamp.
3 svar · 1,8k läst
·
D
david7777: hmmm finns massor av trähus som erbjuder fasadputs som tillval samt ca 10 grannar som har det på sin trästomme men inget "schackbrädemönster"...
2 svar · 2,1k läst
·
M
Marcussjogren: Sorry att jag kapar din tråd, men tyckte frågan var i princip samma men för ett annat ändamål :)
3 svar · 2,3k läst
S
sblixten: [citat] Vad skönt att läsa om seriösa leverantörer för omväxlings skull.
3 svar · 3,6k läst
·
Stefan N
Stefan N: Låter inte orimligt.
1 svar · 1,1k läst
K
ktm250: Murtvätt brukar vara typ 1:10. Står oftast på dunken.
10 svar · 13,4k läst
S
S_B_O: Jag fastnade för förslaget med täckpluggar eftersom det lät så enkelt. Hade ingen stegborr att vidga hålen med, men gott om tid att vänta, så jag beställde ett set från AliExpress med tre stycken för 80 kronor. Täckpluggen kostade inte mycket på Clasohlson och fanns i passande nyans. Stegborren kom idag och nu var det fixat på nolltid. Kan rekommendera lösningen! [bild]
4 svar · 3,9k läst
·
C
camaro1969: även utomhus? ingen risk för röta då ändträt i princip exponeras. samt risk för glipor när träet sväller/krymper med årstiderna
6 svar · 4,2k läst
J
Jerkbait: Nu har jag skrapat bort färg och porösa delar på ena sidan. 90% är fortfarande intakt. Tyvärr stoppades jag av två lager tjock plåt som täcker 2m av gesimen. Den är invikt och fastnitad under takstolen och in under ett tak på längan. Antingen får jag hitta en bra maskin eller så får jag riva upp två tak. Skjuter det lite på framtiden och fixar de delarna jag kommer åt.
14 svar · 3,7k läst
·
M
mr_bygg: Och det ska absolut ligga utanför timkostnaden? Ska man räkna 1/3 av priset för en pensel som håller till 3 jobb, är det administrativt motiverat att räkna meter täckpapp på varje jobb? Papper till skrivaren för att skriva ut fakturan osv. Jag är inte ute efter att vara dryg men i många fall så är det enklare och tydligare för både hantverkaren och kunden om många kostnader är
13 svar · 2,0k läst
M
mfriman: Det råd jag fick från Alcro ang mitt hus som tidigare är målat med Alcro oljebaserad Täcklasyr var att fortsätta med Täcklasyr. Och jag tycker täcklasyr ger en mycket snyggare yta än täckfärg som jag tycker kan se lite blank och plastig ut. Ett annat plus är att den inte flagar på samma sätt som täckfärg kan göra, det är mest på sydsidan jag ser lite torrsprickor i färgen som
1 svar · 20,8k läst
holmberg87
holmberg87: Hej! Precis när man lagt sig till rätta i soffan börjar det droppa vatten ovanför fönstret vid salningen. Lite panik börjar arta sig så jag springer ut i rena busvädret. Håller på att byta fasaden och 2 fönsterbleck samt tröskelbleck var inte ditsatta, så jag klippte till lite hafsigt och monterade. Rev sen ner list och torkade vattnet som nu slutar rinna. Tycker visserligen att
0 svar · 5,2k läst
·
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Har kört men Alcro Bestå och det ångrar jag inte en sekund.
11 svar · 14,4k läst
K
Kjellhenry: Hej! Vi målade nyss våra garage i samfälligheten med Yunik woodcare. Resultat blev bra och färgen var relativt lätt att jobba med. Har dock inget bra att jämföra med då detta var första gången jag gjorde ett större utomhusjobb. Har ställt samma fråga som du i en annan tråd, då jag nu kan komma över massa färg som blev över från garagemålningen. Känner att jag vill veta mer om
1 svar · 7,4k läst
J
Jocke Best: [citat] Själv gillar jag dom bara 😂
5 svar · 3,0k läst
Robert63
Robert63: Med grundmålning och en gång färdigstrykning har du ett bra skydd, givet lite beroende på var huset står. Som du beskriver det hade jag inte känt någon större panik med att hinna med målningen i år. Svårt att fjärrdiagnostisera, men jag tror att det räcker med ytterligare en strykning.
1 svar · 1,8k läst
larsbj
larsbj: Du bör byta regeln i botten och se till att översidan på den nya lutar 15 grader utåt så att vattnet rinner av. Tror inte dom grövre är bärande, men där kan det ju va ett alternativ att byta en bit i nedänden.
1 svar · 2,6k läst
·
mexitegel
mexitegel: Det är svårt att säga, skadorna ser dock gamla ut. De kan, i bästa fall ha tillkommit vid t.ex en omdränering eller sprängningsarbete. Men det kan mycket väl vara så att det rör sig fortfarande och då hjälper det heller inte att foga om. Av bilderna att döma har inga stenar gått sönder utan skadorna är endast i fogarna. Det är i sig relativt lätt att åtgärda och en duktig
3 svar · 13,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.